۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۶:۱۹
کوچ کارگران متخصص از گلستان | توسعه نیافتگی صنایع عامل مهاجرت است
بازار گزارش می‌دهد؛

کوچ کارگران متخصص از گلستان | توسعه نیافتگی صنایع عامل مهاجرت است

گرگان- کارشناسان معتقدند عدم رشد اقتصادی گلستان ناشی از نبود صنایع بزرگ و توسعه نیافتگی صنایع متوسط و کوچک در استان بوده که همه اینها منجر به بی‌رغبتی کارگر به تخصص و مهارت شده است.

الهام رئوفی فر؛ بازار: در سال هایی که حرف از نرخ بیکاری و افزایش روز افزون تعداد فارغ التحصیلان بیکار مطرح است کارشناسان معتقدند عدم برخورداری این افراد از تخصص و مهارتی خاص باعث شده تا به جز والدین، صنایع هم از نبود کارگر متخصص رنج ببرند.

هرچند تعاریف مختلفی در مورد نیروی کار ماهر مطرح است اما در تعریف عام، نیروی حرفه‌ای کسی است که متعهد به کار بوده و فرهنگ کار را بلد است.

مطابق نظر کارشناسان، نیروی کار ماهر بهره وری و تولید را در صنایع افزایش می دهد بر این اساس در دهه های اخیر این مساله مورد توجه صاحبان صنایع قرار گرفته است. هرچند که مهارت آموزی و افزایش تخصص در نقاط مختلف کشور به خصوص شهرهای صنعتی از وضعیت خوبی برخوردار است اما در گلستان افرادی که حتی مهارتی را هم آموزش می بینند بنا به اظهارات فعالان اقتصادی در استان نمانده و از این منطقه مهاجرات می کنند.

بخش خصوصی علت چنین اتفاقی را توان محدود صنایع کوچک و متوسط استان در پرداخت دستمزد می داند و معتقد است معمولا نیروی کار ماهر با دستمزدی که از سوی اداره کل تعریف شده، مشغول به کار نخواهد شد.

درآمد کم عامل بی انگیزگی کارگران

مدیرعامل شرکت سروین مهر گلستان در این رابطه به خبرنگار بازار، می گوید: درآمد کم کارگران یکی از مولفه های مهم فقدان انگیزه آنهاست و آن تعداد نیرویی که تخصص هم دارند، برای افزایش درآمد به خارج از استان مهاجرت می کنند.

حامد مهرزادی می افزاید: از آنجایی که در گلستان معمولاً حقوق کارگران در حداقل ممکن قرار دارد آنها تمایلی به افزایش مهارت یا تخصص ندارند و هر چه اداره کل فنی و حرفه ای هم به نیروی کار آموزش دهد، این نیروها به محض کسب تخصص برای کار در استان نمی‌مانند.

از آنجایی که در گلستان معمولاً حقوق کارگران در حداقل ممکن قرار دارد آنها تمایلی به افزایش مهارت یا تخصص ندارند و هر چه اداره کل فنی و حرفه ای هم به نیروی کار آموزش دهد، این نیروها به محض کسب تخصص برای کار در استان نمی‌مانند

این فعال اقتصادی با اعلام این مطلب که پرداخت دستمزد بالا در توان صنایع گلستان نیست، اضافه می کند: از آنجاییکه اغلب صنایع استان خُرد و متوسط هستند توان پرداخت رقمی بالا به نیروی متخصص را ندارند.

او راهکار افزایش نیروی متخصص در استان را رونق اقتصادی می داند و می گوید: تا زمانی که رشد اقتصادی در استان اتفاق نیافتد صنعت گلستان توان پرداخت دستمزد چند برابری به کارگر متخصص را ندارند.

ضرورت توسعه صنایع

عضو اتاق بازرگانی گرگان هم توسعه اقتصادی را منجر به ایجاد انگیزه کارگران در افزایش مهارت می داند و به خبرنگار بازار، می گوید: زمانی می توانیم از نیروی کار، انتظار تخصص داشته باشیم که تولید در استان توسعه یافته و منجر به افزایش ارزش افزوده در استان شود.

کوچ کارگران متخصص از گلستان | توسعه نیافتگی صنایع عامل مهاجرت است

سید محمد مرتضوی توسعه درتمامی بخش ها را منجر به افزایش تولید در استان اعلام می کند و می افزاید: با توجه به شرایط موجود، واحدهای تولیدی پیش بینی از آینده ندارند چراکه هزینه های تولید مدام افزایش می یابد که این فرایند منجر به افول توان مالی صنایع و کاهش انگیزه نیروی کار برای افزایش می شود.

موضوع نبود نیروی متخصص تاجایی این روزها دارای اهمیت شده که برخی از تولیدکنندگان نسبت به تداوم این رویه هشدار می دهند و معتقدند با استمرار این فرایند ظرف دهه های آینده ناگزیر به واردات نیروی متخصص به کشور خواهیم بود.

نیازمند واردات نیرو هستیم

مدیرعامل شرکت اریکو به خبرنگار بازار می گوید: دهه ۶۰ آخرین نسلی است که کار مهارتی را انجام می دهد که آنها هم حداکثر تا پنج سال آینده از چرخه کار خارج می شوند بنابراین حداکثر تا پنج سال آینده نیازمند واردات نیرو هستیم.

امیرحسین ساداتی در توضیح نبود نیروی متخصص در گلستان، می افزاید: ازآنجاییکه کارگران دستمزد قابل توجهی از صنایع دریافت نمی کنند انگیزه ای برای گذراندن دوره های تخصصی با هدف افزایش کسب مهارت ندارند.

واحدهای تولیدی پیش بینی از آینده ندارند چراکه هزینه های تولید مدام افزایش می یابد که این فرایند منجر به افول توان مالی صنایع و کاهش انگیزه نیروی کار برای افزایش می شود

به اعتقاد او، فرهنگ خانواده هم در کاهش نیروی متخصص تاثیرگذار است چراکه همواره این به ذهن خانواده ها می نشیند که فرزندانشان را به جای کسب مهارت به سمت دانش سوق دهند.

مدیرعامل شرکت اریکو ادامه می دهد: مجموعه این موارد باعث شده تا از دهه ۷۰ جوانان بیشتر به دنبال کسب دانش باشند و به این ترتیب ما با انباشتی از کارشناس مواجه ایم که هیچ مهارتی ندارد و دون شان خود می داند که اصلا حرفه ای جز کار پشت میزی را انجام دهد.

هرچند که والدین علاقه ای به ورود فرزندانشان در کارهایی غیر از پشت میزی و جذب در دستگاه های دولتی ندارند اما آنچه در واقعیت ما با آن مواجه هستیم تکثر فارغ التحصلان بیکار در استان است از این رو وزارت تعاون دوره های مهارت آموزشی در دانشگاه برگزار می کند.

کارگران استان متخصص و ماهر نیستند

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان در این رابطه به خبرنگار بازار، می گوید: برگزاری دوره های افزایش مهارت برای دانشجویان و فارغ التحصلان راه حل ورود این اقشار به بازار کار است.

حسینعلی خواجه‌مظفری با بیان اینکه کارگران استان متخصص و ماهر نیستند، می افزاید: به نظر می‌رسد برای فارغ التحصیلان دانشگاه که تجربه و مهارت لازم در رشته تحصیلی خود را ندارند دوره های آموزش فنی و حرفه‌ای می‌تواند بسیار راهگشا باشد.

وی با بیان اینکه آموزش های مهارتی در افزایش بهره‌وری و تولید بسیار اثرگذار است، ادامه می دهد: ارتقا مهارت و آموزش برای کارگرانی که بیمه بیکاری می گیرند هم از جمله اقداماتی است که اداره کل تعاون استان در دوران بیکاری برای افزایش تخصص کارگران انجام می دهد.

مظفری با بیان اینکه فنی و حرفه‌ای زیر مجموعه وزارت تعاون، کار و امور اجتماعی است، می افزاید: اداره کل فنی و حرفه ای استان نزدیک ۷۰۰ نوع آموزش مهارت برای فارغ التحصیلان دانشگاه یا افراد کم سواد برگزار میکند.

از آنجاییکه گلستان در زمره استان هایی با بیشترین نرخ بیکاری است به نظر می رسد فرهنگ سازی برای خانواده ها و فارغ التحصلان و تشدید دوره های افزایش مهارت برای دانشجویان و فارغ التحصیلات به رفع این مشکل کمک کند اما در کنار آن باید مدیران استانی سیاست هایی برای رشد صنعت و رونق اقتصادی استان پیش بینی کنند تا ضمن افزایش ارزش افزوده منطقه آمار بیکاری کاهش یافته و نیروی متخصص ناچار به مهاجرت برای کسب درآمد بیشتر نشود.

کد خبر: ۲۱۸٬۸۸۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha