۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۱
سیاست‌های غلط سرمایه‌گذاری در بخش صنعت را به صفر رسانده است
رئیس اتاق بازرگانی اردبیل در گفتگو با بازار:

سیاست‌های غلط سرمایه‌گذاری در بخش صنعت را به صفر رسانده است

اردبیل - پیرموذن، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی استان اردبیل گفت: سیاست‌های غلط اقتصادی در کشورمان، سرمایه‌گذاری در حوزه صنعت و تولید را به صفر رسانده است.

حسین پیرمؤذن در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: در سال مزین به «مهار تورم و رشد تولید» باید مسئولان به صورت میدانی و عملیاتی آستین بالا زده و صادقانه وارد کارزار شوند تا با رفع موانع تولید و نظام صنعتی و اقتصادی بخش عظیمی از تحولات اقتصادی و ارتقای بهره‌وری را شاهد باشیم.

وی به برگزاری مستمر جلسات ستاد تسهیل، شورای گفت‌و گوی دولت و بخش خصوصی و رفع موانع قضایی واحدهای تولیدی اشاره کرد و گفت: باید هیچ یک از مدیران بانکی و اجرایی در استان از قوانین و مقررات تسهیل‌گر برای صنعتگران و تولیدکنندگان گریزان نبوده و در این حوزه خودشان با علاقه‌مندی وارد شوند.

هدایت نقدینگی مردم به سمت فعالیت‌های غیرمولد اقتصادی

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی استان اردبیل سیاست‌گذاری غلط کشور را در بها دادن به سوداگری حوزه‌های غیرمولد یادآور شد و تصریح کرد: پرداخت تسهیلات برای صنعت با سود بالاتر از ۱۸ و حتی ۲۴ درصد هیچ رغبت و انگیزه‌ای را در این حوزه مهیا نکرده و ما شاهد سرازیر شدن پول‌های سرگردان مردم به سمت خرید طلا، مسکن، خودرو و دلار هستیم.

پیرمؤذن افزود:‌ در حالی که صنعتگر و تولیدکننده ما باید با نرخ سود ۲ تا چهار درصد تسهیلات دریافت کند، به هیچ وجه زمینه این کار مهیا نیست و برای چهار کالای مصرفی که در دنیا به هیچ‌ وجه کالای تجاری محسوب نمی‌شود، مردم سر و دست می‌شکند که این نشان از سیاست غلط اقتصادی کشورمان است.

وی به هدایت نقدینگی مردم به سمت فعالیت‌های غیرمولد اقتصادی یادآور شد و خاطرنشان کرد: باید این سرمایه‌ها به سمت تولید و رونق آن سرازیر شود و در کنار آن با تسهیل قوانین و بهبود فضای کسب و کار بتوان در این بخش موفق عمل کرد.

عده‌ای با دلالی در بازار خودرو برای خود شغل کاذبی درست کرده اند

پیرمؤذن در بخش دیگری از سخنان خود اضافه کرد: قرار بود در سال‌های گذشته خودروهای دسته دوم با کمترین تعرفه‌گذاری وارد بازار شده و جلوی سوداگری‌های واحدهای تولیدی خودروسازی گرفته شود اما به دلایل مختلف این کار با مشکلات و نارسایی‌هایی روبه‌رو شد ولی امروز دولت تلاش می‌کند تا با اصلاح این قوانین امکان واردات خودرو و رقابتی کردن فضای تولید خودروهای با کیفیت را فراهم کند.

وی بیان کرد: عده‌ای با دلالی در بازار خودرو برای خود شغل کاذبی درست کرده و کارخانه‌های خودروسازی نیز با ثبت‌نام و بلوکه کردن میلیاردها تومان پول مردم به این نظام ناکارآمد اقتصادی دامن می‌زنند در حالی که چنین چیزی در دنیا نظیر و شبیه ندارد.

پیرمؤذن در ادامه سخنان خود اظهار کرد: باید فضای رقابتی را در حوزه اقتصاد به شکل سالم و شفاف فراهم کرده و دست واسطه‌گر، دلال و سودجو را از این عرصه به دور نگه داریم.

به دلیل نبود نقدینگی صنایع تبدیلی و فرآوری به صورت فصلی فعالیت می‌کنند

وی پیشنهاد اتاق بازرگانی را برای تحقق شعار سال، اعمال مشوق‌های صادراتی برای فعالان حوزه تجاری و صادراتی عنوان کرد و گفت: تسهیلات سرمایه در گردش و همچنین ارتقای بهره‌وری در حوزه صنعت باید مورد توجه قرار گیرد که انتظار می‌رود از محل تبصره ۱۸ تسهیلات و منابع کم بهره در اختیار تولیدکنندگان و صنعتگران قرار گیرد.

پیرمؤذن ضرورت تکمیل صنایع تبدیلی و فرآوری را بسیار مهم عنوان کرد و افزود: متأسفانه به دلیل نبود نقدینگی این صنایع به صورت فصلی فعالیت می‌کنند در حالی که امکان ارائه خدمات این واحدها در طول سال فراهم است.

وی فعالیت تخصصی گمرکات استان را نظیر استان‌های همجوار یادآور شد و تصریح کرد: باید امکان صادرات و واردات تمام کالاهای ثبت سفارش شده در گمرک بیله‌سوار فراهم آید.

راه آهن اردبیل – میانه در کنار راه‌اندازی منطقه آزاد تجاری از عناصر تحول‌آفرین نظام اقتصادی استان

پیرمؤذن توسعه زمین‌های صنعتی و واگذاری آسان آن را به سرمایه‌گذاران با زیرساخت‌های مناسب یادآور شد و خاطرنشان کرد: بهتر است شهرک‌های گلخانه‌ای در این استان مورد حمایت و توسعه قرار گرفته و انتظار می‌رود در این بخش دولت و مسئولان استانی راهکارهای مناسبی را در نظر بگیرند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی استان اردبیل افتتاح راه آهن اردبیل – میانه و اتصال آن را به شمال استان در کنار راه‌اندازی منطقه آزاد تجاری از عناصر تحول‌آفرین نظام اقتصادی استان اردبیل برشمرد و اضافه کرد: شایسته است محورهای گردشگری استان از شمال تا جنوب با معرفی از طریق رسانه‌های ملی و بین‌المللی مورد توجه بیشتر قرار گیرد.

کد خبر: ۲۱۸٬۸۰۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha