۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۹
غول نقدینگی در شرکتها لانه کرده است| بی رغبتی جامعه کشاورزی به نوسازی تجهیزات به دلیل گرانی ها
بازار گزارش می دهد؛

غول نقدینگی در شرکتها لانه کرده است| بی رغبتی جامعه کشاورزی به نوسازی تجهیزات به دلیل گرانی ها

به گفته صنعتگران بخش کشاورزی کلیه شرکتها با کمبود نقدینگی مواجه هستند و تولید تحت شعاع این امر است و از آن طرف به دلیل گرانی ها، جامعه کشاورزی هم توان و رغبت به نوسازی تجهیزات کشاورزی خود را ندارند.

بازار گروه کشاورزی: بحث تجهیزات کشاورزی یکی از مهمترین موارد در توسعه تولید محصولات کشاورزی است بسیاری از کشورهای توسعه یافته بیشترین هزینه ها را در این بخش انجام می دهند و از این طریق عملکرد در واحد سطح را بالا می برند و همزمان میزان ضایعات محصولات را کاهش می دهند. به این ترتیب در حالی که ارزش بازار جهانی ادوات و تجهیزات کشاورزی در سال ۲۰۲۱ حدود ۱۶۲ میلیار دلار بوده و در سال ۲۰۲۲ از ۱۵۷ میلیارد دلار فراتر رفته است. این در شرایطی است که پیش بینی می شود بازار جهانی ادوات و تجهیزات کشاورزی ظرف مدت یک دوره ده ساله یعنی از ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۳ به طور متوسط بیش از ۴ درصد رشد داشته باشد و در سال ۲۰۳۳ به بالغ بر ۲۳۸ میلیارد دلار برسد.

بی رغبتی جامعه کشاورزی به نوسازی تجهیزات به دلیل گرانی ها

با این وجود در حوزه تجهیزات کشاورزی و مکانیزه کردن بخش کشاورزی موانع بسیاری وجود دارد و به گفته کارشناسان یکی از مواردی که باعث می شود در بخش کشاورزی چندان به سمت مکانیزه کردن و استفاده از جدیدترین تجهیزات و ادوات در عرصه های کشاورزی نمی روند، یکپارچه نبودن اراضی کشاورزی است به خصوص اینکه استفاده از تجهیزات و ماشین آلات بزرگ در اراضی با مقیاس بزرگ فقط کارایی دارد و در کشاورزی کشور که غالبا خرده مالکی است چندان جوابگو نیست.

افزایش قیمت تجهیزات و ادوات کشاورزان جامعه کشاورزی را از نوسازی تجهیزات منصرف می سازد

از سوی دیگر علی احمدی صنعتگر بخش کشاورزی در گفتگو با بازار می گوید: یکی از مواردی که باعث می شود در این حوزه چندان خوب عمل نشود و کشاورزان غالبا با ماشین آلات قدیمی خود در مزارع و باغات ادامه بدهند بحث قیمت ها است.

وی افزود: طی دو سال اخیر قیمت مواد اولیه مورد نیاز صنعتگران بخش کشاورزی از جمله آهن و فولاد نوسان های زیادی داشته است و به تبع این افزایش قیمت ها در بخش مواد اولیه روی قیمت نهایی محصولات تاثیر مستقیم داشته است. به این ترتیب از یکسو کشاورزان چندان تمایل به نوسازی تجهیزات و ادوات خود ندارند و از سوی دیگر تولید کننده ها نیز تمایل چندانی به فروش ندارند چون می بینیم که با توجه به نوسان قیمت ها هر کالایی بفروشیم باید با نرخ های بالاتری همان تجهیزات را مجددا تولید کنیم.

فروش تجهیزات کشاورزی برای صنعتگر پول نمی آورد

عبدالله نوذری دیگر تولیدکننده ادوات و تجهیزات کشاورزی در گفتگو با بازار به تحلیل شرایط تولید و فروش در این بخش پرداخت و گفت: تولید بد نیست اما به اصطلاح فروش الان برای ما پول نمی آورد!

نوذری افزود: همانطور که می دانید امسال حدود حدود ۳۰ درصد افزایش دستمزد داشتیم، بالغ بر ۵۰ درصد تورم؛ یعنی اگر کل برنامه سال قبل نقد شده باشد و به شرکت رسیده باشد و همان برنامه را بخواهیم در سال جدید اجرا کنیم به اندازه حدود ۵۰ درصد با کمبود نقدینگی روبرو می شویم.

وی ادامه داد: با این تفاسیر وقتی محصول را می فروشیم و پول آن به سیستم شرکت برنمی گرد این مشکل را حادتر می سازد.

در حالی غول نقدینگی در شرکت های تولید کننده تجهیزات کشاورزی لانه کرده است که قیمت مواد اولیه از جمله آهن از ابتدای سال تا پایان سال قبل دو برابر شده است

این تولید کننده حوزه ادوات و تجهیزات کشاورزی خاطر نشان کرد: به عبارت ساده تر در حال حاضر غول نقدینگی در همه شرکت ها لانه کرده است و حتی با مسئولین هم که صحبت می کنید می گویند مشکل نقدینگی داریم و مهمترین علت آن هم تورم است.

بر اساس این گزارش اگرچه برخی از تولید کننده ها و صنعتگران بخش کشاورزی اذعان می دارد که مانند گذشته تولید نکنند تا کمتر ضرر کنند اما نوذری در این خصوص معتقد است چون شرکت تولیدی هزینه دارد نمی توان تولید نداشت و بایستی تولید جریان داشته باشد. اما به عنوان مثال اگر سال قبل آهنی که برای تولید ماشین آلات خریداری کرده بودیم را تبدیل به کالا نمی کردیم و در پایان سال ۲برابر قیمت می توانسیتم بفروشیم! چون ابتدای سال قبل متوسط قیمت آهن کیلویی ۲۰هزار تومان بود و در پایان سال به کیلویی ۴۰هزار تومان رسید. لذا اگر آهن خریداری شده را دپو می کردیم به اندازه قیمت اش سود داشت. اما وقتی کار تولیدی می کنیم نمی شود محصولی تولید نکرد.

سردرگمی خریدار و فروشند با قیمت تجهیزات کشاورزی

وی همچنین در پاسخ به این سوال که با این تفاسیر می توان پیش بینی کرد تا پایان سال قرار است چه اتفاقاتی در این صنعت رخ دهد نیز اظهار داشت: در رابطه با پیش بینی بازار باید بدانیم که بزرگترین مشکلی که در اقتصاد ما وجود دارد این است که هیچ چیز قابل پیش بینی نیست و مثلا اگر تحریم دیگری صورت بگیرد بلافاصه افزایش تورم خواهیم داشت و اگر مذاکره ای صورت بگیرد اوضاع مساعدتر می شود. یا به عنوان مثال اگر دولت به اصطلاح به بازار تزریق کند قیمت دلار افت می کند و قیمت ها نیز تاثیر می گذارد و برعکس. این در حالی است که موارد نامبرده هیچ ثباتی ندارد و هیچ چیزی قابل پیش بینی نیست.

این صنعتگر بخش کشاورزی خاطر نشان کرد: مساله اینجا است که کالاهای مصرفی به روز تولید می شد و به روز هم فروخته می شود یعنی فرایند تولید و فروش طولانی ندارد. اما فردی که کالای سرمایه ای تولید می کند بین ۵ ماه تا یک سال ممکن است فرایند تولید طول بکشد تا آن کالا تولید شود و در پایان دوره تولید تولید کننده به قدری با نوسان قیمتی مواد اولیه و هزینه ها روبرو بوده که نه فروشنده می داند باید کالا را به چه قیمتی بفروشد و نه خریدار می تواند تعیین کند با چه نرخی محصول را خریداری می کند. چون خریدار قیمت امروز را می خواهد در حالی که کالای درخواستی اش ممکن است ۶ماه بعد آماده شود.

گفتنی است در حالی در حوزه ادوات، تجهیزات و ماشین آلات کشاورزی، کشاورزان و بهره برداران با نوسان های قیمتی مواجه هستند که از یکسو در مورد نرخ محصولات کشاورزی که تولید می کنند مساله دارند و اصولا قیمت ها را همخوان با هزینه های تولید نمی دانند و از سوی دیگر در مورد غالب محصولات کشاورزی این گلایه را دارند که وقتی بازار داخل برای محصولی اشباع می شود رایزن های اقتصادی و بخش اقتصادی دولتی باید مسیر راه یابی به بازارهای صادراتی به خصوص در کشورهای همسایه را که به دلیل نزدیکی در بخش حمل و نقل هزینه های مناسبتری را باید پرداخت کنند و لذا به صرفه تر است، را هموار سازند.

کد خبر: ۲۱۹٬۵۲۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha