۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۳
ایران مقام نخست در تولید زعفران و گل محمدی در دنیا
معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی خبر داد

ایران مقام نخست در تولید زعفران و گل محمدی در دنیا

علایی‌مقدم، معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی گفت: ۷۰ درصد گل محمدی دنیا در ایران تولید می‌شود.

به گزارش بازار، شاهپور علایی‌مقدم معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی در همایش هم‌اندیشی تحول در زنجیره ارزش گل محمدی که امروز در سالن توسعه وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد، گفت :گیاهان دارویی و چرخش مالی آن برای دنیا بسیار حائز اهمیت است، چرخش تجاری گیاهان دارویی در دنیا ۲۷۰ میلیارد دلار است، ۸ هزار گونه گیاهی از ۱۳ هزار گونه گیاهی شناخته شده در جهان در ایران و در ۸۴ میلیون هکتار از مراتع ما وجود دارد اما از چرخش تجاری ۲۷۰ میلیارد دلاری گیاهان دارویی تنها یک درصد سهم داریم.

علایی مقدم گفت ۷۰ درصد گل محمدی دنیا در ایران تولید می‌شود و مقام اول تولید گل محمدی و زعفران را در دنیا داریم، ۸.۵ میلیارد دلار چرخش مالی زعفران در دنیا است اما سهم ایران ۴۵۰ میلیون دلار است.

معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی گفت کشاورزی در ایران نسبت به دنیا کار سختی است، ایران دارای اقلیم سخت با میانگین بارش یک سوم نسبت به دنیا بوده و بخش کشاورزی در این کشور نیازمند مراقبت ویژه خواهد بود.

وی افزود: مخاطرات بخش کشاورزی در ایران به دلیل همین اقلیم سخت بیشتر از سایر کشورها است، میانگین بارش در دنیا ۸۶۰ میلیمتر است و در ایران میزان بارش کمتر از ۲۵۰ میلیمتر بوده لذا کشاورزی در ایران مقاومتی و ریاضتی است.

علایی‌مقدم با بیان اینکه طبق آمار ستاد مدیریت بحران در ۵۰ سال گذشته استان‌های بیابانی ایران از ۱۴ تا به ۲۴ منطقه رسیده است، گفت: منابع آبی هم هر سال به دلیل نیاز به غذا، افزایش سرانه مصرف غذا و افزایش جمعیت رو به کاهش است.

وی افزود: تولید محصولات کشاورزی از ۴۶ میلیون تن به ۱۲۵ میلیون تن رسیده که این امر به دلیل تنوع اقلیمی ایران است.

معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزیر جهاد کشاورزی در رابطه با مکانیزم فتوسنتز در کشور گفت: فتوسنتز یعنی از نور در حضور آب و دما انرژی تولید کنیم، به دلیل اقلیم، کارایی فتوسنتز در ایران بالا است و باعث افزایش تولید محصولات کشاورزی در کشور شده است.

وی افزود: طبق گزارش فائو، ایران جز ۷ کشور برتر کشاورزی دنیا است و در ۲۲ محصول مقام اول تا دهم را در دنیا دارد.

علایی‌مقدم با بیان اینکه امنیت غذایی در کشور ما فراهم است، گفت به جز ۳ یا ۴ محصول، ضریب وابستگی در محصولات دیگر را نداریم.

معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزیر جهاد کشاورزی گفت باید در زمینه صنایع تبدیلی و فرآوری اقدامات موثرتری داشته باشیم تا محصولات ما به صورت فله خرید و فروش نشود.

علایی‌مقدم گفت: باید بتوانیم از دیپلماسی اقتصادی برای تجارت گیاهان دارویی به ویژه گل محمدی و زعفران استفاده کنیم

کد خبر: ۲۱۸٬۷۶۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha