۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۷
۱۰ برنامه برای مهار تورم و رشد اقتصادی
وزارت اقتصاد گزارش داد

۱۰ برنامه برای مهار تورم و رشد اقتصادی

شورای اقتصاد دولت، بسته ۱۰ بندی برای مهار تورم و رشد تولید را به تائید رساند که از این ۱۰ برنامه، ۵ برنامه مربوط به مهار تورم و ۵ برنامه معطوف به رشد اقتصادی است.

به گزارش بازار، در نخستین نشست شورای اقتصاد به ریاست رئیس جمهور، کلیات برنامه مشترک دستگاه‌های دولتی برای مهار تورم و رشد تولید در ۱۰ بند تایید و مقرر شد جزئیات برنامه‌های هر دستگاه تا پایان هفته در برنامه‌ای واحد و جامع تلفیق و برای اجرا ابلاغ شود.

از این ۱۰ برنامه اصلی که به تائید شورای اقتصاد دولت رسیده، ۵ برنامه شامل ناترازی بودجه، ناترازی بانکها، کاهش بدهی‌های دولت، کاهش ناترازی ارزی، مدیریت نقدینگی و انضباط پولی است.

۵ برنامه بعدی نیز ناظر به رشد اقتصادی بوده و شامل هدایت اعتبار به فعالیت‌های تولیدی، پیش بینی پذیری و رفع موانع تولید، بهبود ناترازی انرژی، عرضه دارایی‌های مازاد دولت و مدیریت انتظارات، بهبود دیپلماسی اقتصادی و رشد سرمایه گذاری خارجی است. هیات وزیران در نخستین روز کاری خود در سال جدید برنامه ریزی برای تحقق شعار سال یعنی مهار تورم همزمان با رشد تولید را در دستور کار قرار داد. آنچنان که سخنگوی اقتصادی دولت پیش از این اعلام کرده بود بسته‌ای ۱۰ بندی برای مهار تورم و رشد تولید که در مرحله نخست به تایید مشترک بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان برنامه و بودجه رسید و سپس برای اخذ نظر تشکل‌های تولیدی و اقتصادی کشور در اتاق‌های سه گانه ارسال شد تا نظرات بخش غیر دولتی را در نهایی کردن این برنامه‌ها لحاظ شود.

نشست وزیر اقتصاد با اقتصاددانان و هم اندیشی درباره جزئیات این برنامه‌ها از دیگر اقداماتی بود که دولت در تدوین این بسته ۱۰ بندی دنبال کرد تا در نهایت بتواند به یک سند هماهنگ کننده بین تمام اجزای دولت برای نیل به اهداف شعار امسال دست پیدا کند.

*جزئیات ۱۰ برنامه دولت برای مهار تورم و رشد اقتصادی

۱- کاهش کسری بودجه دولت که ۸ اقدام مورد تایید شورای اقتصاد قرار گرفت.

۲- برنامه کاهش ناترازی بانک‌های دولت که ۷ اقدام مورد تایید شورای اقتصاد قرار گرفت.

۳- کاهش بدهی‌های دولت که ۶ اقدام را شورای اقتصاد تایید کرد.

۴- کاهش ناترازی‌های ارزی، به این معنا که منابع و مصارف ارزی و تقاضای ارز مدیریت شود و تقویت عرضه ارز توسط صادرکنندگان که ۶ اقدام مورد تایید شورای اقتصاد قرار گرفت.

۵- برنامه مدیریت نقدینگی و انضباط پولی با هدف گذاری ۲۵ درصد رشد نقدینگی که توسط بانک مرکزی مطرح شده بود با ۳ اقدام مورد تایید قرار گرفت.

۶- برنامه هدایت اعتبار به فعالیت‌های تولیدی کشور با ۸ اقدام موثر مورد تایید قرار گرفت.

۷- پیش بینی پذیری و رفع موانع تولید که یکی از برنامه‌های مفصل امسال دولت محسوب می‌شود با ۱۱ اقدام مشخص مورد تایید قرار گرفت.

۸- کاهش ناترازی‌های حوزه انرژی با ۷ اقدام مشخص که عمده آن‌ها اقدام‌های غیر قیمتی هستند که خود آن موجب افزایش تورم نشود، مورد تایید قرار گرفت.

۹- برنامه عرضه دارایی‌های مالی دولت که ۳ اقدام در این راستا مورد تایید شورای اقتصاد قرار گرفت.

۱۰- برنامه مدیریت انتظارات، بهبود دیپلماسی اقتصادی و رشد سرمایه گذاری خارجی که ۶ اقدام در این خصوص مورد تایید شورای اقتصاد قرار گرفت.

کد خبر: ۲۱۹٬۵۱۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha