۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۶
تابستان ۱۴۰۲ خاموشی در بخش خانگی نداریم| ناترازی برق امسال به ۱۱ هزار مگاوات می رسد
سخنگوی صنعت برق در پاسخ به بازار:

تابستان ۱۴۰۲ خاموشی در بخش خانگی نداریم| ناترازی برق امسال به ۱۱ هزار مگاوات می رسد

رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق با بیان اینکه امسال خاموشی در بخش خانگی نداریم، گفت: با توجه به اقدامات انجام شده برای افزایش ظرفیت تولید و کاهش مصرف پیش بینی می شود ناترازی به ۱۰ الی ۱۱ هزار مگاوات برسد.

بازار؛ گروه آب و انرژی: با خاموش کردن یک کولر گازی در مناطق گرمسیری می تواند ماهانه تا یک میلیون تومان بابت مدیریت مصرف از توانیر جایزه دریافت کنید. البته اگر ساکن مناطق عادی کشور(با سطح دمای متوسط) هستید کافی است تا کولرهای آبی خود را روی دور کند قرار دهید تا ۱۵۰ هزار تومان پاداش دریافت کنید. آنگونه که مصطفی رجبی مشهدی مدیرعامل شرکت توزیع برق در نشست خبری امروز گفته برخلاف سال گذشته هیچ محدودیتی در پرداخت جایزه به مشترکانی که مصرف خود را کاهش می دهند، وجود ندارد.

سال گذشته ۵۰۰ تومان پاداش بابت کاهش کیلو وات مصرف جایزه پرداخت می‌شد اما امسال این رقم به ۲۰۰۰ تومان رسیده که ۲۰ برابر معادل فروش برق خانگی به زیر الگو است

به گفته او، سال گذشته ۵۰۰ تومان پاداش بابت کاهش کیلو وات مصرف جایزه پرداخت می‌شد اما امسال این رقم به ۲۰۰۰ تومان رسیده که ۲۰ برابر معادل فروش برق خانگی به زیر الگو است.

سخنگوی صنعت برق با بیان اینکه الگوی کاهش مصرف برای مناطق گرمسیر زیر ۳ هزار کیلووات ساعت و برای مناطق عادی ۳۰۰ کیلووات است، ادامه داد: طرح سراسری پاداش کاهش مصرف از ابتدای خرداد تا پایان شهریور اجرایی خواهد شد.

او با اشاره به اینکه سال گذشته با همکاری مردم ۴۰ درصد مشترکان مشمول پاداش شدند، افزود: سال گذشته ۱۳۵۰ میلیارد تومان در بخش خانگی و ۱۷۰۰ میلیارد تومان به بخش صنعتی و سرجمع ۳ هزار میلیارد تومان پاداش کم مصرفی پرداخت شد که این رقم امسال ۲ تا ۳ برابر می شود که منجر به تامین برق پایدار خواهد شد.

مدیرعامل شرکت توزیع برق با بیان اینکه پیش بینی می شود که ۶۰ درصد مشترکین از جایزه کاهش مصرف بهره مند شوند، تاکید کرد: هر مشترکی که نسبت به سال گذشته کمتر مصرف کند مشمول پاداش کاهش مصرف می‌شود و در این صورت هم صورتحساب کاهش می یابد و هم اینکه رقمی به عنوان پاداش دریافت می کنند حتی مشترکان پرمصرف هم می توانند برق رایگان داشته باشند.

سخنگوی صنعت برق در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا این طرح برای مشترکان پرمصرف نیز اجرایی می‌شود، گفت: هر مشترکی که کاملا بومی باشد و میزان مصرف خود را نسبت به سال قبل کاهش دهد مشمول پاداش خوش مصرفی خواهد شد حتی مشترکان پر مصرف نیز می‌توانند قبض رایگان دریافت کنند.

پیش‌بینی میکنیم که تابستان امسال بین ۱۰ تا ۱۱ هزار مگاوات ناترازی برق وجود دارد که با توافقاتی که با صنایع قطعی شده و طرح پاداش صرفه‌جویی و همچنین دیگر اقدامات که در قالب ۱۴۰ اقدام اساسی برنامه ریزی شده، برق بخش خانگی بدون خاموشی تامین شود

او با بیان اینکه سال گذشته ۴ درصد رشد منفی برق داشتیم، خاطرنشان کرد: سالانه یک میلیون مشترک و ۱۰۰۰ مگاوات به مصرف برق اضافه می‌شود.

احتمال افزایش مصرف به ۷۳ هزار مگاوات

سخنگوی صنعت برق در پاسخ به سوال بازار درباره اینکه آیا تابستان امسال قطعی برق خواهیم داشت: برای مقدار مصرف در امسال ۳ سناریو در نظر گرفته شده است، در بدترین حالت مصرف برق در تابستان ۱۴۰۲ به ۷۳ هزار مگاوات خواهد رسید.

او همچنین از افزایش ۷۷۰۰مگاواتی ظرفیت تولید برق در سال جاری خبر داد و افزود: پیش‌بینی میکنیم که تابستان امسال بین ۱۰ تا ۱۱ هزار مگاوات ناترازی برق وجود دارد که با توافقاتی که با صنایع قطعی شده و طرح پاداش صرفه‌جویی و همچنین دیگر اقدامات که در قالب ۱۴۰ اقدام اساسی برنامه ریزی شده، محور برنامه‌های ما این است که تأمین برق بخش خانگی بدون خاموشی صورت گیرد.

چه خبر از صادرات و واردات برق

او همچنین درباره صادرات برق به عمان اظهار داشت: ما با همه کشورهایی که مرز خاکی داریم، تبادل برق انجام می دهیم. در خصوص صادرات به عمان کار اجرایی آغاز شده و در مرحله انتخاب مشاور و طراحی و محاسبات است.

رجبی مشهدی گفت: ما از ترکمنستان، ارمنستان و آذربایجان برق را دریافت و به کشورهای عراق، افغانستان و پاکستان صادرات داریم، ما با ترکیه به صورت back to back تبادل برق داریم، ۳.۵ روز در هفته ما از این کشور برق دریافت و ۳.۵ وز صادر می کنیم.

اوبا بیان اینکه میزان صادرات و واردات در یک سطح است، درباره دو برابر شدن صادرات به پاکستان نیز بیان داشت: میزان صادرات به این کشور مطابق پارسال است مقدمات کار انجام شده، اکنون ۴۰ تا ۴۵ مگاوات به این کشور صادرات داریم که ۲ برابر خواهد شد.

سخنگوی صنعت برق همچنین درباره سنکرون شبکه برق با روسیه نیز خاطرنشان کرد: سنکرون با شبکه برق روسیه قبلا انجام شده، شبکه میانی باید تقویت شود.

۹۰ درصد تعمیرات نیروگاه‌ها به پایان رسید

وی با اشاره به آخرین وضعیت تعمیرات نیروگاهی گفت: تا کنون ۹۰ درصد تعمیرات نیروگاه‌ها انجام شده و تا پایان اردیبهشت ماه نیز تعمیرات مابقی واحدها به اتمام می‌رسد.

سخنگوی صنعت برق با اشاره به آخرین وضعیت تامین سوخت نیروگاه‌ها گفت: بر اساس برنامه ریزی‌های صورت گرفته و همکاری که با وزارت نفت داریم از ابتدای سال مخازن سوخت نیروگاه‌ها در حال تکمیل شدن است و اکنون ۵۰ درصد حجم مخازن پر شده است و در شرایط فعلی از ۲۵۰ میلیون متر مکعب سوختی که به نیروگاه‌ها اختصاص می‌یابد تنها سه میلیون متر مکعب را سوخت مایع در بر گرفته و مابقی سوخت گاز است.

سخنگوی صنعت برق در خصوص در خصوص نیروگاه‌های فرسوده گفت: این موضوع در برنامه وجود دارد. با توجه به اینکه برخی از این نیروگاه‌ها در نقاط مرکزی کلانشهرها هستند و باید در این نقاط نیروگاه‌های جدیدی احداث کنیم نیازمند مجوز هستیم که این موضوع در حال پیگیری است.

رجبی مشهدی افزود: در مرحله اول نوسازی ۳۰۰۰ مگاوات نیروگاه فرسوده در کلانشهرها در دستور کار قرار گرفته، برای نیروگاه بعثت تهران یک واحد کلاس F با بازدهی ۵۸ درصد پیش بینی شده است که در حال طی کردن مراحل قانونی است. واحد این بخش ساخته شده و در صورت اخذ موافقت‌های لازم عملیات احداث آغاز می‌شود.

پرداخت ۷۰ میلیارد تومان خسارت

او همچنین با اشاره به پرداخت خسارت به مشترکان برق گفت: تمام خسارات ثبت شده در سال گذشته پرداخت شد. سال ۱۴۰۰ بیشترین حجم خسارت را داشتیم که امیدواریم برای سال ۱۴۰۲ این میزان کاهش یابد. اکنون در حال طی کردن روال‌های قانونی برای تعیین شرکت بیمه‌گر هستیم.

او با بیان اینکه سال گذشته ۷۰ میلیارد تومان از سوی بیمه پرداخت خسارت صورت گرفت، افزود: امیدواریم در سال جاری مشترکان مسائل ایمنی را رعایت کنند اما اگر حادثه‌ای پیش آمد از طریق شرکت توانیر می‌توانند نسبت به اخذ خسارت اقدامات لازم را انجام دهند.

کد خبر: ۲۱۸٬۸۶۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha