۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۲۳:۲۷
ایران آماده مشارکت در بازسازی صنعت آب و برق سوریه است
وزیر نیرو:

ایران آماده مشارکت در بازسازی صنعت آب و برق سوریه است

وزیر نیرو در دیدار با وزیر منابع آب سوریه، آمادگی جمهوری اسلامی ایران را برای مشارکت در بازسازی صنعت آب و برق کشور سوریه اعلام کرد.

به گزارش بازار، علی‌اکبر محرابیان در دیدار و گفت‌وگو با وزیر منابع آب سوی تصریح کرد: امروز نیز آمادگی داریم ظرفیت‌های اقتصادی و فنی خود را در اختیار بازسازی کشور سوریه قرار دهیم.

وی با اشاره به سابقه طولانی همکاری و مبادلات با سوریه در حوزه‌های مختلف سازندگی از جمله آب و برق افزود: طی سفر و مذاکراتی که همکاران ما با مسئولان سوریه داشتند، یکی از مهم‌ترین زمینه‌های همکاری، حوزه تأمین برق بوده است.

محرابیان ادامه داد: اکنون هشت هزار مگاوات ظرفیت نیروگاهی در سوریه وجود دارد که فقط ۲۵۰۰ مگاوات آن در مدار تولید قرار دارد، اخیراً ما دو واحد نیروگاه حرارتی شهر حلب را تعمیرات اساسی کردیم و ماه گذشته با ۴۸۰ مگاوات به مدار تولید آمد.

وی گفت: همچنین دو پروژه نیروگاه گازی احداث شده از سوی شرکت‌های ایرانی در سوریه آماده افتتاح است که به‌زودی برای افتتاح آن‌ها به کشور شما سفر خواهم کرد.

وزیر نیرو با اعلام آمادگی برای تعمیرات اساسی پنج هزار مگاوات ظرفیت نیروگاهی از مدار خارج شده سوریه خاطرنشان کرد: ایران خط اعتباری دومی را برای اجرای پروژه‌های سوریه پیش‌بینی کرده که قرار است عمده این اعتبار در اختیار بخش برق قرار گیرد.

محرابیان همچنین با ابراز امیدواری نسبت به اجرایی شدن تفاهم های سفر اخیر رئیس‌جمهوری ایران به سوریه افزود: سوریه همچنین دارای منابع آبی فراوان و صنعت دیرینه کشاورزی است و ایران آمادگی دارد در زمینه احداث کانال، آبیاری و زهکشی به تبادل تجربیات با سوریه بپردازد.

وزیر نیرو با اشاره به این که ایران همچنین آمادگی دارد در زمینه سدسازی تجربیات خود را در اختیار سوریه قرار دهد، گفت: بزرگ‌ترین سد جهان اکنون در ایران در حال احداث است و بیش از ۳۰۰ سد و ۱۲ هزار و ۵۰۰ مگاوات نیروگاه برقابی تاکنون در ایران احداث شده است.

محرابیان ادامه داد: آمادگی داریم در این زمینه نیز ظرفیت‌های خود را در اختیار سوریه قرار دهیم.

وزیر نیرو پروژه‌های افزایش بازدهی مصرف آب، آبیاری تحت فشار و آبیاری زیرسطحی را دیگر زمینه‌هایی عنوان کرد که امکان همکاری دو کشور را فراهم می‌سازند.

محرابیان ادامه داد: مهم‌ترین مسئله این است که بازسازی سوریه بر اساس اولویت‌ها صورت گیرد تا پیشران فعالیت دیگر بخش‌ها شود.

از تقویت همکاری با ایران در تمام زمینه‌ها استقبال می‌کنیم
وزیر منابع آب سوریه نیز در این دیدار گفت: کشورهایی که در زمان سختی در کنار هم مانده‌اند، بدون تردید در زمان آسایش نیز در کنار هم خواهند بود.
«تمام رعد» با استقبال از مشارکت ایران در بازسازی سوریه افزود: قرارداد احداث دو تصفیه‌خانه در سوریه با بخش خصوصی ایران در گذشته امضا شده است که امیدواریم از محل خط اعتباری جدید به‌زودی فعال شوند.

وی با استقبال از حضور ایران در بازسازی صنعت نیروگاهی سوریه ادامه داد: باید طرح جامعی در این باره دیده شود.

تمام رعد گفت: آماده‌ایم همکاری کشور ایران و سوریه در همه زمینه‌ها تقویت شود.

کد خبر: ۲۱۹٬۴۱۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • علی IR ۰۸:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۸
      0 0
      بابا دست بر دارید بسه دیگه همین را خرج خودمان کنید واب برق را ارزان کنید