۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۹
هم ترازی در تولید و مصرف بنزین
مدیرعامل شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی اعلام کرد

هم ترازی در تولید و مصرف بنزین

­مدیرعامل شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی گفت: ما در مرحله هم ترازی تولید و مصرف بنزین هستیم، یعنی هنوز به آن ناترازی نرسیده ایم که به عنوان وارد کننده بنزین باشیم و این هم علت‌های متفاوت دارد.

به گزارش بازار، علی اکبر نژادعلی گفت: مصرف انرژی در کشور ما نسبت به دیگرکشورها بسیار زیاد است و ما بر روی بحث فرهنگ سازی مصرف بنزین در کشور زیاد کار نکردیم و این فرهنگ سازی به نحو احسن صورت نگرفته که باعث شده ما روند صعودی مصرف بنزین را در کشور داشته باشیم.

وی در ادامه به بحث مصرف سی ان جی در کشور اشاره کرد و افزود: در بخش سی ان جی نزدیک به ۲۴ میلیون متر مکعب معادل ۲۴ میلیون لیتر بنزین در روز مصرف سی ان جی است یعنی به فرایند بنزین در بخش سوخت رسانی کمک می‌کند.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی افزود: در سال گذشته تقریبا ۲۳ و نیم میلیون متر مکعب عرضه گاز داشتیم و امسال به ۲۴ میلیون متر مکعب در روز رسیده و اینکه بتوانیم ظرفیت سی ان جی بیشتری را در جایگاه‌های عرضه توزیع کنیم این امکان برای ما فراهم است و این عدد می‌تواند تا ۳۵ میلیون متر مکعب در روز هم افزایش پیدا کند.
وی اضافه کرد: شرکت‌های خودرو ساز برای گاز سوز کردن محصولات تولیدی خود اقدام کنند تا خودروهای سی ان جی سوز دوباره به تولید برگردد و با افزایش تولید، سوخت پاک و به صرفه از نظر اقتصاد ملی و هم از نظر اقتصاد خانوار که به نفع مردم است بتواند گسترش ویژه‌ای پیدا کند.

وی گفت: مصرف ۱۰ تا ۱۱ میلیون متر مکعب گاز که معادل ۱۱ میلیون لیتر بنزین است، می‌توان در حوزه عرضه بنزین، ۱۱ میلیون لیتر در روز بنزین صرفه جویی داشته باشیم.

نژاد علی درخصوص سوآپ بنزین در ایران افزود: ما مقداری سواپ فراورده‌های نفتی داریم و از نقاط شمالی کشور به عنوان سواپ وارد و از نقاط جنوبی کشور معادل آن را سواپ می‌کنیم.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی ادامه داد: قبل از فراخوانی که برای استفاده از کارت شخصی اعلام شد حدود ۵۵ درصد سوخت ما از طریق کارت‌های شخصی برداشت می‌شد و از طریق کارت‌های آزاد هم ۴۵ درصد میزان سوخت تحویلی از طرف کارت‌های اضطراری داخل جایگاه‌ها که به نوعی به کارت آزاد معروف شده توزیع می‌شود.

وی افزود: در قانون بودجه امسال تاکید بر این شد که تحویل سوخت در جایگاه‌های عرضه بر اساس کارت‌های شخصی باشد ما هم تمهیداتی ویژه‌ای اندیشیده ایم.

نژاد علی اضافه کرد: این بند قانونی که مصوب شده و ما را تکلیف کرده وزارت نفت را از طریق شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی ایران که توزیع سوخت در مجاری عرضه با کارت شخصی باشد در مجاری عرضه با کارت شخصی باشد در راستای همین فرهنگ سازی است.

وی گفت: با توجه به اینکه قیمت کارت آزاد بر روی کارت شخصی و اضطراری با هم تفاوت ندارد می‌توان در حین سفر میزان ذخیره سازی نرخ اولشان را هم ذخیره کنند.

نژاد علی افزود: عملاً ما دنبال این قضیه هستیم که فرهنگ سازی گسترش پیدا کند و از مردم خواهش کنیم که کارت شخصی خودشان را در اولویت اول قرار دهند.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی ادامه داد: در ابتدای کار از مردم خواسته شد با کارت‌های شخصی خود استفاده کنند که مردم همراهی کرده اند و استفاده از کارت‌های شخصی را در جایگاه‌ها شاهد هستیم.

وی اضافه کرد: بر اساس میزان نازل‌هایی که در داخل جایگاه‌ها داریم، روی هر سکو بین ۴ تا ۸ نازل سوخت وجود دارد و اینکه پیش بینی می‌کنیم که چند درصد مردم وقتی به جایگاه مراجعه می‌کنند کارت در اختیارشان نباشد آن میزا ن در اختیار جایگاه قرار می‌گیرد.

نژاد علی افزود: خواهش ما این است که مردم از کارت شخصی خودشان استفاده کنند تا این فرایند ساماندهی به سمت و سویی میل کند که برگردیم به دوره‌های قبل از سال ۹۴ که کارت اضطراری فقط در شرایط اضطراری در جایگاه‌های عرضه سوخت مورد بهره برداری قرار گیرد.

وی ادامه داد: نزدیک به ۴۸ میلیون لیتر در روز برداشت بنزین با کارت‌های آزاد، ۶ تا ۷ میلیون لیتر در روز توسط نرخ دوم کارت‌های شخصی و بقیه جزو برداشت‌ها با نرخ هزار و ۵۰۰ تومانی است.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی گفت: اوایل دولت سیزدهم بحث طرح باز توزیع یارانه بنزین مطرح شد و ما به صورت آزمایشی به کمک وزارت اقتصاد و دارایی و وزارت آی سی تی طرحی را برنامه ریزی کردیم که بر اساس آن بشود با کارت‌های بانکی هم سهمیه تخصیص داد و هم برداشت از مجاری عرضه انجام شود.

وی ادامه داد: این طرح چند ماهی به صورت آزمایشی کار کرد، اما بعداً به علت اینکه بعضی از زیرساخت‌ها فراهم نبودکنار گذاشته شد.

نژاد علی گفت: در طرح توزیع یارانه بنزین قرار بود که به هر ایرانی مقداری بنزین تخصیص پیدا کند به عنوان طرح بازسازی یارانه ها، یعنی، چون در اصل قسمت فنی انجام شد و از نظر فنی این آمادگی وجود دارد که ما این فرایند را انتقال دهیم به سمت کارت‌های بانکی، ولی نیاز به یکسری زیرساخت‌های دیگری است.

وی اضافه کرد: ما در سال ۹۷ این طرح را به صورت آزمایشی در شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی انجام دادیم و اینکه آنجا بحث عرضه تک نرخی بنزین بود، یعنی آن موقع بنزین را به صورت تک نرخی عرضه می‌کردیم الان فرایند دو نرخی است.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی ادامه داد: یکسری رویه‌هایی پیش نیاز این قضیه است که بتوانیم در این طرح موفق باشیم، بانک‌های اطلاعاتی که در حوزه‌های مختلف باید وجود داشته باشد و بروز باشد و بتواند در این طرح به ما کمک کند جزو اصول اولیه است.

کد خبر: ۲۱۹٬۵۲۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha