۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۰:۲۳
کاهش ریسک فیکس‌اینکام‌ها با کاهش حد نصاب خرید سهام
مدیر صندوق درآمد ثابت افران عنوان کرد

کاهش ریسک فیکس‌اینکام‌ها با کاهش حد نصاب خرید سهام

برهان، مدیر صندوق درآمد ثابت افران گفت: کاهش حد نصاب خرید سهام توسط صندوق‌های درآمد ثابت اتفاق بدی نیست چرا که به صندوق‌ها کمک می‌کند حساب سهام خود را کنترل کنند.

به گزارش بازار به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)، سال ۱۳۹۹ بود که صندوق‌های سرمایه‌گذاری صندوق‌های درآمد ثابت یا اصطلاحا فیکس‌اینکام‌ها، با توجه به شرایط نامساعدی که برای بازار سهام به وجود آمد، ملزم شدند حداقل ۱۵ درصد و حداکثر تا ۲۵ درصد از ارزش پرتفوی خود را سهام خریداری کنند. به همین دلیل، ریسک صندوق‌های درآمد ثابت به شدت افزایش پیدا کرد؛ اما حالا مصوبه جدیدی آمده که وضعیت را برای این صندوق‌های تغییر داده است. طبق ابلاغیه جدید سازمان بورس که روز چهارشنبه، ششم اردیبهشت منتشر شد، حداکثر میزان خرید صندوق‌های سرمایه‌گذاری درآمد ثابت از ۱۵ به ۱۰ درصد کاهش یافت.

حال صندوق‌های درآمد ثابت خوب است
بهادر برهان، مدیر صندوق درآمد ثابت افران در مورد این موضوع می‌گوید: این کاهش اتفاق بدی نیست چرا که به صندوق‌ها کمک می‌کند حساب سهام خود را کنترل کنند. وقتی این صندوق‌ها سهام کمتری خریداری کرده باشند، در شرایط بحرانی نیز زیان کمتری متحمل می‌شوند. به این ترتیب چنین محدودیتی، می‌تواند جلوی زیان صندوق‌ها را بگیرد.

برهان با اشاره به اینکه در سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ شاهد آسیب‌پذیری برخی از صندوق‌های درآمد ثابت بودیم که دلیل بروز مشکل برای عمده این صندوق‌ها، الزاماتی بود که در زمینه خرید سهام داشتند، گفت: مشکل ذخیره منفی در بسیاری از صندوق‌های درآمد ثابت حل شده، در حالی‌که تا شش یا هفت ماه پیش، این مشکل خیلی شدید بود. در آن زمان اگر مصوبه‌ای می‌آمد و درصد سهام را کم می‌کرد، برخی از صندوق‌ها قطعا از بازار جا می‌ماندند.

وی افزود: با رشد اخیر بازار سهام، بسیاری از صندوق‌های درآمد ثابت اقدام به کاهش میزان سهام خود کرده‌اند و برخی هم مانده‌اند؛ اما مشکلات صندوق‌های درآمد ثابت حل شده و با این کاهش اخیر، احتمال اینکه دوباره وارد مشکل جدی شوند، بسیار کم است. بنابراین، مصوبه اخیر سازمان بورس برای صندوق‌های درآمد ثابت، مطلوب است.

اثر کاهش حد نصاب سهام صندوق‌های درآمد ثابت بر بازار سهام
مدیر صندوق درآمد ثابت افران در مورد اثر مصوبه سازمان بورس بر روی کلیت بازار سرمایه، گفت: دو یا سه ماه قبل، حساب درآمد ثابت‌ها را از بین صفر تا ۲۵ درصد به صفر تا ۱۵ درصد رساندند. در آن زمان، فروش سهام صندوق‌های درآمد ثابت، اصطلاحا مثبت بود اما عدد آن روی روند کلی بازار تاثیر چندانی نداشت. مثلا حدود ۵ تا ۶ همت در پله اول، از محل صندوق‌های درآمد ثابت خارج شد. در حال حاضر، حساب کردن این مسئله کمی دشوار است اما باید بین ۸ تا ۱۱ هزار میلیارد تومان باشد.

وی در ادامه بیان کرد: اگر روند صعودی بازار، مثبت بماند، این خروج سرمایه با چنین ارقامی، کم‌ اثر خواهد بود؛ اما اگر در حالتی دیگر، فرض کنیم که روند بازار برعکس شود یا اصطلاحا شاخص در آینده‌ای نزدیک اصلاح را آغاز کند، امکان دارد که مصوبه اخیر، این اصلاح را تشدید کند.

کد خبر: ۲۱۸٬۷۱۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha