۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۴
قرارداد توسعه بندر چابهار در مرحله نهایی؛ مشکلات حقوقی با هندی ها| خودکفایی اجرای سازه‌های دریایی
معاون مهندسی سازمان بنادر در پاسخ به بازار:

قرارداد توسعه بندر چابهار در مرحله نهایی؛ مشکلات حقوقی با هندی ها| خودکفایی اجرای سازه‌های دریایی

فتحی، معاون مهندسی و توسعه آموزش زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: با انعقاد قرارداد نهایی مشکلات مربوط به هندی‌ها در بندر چابهار در مرحله نهایی قرار دارد.

بازار؛ گروه راه و مسکن: علی فتحی در نشست خبری چهاردهمین همایش بین‌المللی سواحل، بنادر و سازه‌های دریایی در پاسخ به این پرسش که با توجه به مشکلات مربوط به هندی‌ها در بندر چابهار و بلااستفاده ماندن برخی تجهیزات وارد شده به این بندر توسط طرف هندی گفت: با دیپلماسی‌های اخیر، بحث قرارداد با هندی‌ها در مرحله نهایی قرار دارد و با تکمیل و نهایی شدن آن مشکلات قرارداد برطرف خواهد شد.

وی ادامه داد: جرثقیل‌های وارد شده به بندر چابهار در شرف بهره‌برداری قرار دارد و با طرف هندی مشکلات حقوقی داریم.

اپراتور هندی اجازه استفاده تجهیزات وارد شده از جمله ۶ جرثقیل را نمی‌دهد و شرط اجازه از این جرثقیل‌ها را انعقاد قرارداد ١٠ ساله اعلام کرده‌ است

وی در خصوص اینکه گفته می‌شود اپراتور هندی اجازه استفاده تجهیزات وارد شده از جمله ۶ جرثقیل را نمی‌دهد و شرط اجازه از این جرثقیل‌ها را انعقاد قرارداد ١٠ ساله اعلام کرده‌ است ادامه داد: موضوع این است که باید باری وجود داشته باشد که از این تجهیزات استفاده شود اما انعقاد قرارداد نهایی با هندی‌ها در مرحله نهایی است و با تکمیل قرارداد همه مشکلات برطرف می‌شود.

معاون مهندسی و توسعه آموزش زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی درباره همکاری با کشورهای چین و روسیه با اشاره به اینکه آمادگی همکاری با تمام کشورها در حوزه‌های مختلف را داریم و مذاکراتی با کشورها انجام شده‌ است ادامه داد: کارگروه‌های تخصصی را فعال کردیم و درباره دیپلماسی با کشورهای خارجی جلسات برگزار می‌شود و البته بخشی از این همکاری‌ها به استراتژی‌های سیاسی کشورها برمی‌گردد اما کارگروه های فنی بین کشورها فعال است.

در بخش تجهیزات نهضتی را از سالهای گذشته دنبال می‌کنیم که امروز توان تولید ۸۵۰ قطعه در بخش تجهیزات در کشور وجود دارد و توانستیم جلوی ارزبری را بگیریم

فتحی درباره خودکفایی در تامین و ساخت برخی از تجهیزات و سازه ها ادامه داد: در بخش تجهیزات نهضتی را از سالهای گذشته دنبال می‌کنیم که امروز توان تولید ۸۵۰ قطعه در بخش تجهیزات در کشور وجود دارد و توانستیم جلوی ارزبری را بگیریم.

وی با اشاره به حمایت از تولید داخل از بومی‌سازی ۸۵۰ قطعه مورد نیاز بخش بندری و دریایی خبر داد و افزود: در تولید تجهیزات و تأمین قطعات اقدامات خوبی صورت گرفته است و به برخی فناوری‌ها ورود کرده‌ایم و در این مسیر از پتانسیل داخلی استفاده خواهیم کرد. در تجهیزات استراتژیک بخشی از تولید توسط تولیدکنندگان داخلی انجام می‌شود و در بخش دیگری با شرکت‌هایی مذاکره کرده‌ایم تا با ورود فناوری‌های نوین این بخش عملیاتی شود.

وی با بیان اینکه نیازمند تعداد زیادی گنتری کرین (جرثقیل دروازه ای) هستیم و مجبوریم به واردات آن فکر کنیم چون تولید آن در داخل مقرون به صرفه نیست اظهار داشت: در بخش طراحی و اجرای سازه‌های دریایی تنها کشور خودکفا در منطقه هستیم و این کار با ظرفیت‌های داخلی صورت می‌گیرد، به‌عنوان مثال سال گذشته بزرگترین اسکله کشور در بندر شهید رجایی با ظرفیت پهلودهی شناورها تا ۱۸۸۰۰ TEU به بهره‌برداری رسید که صفر تا ۱۰۰ آن توسط متخصصان داخلی عملیاتی شد.

در حال حاضر هر گونه طراحی در بنادر کشور با توان داخل کشور انجام می‌شود و در سال گذشته اسکله فاز سوم بندر رجایی با امکان پذیرش شناورهای نسل جدید اجرا شد که تمام مراحل آن با توان داخل به اجرا رسید

وی با اشاره به اینکه در بخش طراحی و اجرا تنها کشور خودکفا در منطقه هستیم، گفت: در حال حاضر هر گونه طراحی در بنادر کشور با توان داخل کشور انجام می‌شود و در سال گذشته اسکله فاز سوم بندر رجایی با امکان پذیرش شناورهای نسل جدید اجرا شد که تمام مراحل آن با توان داخل به اجرا رسید.

سازمان بنادر و دریانوردی آمادگی همکاری با همه طرف‌های خارجی را ـ چه چین یا هر کشور دیگری چه در منطقه و خارج از منطقه ـ دارد، هر طرفی که پیشنهاد مطرح شود بلافاصله کارگروه فنی آن تشکیل می‌شود و بررسی‌های لازم صورت می‌گیرد

فتحی با توجه به اهمیت آن با حضور معاون اول رئیس جمهور و وزیر راه و شهرسازی برگزار می‌شود گفت: سازمان بنادر و دریانوردی آمادگی همکاری با همه طرف‌های خارجی را ـ چه چین یا هر کشور دیگری چه در منطقه و خارج از منطقه ـ دارد، هر طرفی که پیشنهاد مطرح شود بلافاصله کارگروه فنی آن تشکیل می‌شود و بررسی‌های لازم صورت می‌گیرد.

معاون مهندسی و توسعه آموزش زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی افزود: در تولید تجهیزات و تأمین قطعات اقدامات خوبی صورت گرفته است و به برخی فناوری‌ها ورود کرده‌ایم و در این مسیر از پتانسیل داخلی استفاده خواهیم کرد. در تجهیزات استراتژیک بخشی از تولید توسط تولیدکنندگان داخلی انجام می‌شود و در بخش دیگری با شرکت‌هایی مذاکره کرده‌ایم تا با ورود فناوری‌های نوین این بخش عملیاتی شود.

فتحی ادامه داد: بخشی از کار کارگروه‌های فنی مربوط به سازمان بنادر و بخش دیگری خارج از سازمان است و در واقع استراتژی‌های سیاسی کشورها است. در خصوص بخشی که به سازمان بنادر ارتباط دارد کارگروه‌های فنی تشکیل شده و بیشتر با کشورهای حاشیه خلیج فارس ارتباطات در حال پیگیری است.

وی با بیان اینکه چهاردهمین همایش بین‌المللی سواحل، بنادر و سازه‌های دریایی Icopmas ۲۰۲۳ هفته آینده( ۱۹ و ۲۰ اردیبهشت) با حضور نمایندگان کشورهایی خارجی از جمله ژاپن، کانادا و هند برگزار می‌شود، اظهار داشت: آمادگی همکاری با تمام کشورها در حوزه‌های مختلف هستیم و مذاکراتی با کشورها انجام شده‌ است.

معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: تنها کشوری که در این بخش حتی نیازی به پیمانکار خارجی نداریم و تمام بخش‌های طراحی و اجرا ۱۰۰ درصد بومی به اجرا می‌رسد.

کد خبر: ۲۱۸٬۸۷۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha