۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۲
دانش‌بنیان‌ها توان خلق راهکارهای موثر و مختص بازار مناطق محروم را دارند
معاون توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان معاونت علمی:

دانش‌بنیان‌ها توان خلق راهکارهای موثر و مختص بازار مناطق محروم را دارند

معاون توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان معاونت علمی در جمع شرکت‌های دانش‌بنیان توانمند در رفع محرومیت در کشور بر ظرفیت بالای شرکت‌های دانش‌بنیان در تامین نیازهای خاص مناطق محروم تاکید کرد.

به گزارش بازار، رضا اسدی‌فرد در نشستی مشترک با نمایندگان شرکت‌های دانش‌بنیان و فناوری که محصول یا خدمات آن‌ها در اجرای برنامه‌های محرومیت زدایی در کشور اثرگذار است، با اشاره به اینکه یکی از دغدغه‌های اصلی معاونت علمی توسعه بازار شرکت‌های دانش‌بنیان است، گفت: طی این سال‌ها تلاش کردیم تا ظرفیت اقتصادی کشور را به توانمندی‌های شرکت‌های دانش‌بنیان متصل کنیم و برای این کار برنامه‌های متعددی نیز تعریف و اجرا شد.

وی افزود: دیگر اولویتی که حدود یک سال و نیم است به شکل جدی آن را دنبال می‌کنیم پیوند دانش و تخصص دانش‌بنیان‌ها به پروژه‌های محرومیت‌زدایی است. اینکه بتوانیم با اجرای طرح‌های فناورانه مختص و مبتنی بر شرایط و اقلیم مناطق محروم و کمتربرخوردار کشور؛ نیازها را به شکلی پایدار و مطمئن رفع کنیم، چون بیشتر برنامه‌های حوزه محرومیت زدایی در قالب کمک‌های نقدی و بسته‌های معیشتی اجرا می‌شود که چندان کارآمد و پایدار نیستند.

اسدی‌فرد با بیان اینکه در بحث محرومیت‌زدایی هم بازار بالقوه‌ای برای شرکت‌های دانش‌بنیان وجود دارد و هم نیازهای جدی برای مرتفع شدن، تصریح کرد: در معاونت علمی این باور وجود دارد که شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند به شکل پایداری به این نیازها پاسخ دهند این کار هم برای این مجموعه‌ها درآمدزا است و عملا کارآیی محصولات و خدماتشان را ارتقا می‌دهد و هم طرح‌های محرومیت‌زدایی در کشور را کارآمدتر خواهد کرد.

معاون توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه، در حال حاضر بسیاری از مسائل و مشکلات روستاها می‌تواند به واسطه توانمندی دانش بنیان‌ها مرتفع شود، گفت: یکی از مهم‌ترین چالش‌هایی که توسط این مجموعه‌ها می‌تواند رفع شود تامین آب شرب مناطق محروم است.

وی در این باره توضیح داد: یکی از شرکت‌های دانش بنیان؛ فناوری برای تامین آب شرب بدون نیاز به برق ارائه کرد و این فناوری موجب رفع مشکل آب شرب ۱۰۰ روستا شد. چنین شرکت‌هایی با توانمندی‌های بالا در کشور زیاد هستند و می‌توانیم آن‌ها را به نیازهای مناطق محروم متصل کنیم.

اسدی‌فرد با تاکید بر اینکه باید رشد و توسعه در کشور به شکل متوازن باشد، گفت: برنامه‌های متعددی برای توسعه کشور تعریف و اجرا شده، اما این برنامه‌ها به شکل متوازنی اجرا نشده و مناطق برخوردار به خوبی توسعه یافتند و مناطق کمتر برخوردار از این تسهیلات بازماندند. به همین دلیل تصمیم گرفتیم با کمک نهادهای مرتبط با حوزه محرومیت‌زدایی اقدام به برگزاری نمایشگاه آبادیران کنیم تا توانمندی‌ها و ظرفیت‌های موجود در زیست‌بوم فناوری و نوآوری کشور که در رفع محرومیت در کشور اثرگذار هستند را شناسایی کنیم و به کار بگیریم.

رییس نمایشگاه آبادیران با بیان این نکته که شرکت‌های دانش‌بنیان مختلفی برای رفع نیازهای مناطق محروم در حال تولید محصول یا ارائه خدمت هستند، گفت: در حال حاضر بازار عرضه و تقاضا مشخص است، اما در این میان خلایی وجود دارد و آن هم نبود یک فضای مناسب برای اتصال نیازها به بازار عرضه است که فکر می‌کنیم نمایشگاه آبادیران این فضا را به خوبی ایجاد خواهد کرد.

وی ادامه داد: شرکت‌های دانش‌بنیان زیادی هستند که توانمندی حل مسائل مختلف مناطق محروم مانند تامین انرژی، مسایل اجتماعی، تامین آب و ... را دارند و می‌توانند راهکارهای خاص این بازار ارائه کنند.

اسدی‌فرد، برگزاری نمایشگاه آبادیران را فرصت خوبی برای به‌همرسانی طرف عرضه و تقاضا در حوزه محرومیت‌زدایی دانست و گفت: در این نمایشگاه ایده‌ها و توانمندی‌های موجود در شرکت‌ها را دریافت می‌کنیم تا به نیازهای مناطق محروم متصل کنیم. این رویداد می‌تواند بازارگاه دائمی عرضه محصولات و فناوری‌های حوزه محرومیت‌زدایی باشد و سایت آن به شکل دائمی فعالیت کند.

معاون توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری با اشاره به اینکه نهادهای ذیربطی، چون کمیته امداد، بنیاد مستضعفان، بنیاد احسان ستاد اجرایی فرمان امام خمینی، بنیاد علوی و ... که جزء نهادهای موثر در محرومیت‌زدایی هستند در این نمایشگاه مشارکت می‌کنن، بیان کرد: در تلاش هستیم تا از شبکه مویرگی گروه‌های جهادی نیز در این راستا استفاده کنیم.

وی معتقد است که مشکلات زیادی در مناطق محروم وجود دارد که با ایده‌ها و توانمندی‌های فناورانه موجود قابل رفع هستند مثل چالش‌های کشاورزان در زمینه کمبود آب، مشکلات دامپروری و ... که امیدوار هستیم با کمک ظرفیت‌های نمایشگاه آبادیران و به کمک شرکت‌های دانش‌بنیان توانمند بتوانیم به این نیازها به شکل درست و پایداری پاسخ دهیم.

آبادیران
به گزارش معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، نمایشگاه آبادیران درصدد است تا با استفاده از فناوری‌های به‌روز دانش‌بنیان در پنج حوزه مسکن و زیرساخت‌های توسعه روستایی، کشاورزی، دامپروری و شیلات، ماشین آلات کوچک مقیاس (جهت ایجاد اشتغال)، سلامت، بهداشت و توانبخشی و فناوری‌های آموزشی به رفع مشکلات مناطق محروم بپردازد.

این نمایشگاه با مشارکت معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی و کمیته امداد امام خمینی (ره) برگزار می‌شود و همه بازیگران موثر در محرومیت‌زدایی در این رویداد گرد هم جمع خواهند شد تا فناوری‌ها، محصولات و شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق را به نیازها و چالش‌های موجود در مناطق محروم و روستایی گره بزند.

هدف از برگزاری این نمایشگاه، «اتصال شرکت‌های دانش‌بنیان به بازار پروژه‌های محرومیت‌زدایی از طریق خیریه‌ها، سمن‌ها و منابع نهادهای دولتی و حاکمیتی مسئول»، «کمک به توسعه مناطق محروم از طریق معرفی ظرفیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان برای پاسخ به چالش‌ها و ایجاد اشتغال پایدار» و «توسعه بازار و تسهیل خرید کالا و خدمات شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور در حوزه محرومیت‌زدایی» است.

کد خبر: ۲۱۸٬۸۸۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha