۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۱
افزایش قیمت لوزام یدکی تاثیر نوسان نرخ ارز است | نظارت بیشتر می شود
مدیرکل صنعت، معدن و تجارت گلستان:

افزایش قیمت لوزام یدکی تاثیر نوسان نرخ ارز است | نظارت بیشتر می شود

گرگان-حسن زاده،مدیرکل صمت گلستان در توضیح افزایش لوازم یدکی خودرو در استان،گفت: بخشی از مواد اولیه مورد نیاز در ساخت برخی قطعات مانند لاستیک، وارداتی است براین اساس نوسان نرخ دلار برآن تاثیر می گذارد.

درویشعلی حسن زاده در گفتگو با خبرنگار بازار، اظهار کرد: با توجه به اینکه تنوع اقلام و قطعات بسیار گسترده است، قیمت گذاری در این مورد به صورت ارشادی و در قالب گروه سه و توسط خود واحدها و بر اساس قیمت تمام شده به علاوه سود منطقی انجام می شود.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت گلستان ادامه داد: بر اساس طرحی که سال گذشته در وزارت صمت آغاز شده، واحدهای تولید برای پایش میزان تولید، عرضه و همچنین فروش، موظف به ثبت فاکتور فروش در سامانه جامع تجارت هستند و این طرح به زودی نهایی خواهد شد.

وی اضافه کرد: هر محصولی که تولید می شود تابعی از قیمت مواد اولیه است و با نوسان در این قیمت ها، بالطبع قیمت قطعه تولیدی هم دچار افزایش خواهد شد. همچنین تغییر و افزایش دستمزد ها در ابتدای هر سال روی قیمت تمام شده تاثیر می گذارد.

مدیر کل صنعت، معدن و تجارت گلستان با تاکید به اینکه بخشی از این وضعیت به مدیریت اقتصاد کلان کشور برمی گردد، بیان کرد: واحدهای تولیدی هم علاقه ای به نوسانات قیمتی ندارند زیرا با این اتفاق تقاضا کمتر و بازار آنها کوچکتر خواهد شد.

به گفته وی، فروشندگان این لوازم هم به دلیل همین نوسانات و عدم تامین مالی، به صورت هفتگی کالا سفارش می دهند.

مدیر کل صمت گلستان خاطرنشان کرد: بخشی از مواد اولیه مورد نیاز در ساخت برخی قطعات مانند لاستیک، وارداتی است که این مورد هم بر نوسانات قیمتی تاثیر گذار است.

حسن زاده گفت: طرح رهگیری و درج کد بر روی قطعات خودرو با هدف مبارزه با کالاهای قاچاق، تقلبی و ناایمن از سوی وزارت صمت از سال گذشته آغاز شده و در استان هم در حال انجام است که این باعث می شود تولید کنندگان خارج از شبکه قانونی از چرخه حذف شوند.

به گفته وی، سال گذشته نزدیک به دو هزار و ۱۰۰ مورد بازرسی و نظارت در سطح فروشگاه های لوازم یدکی استان انجام و منجر به تشکیل ۸۵ پرونده تخلفاتی به ارزش یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون ریال شد که در سال جاری هم این نظارت ها ادامه دارد.

او ادامه داد: شش واحد تولیدی در سطح استان وجود دارد که به صورت محدود در حوزه تولید برخی لوازم یدکی خودرو فعالیت می کنند که یکی از این واحد ها در حوزه صادرات هم فعال است.

مدیر کل صمت گلستان دلیل قیمت های متفاوت لوازم یدکی در فروشگاه های مختلف طی یک زمان مشخص را به نحوه خرید مشتری که از چه فردی کالای مورد نیاز را خریداری می کند مرتبط دانست و گفت: افزایش تعداد ایستگاه های تامین کالا و اعمال سودهای مختلف و همچنین کیفیت های متفاوت، چنین شرایطی را پدید می آورد.

کد خبر: ۲۱۸٬۶۶۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha