۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۸
احتمال افزایش نرخ خرید تضمینی برق در سال جاری| بدهی ۳ هزار میلیاردی ساتبا به نیروگاه های تجدید پذیر
معاون وزیر نیرو در گفتگو با بازار:

احتمال افزایش نرخ خرید تضمینی برق در سال جاری| بدهی ۳ هزار میلیاردی ساتبا به نیروگاه های تجدید پذیر

کمانی معاون وزیر نیرو گفت: طبق بودجه ۱۴۰۱ سازمان برنامه از محل هدفمندی باید ۳ هزار میلیارد تومان به ساتبا پرداخت می کرد که این اعتبار تاکنون تخصیص پیدا نکرده و قادر به پرداخت بدهی خود نیستیم.

بازار؛ گروه آب و انرژی: حدود ۵۰ روز از سال ۱۴۰۲ هم سپری شده و هنوز خبری از تخصیص برخی از منابع مالی بودجه سال ۱۴۰۱ نیست. آنگونه که محمود کمانی معاون وزیر نیرو به بازار می گوید: در بودجه سال گذشته حدود ۳ هزار میلیارد تومان از محل منابع حاصل از هدفمند سازی یارانه ها برای سازمان انرژی های تجدید پذیر در نظر گرفته شده بود که حتی یک ریال ازآن نیز از سوی سازمان برنامه و بودجه هنوز پرداخت نشده است.

او می گوید: بر اساس قانون امکان استفاده از منابع سال گذشته تا تیر سال جدید ممکن است. اگر سازمان برنامه و بودجه این منابع را اختصاص دهد، می توانیم بدهی صاحبان نیروگاه ها را که حدود ۳ هزار میلیارد تومان است پرداخت کنیم.

آنگونه که از گفته های رییس سازمان انرژی های تجدید پذیر برمی آید این سازمان حتی نتوانسته از ظرفیت دیگر بودجه ای خود به صورت کامل استفاده کند؛ طوری که از ۶ هزار میلیارد وام در نظر گرفته شده در این حوزه تنها ۲ هزار میلیارد آن تخصیص پیدا کرده است.

عدم تخصیص منابع برای توسعه ظرفیت نیروگاه های تجدید پذیر و حرکت کند دستگاه های مربوطه در پیگیری و صدور مجوزها در شرایطی است که علی اکبر محرابیان وزیر نیرو وعده داده که در طول دولت سیزدهم ۱۰ هزار مگاوات به ظرفیت تجدید پذیرها در کشور افزوده شود؛ هدف گذاری که با توجه به شرایط موجود تحقق آن بعید است.

معاون وزیر نیرو همچنین در بخش دیگری از سخنان خود از احتمال افزایش نرخ خرید تضمینی برق برای امسال خبر داد. متن کامل گفتگوی بازار با محمود کمانی معاون وزیر نیرو و رییس سازمان انرژی های تجدید پذیر را در ادامه می خوانید:

*چقدر از منابع مالی که برای تجدید پذیرها در سال گذشته در نظر گرفته شده بود، تخصیص پیدا کرد؟

سال گذشته حدود ۶ هزار میلیارد تومان وام برای تجدید پذیرها در نظر گرفته شده بود که حدود ۲ هزارتای آنها مورد استفاده قرار گرفته است. البته طبق قانون همچنان تا تیر امسال مجاز به استفاده از این اعتبارات هستیم که با توجه به تکمیل فرآیند دریافت و مقدمات، امیدواریم که در ماه های آینده قادر به استفاده از این ظرفیت باشیم.

همچنین در سال گذشته از محل هدفمندی یارانه ها ۳ هزار میلیارد تومان برای حمایت از ایجاد نیروگاه های تجدید پذیر دیده شده بود که هنوز موفق به دریافت این منابع از سازمان برنامه و بودجه نشدیم. خواسته امروز ما این است که سازمان برنامه بودجه برای حل مشکلات موجود در حوزه تجدید پذیرها همکاری بیشتری را با ساتبا داشته باشد تا بتوانیم بدهی خود به صاحبان نیروگاه ها را از محل تخصیص این بودجه پرداخت کنیم.

از محل هدفمند سازی یارانه ها حدود ۳ هزار میلیارد تومان بودجه برای ساتبا در نظر گرفته شده بود که حتی یک ریال آن از طرف سازمان برنامه و بودجه پرداخت نشده است. در صورت تخصیص این منابع سازمان انرژی های تجدید پذیر می تواند بدهی خود به صاحبان نیروگاه های تجدید پذیر که حدود ۳هزار میلیارد تومان است را پرداخت کند

*با توجه به اینکه حدود ۵۰ روز هم از سال جدید سپری شده، آیا احتمال تخصیص و هزینه کرد این ردیف بودجه ای وجود دارد؟

طبق قانون برای استفاده از ظرفیت این بودجه حدود ۳ ماه یعنی تا تیر بیشتر زمان نداریم. به همین دلیل خواسته ما این است که این بودجه هرچه سریع تر اختصاص پیدا کند. اگر این رقم پرداخت شود می توانیم بدهی خود به صاحبان نیروگاه ها که چیزی حدود ۳هزار میلیارد تومان است را به صفر برسانیم.

*سال گذشته به شدت نسبت به عدم همکاری وزارت نفت در زمینه در تخصیص منابع حاصل از محل صرفه جویی سوخت گله مند بودید، مشکلات نیرو با نفت به کجا رسید؟

بر اساس بندی «ی» تبصره ۱۵ بودجه ۱۴۰۰ باید ۲۵۰۰ میلیارد تومان به ما اختصاص پیدا می کرد که فرآیند تخصیص آن بسیار طولانی شد و حدود ۱.۵ سال به طول انجامید. اما در نهایت در پاییز سال گذشته موفق به دریافت این منابع و پرداخت بخشی از مطالبات نیروگاه ها به وسیله آن شدیم.

*با توجه به عقب ماندگی که در حوزه ساخت و افزایش ظرفیت نیروگاه های تجدید پذیر نسبت به هدف گذاری صورت گرفته وجود دارد، اوضاع منابع مالی در نظر گرفته شده برای امسال چطور است؟

در سال ۱۴۰۲ از محل منابعی که به صورت تسهیلات برای نهادهای حمایتی دیده شده است، اعتباری برای تجدید پذیرها دیده شده، البته این منابع باید ابتدا در شورای عالی اشتغال به تصویب برسد. همچنین امسال هم ۳ هزار میلیارد تومان منابع برای تجدید پذیرها در بودجه امسال در نظر گرفته شده است. البته با توجه به مشکلاتی که تبصره ۱۴ وجود داشت(منابع تبصره ۱۴ با اولویت هدفمندی است) این بخش از آن جدا شده است.

با توجه به رشد قیمت ارز و نرخ تورم پیشنهاد خود را برای افزایش نرخ خرید تضمینی برق از تجدید پذیرها اعلام کرده ایم. بعد از نهایی شدن قیمت های جدید اعلام خواهد شد

*هم اکنون بسیاری از صاحبان نیروگاه های فعالیت با نرخ های فعلی که برای خرید تضمینی برق در نظر گرفته شده را مقرون به صرفه نمی دانند. آیا قیمت خرید تضمینی برق در سال جدید اصلاح می شود؟

سال گذشته نرخ خرید تضمینی برق یک بار افزایش پیدا کرد. امسال هم با توجه به رشد قیمت ارز و نرخ تورم پیشنهاد خود را برای افزایش نرخ خرید تضمینی برق از تجدید پذیرها اعلام کرده ایم. بعد از نهایی شدن قیمت های جدید را اعلام خواهیم کرد.

*هم اکنون چه تعداد نیروگاه پشت بامی در کشور وجود دارد و تا پایان سال ظرفیت این بخش تا چه اندازه افزایش پیدا می کند؟

تعداد نیروگاه های پشت بامی در کشور ۸ هزار واحد (حمایتی و غیر حمایتی) و به ظرفیت ۱۰۰ مگاوات است. البته تا آخر امسال پیش بینی می شود که تعداد نیروگاه های پشت بامی به ۱۱۰ هزار واحد برسد.

*در نیروگاه های خورشیدی و بادی اوضاع چطور است؟

از شورای اقتصاد مجوز احداث نیروگاه ۴ هزار مگاوتی خورشیدی را اخذ شده است. مناقصات احداث این نیروگاه ها برگزار و برنده حدود ۱۸۵۰ مگاوات آن اعلام شده است. البته در بخش نیروگاه بادی عقب ماندگی هایی وجود دارد که دلیل آن تاخیر در صدور مجوزها در شورای اقتصاد است. امیدواریم ابتدای امسال بتوانیم مجوز را اخذ کنیم و مناقصات ماده ۱۲ برای نیروگاه‌های بادی را هم انجام دهیم.

کد خبر: ۲۱۹٬۴۹۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha