۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶
روش‌های افزایش راندمان برج خنک کننده

روش‌های افزایش راندمان برج خنک کننده

معمولاً افزایش بازدهی برج خنک کننده از طریق روش‌هایی مثل سرویس، تعمیر، نگهداری و البته ارتقای به موقع و مناسب اجزاء و قطعات، باعث افزایش سودآوری می شود.

به گزارش بازار، معمولاً افزایش بازدهی برج خنک کننده از طریق روش‌هایی مثل سرویس، تعمیر، نگهداری و البته ارتقای به موقع و مناسب اجزاء و قطعات، باعث افزایش سودآوری می شود. بعلاوه اینکه کسب اطمینان از ایمنی و افزایش طول عمر قطعات و اجزای برج خنک کننده، از دیگر دلایل الزام برای ارتقاء و بازسازی مناسب کولینگ تاور می باشد.

معمولاً افزایش بازدهی برج خنک کننده از طریق روش‌هایی مثل سرویس، تعمیر، نگهداری و البته ارتقای به موقع و مناسب اجزاء و قطعات، باعث افزایش سودآوری می شود. بعلاوه اینکه کسب اطمینان از ایمنی و افزایش طول عمر قطعات و اجزای برج خنک کننده، از دیگر دلایل الزام برای ارتقاء و بازسازی مناسب کولینگ تاور می باشد. البته در این زمینه، اتخاذ بهترین تصمیم ممکن از اهمیت بسیاری برخوردار است؛ زیرا بعضی اوقات فقط نیاز به تعمیرات جزئی است. غالباً با ارتقای سیستم خنک کننده، نیازهای پروژه برطرف می گردد. اما در برخی از موارد نیز تنها راه ممکن، بازسازی و تعویض کل دستگاه می باشد.

تعیین بودجه بازسازی برج خنک کننده

هزینه‌ های تعمیرات یا نوسازی انواع برج خنک کننده، گاهی اوقات بسیار بالا بوده و کارفرمایان را با شوک شدیدی روبرو می کند. به ‌همین دلیل قبل از هرگونه اقدام عملی، باید در این مورد برنامه ریزی‌های دقیقی انجام شود. برای تعیین بودجه بازسازی و یا ارتقاء برج خنک کننده، می توان از کارشناسان و بازرسان مجرب کمک گرفت و گزارش های دقیقی را در رابطه با موضوعاتی چون

  • نحوه نگهداری از دستگاه در مدت فعالیت
  • بازرسی و ثبت جزئیات وضعیت فعلی برج خنک کن
  • تعمیرات قبلی و تعمیرات توصیه‌ شده
  • تهیه چک لیست امور ضروری و فوری
  • نیازهای ظرفیتی پروژه و تطبیق با ظرفیت فعلی

محدوده هزینه‌ ها را تخمین زد. در ضمن در رابطه با موضوع برنامه ریزی برای بازسازی کولینگ تاور، حتماَ باید به مدت ‌زمان پایان پروسه نیز اشاره شود.

مراحل مختلف تعویض و تعمیر برج خنک کننده

images_1682757380_644cd70415cb8.png

دسته بندی ‌های مختلفی را می توان برای موضوعات تعویض و تعمیر برج خنک کننده در نظر گرفت. این دسته بندی ها عبارتند از:

  • جایگزینی یا ارتقای کامل سازه

بدلیل آسیب های وارده‌ی آمده مختلف، ممکن است که نیاز باشد تا عملیات ارتقاء برای کل سازه سیستم خنک کننده انجام شود و یا اینکه به طور کامل سازه‌ و بدنه‌ی دیگری جایگزین گردد. این ارتقاء و جایگزینی شامل پوسته، پر کردن و سایر اقدامات و تعمیرات جزئی می باشد.

  • تعویض کامل برج

تیم عملیاتی شرکت های سازنده برج های خنک کننده می تواند دستگاه قدیمی را با یک کولینگ تاور جدید متناسب با نیازهای مشتری، جایگزین نماید که گاهی اوقات این گزینه از بازسازی های قسمت های مختلف، مقرون به صرفه تر خواهد بود.

  • تعمیر اضطراری/بازیابی بلایا

گاهی انجام تعمیرات اضطراری در شرایط اضطراری وقوع حوادث مختلف در اثر زلزله، طوفان و…، کاملاَ ضروری است. درواقع باید در این مواقع به طور موثر اقدام شود تا هم برج خنک‌ کننده را دوباره راه اندازی کرد و هم اینکه از بیشتر شدن خرابی و خسارت ها به دستگاه جلوگیری کنیم.

  • تعمیرات روتین

معمولاً به دنبال بازدیدهای دوره ای هفتگی، ماهانه یا سالانه، عیب‌ های متعددی را می توان در برج مشاهده کرد. این تعمیرات غالباً برای سرحال ماندن دستگاه و جلوگیری از کاهش بازدهی آن انجام می شود.

  • تعویض قطعات مصرفی

نازل ها، پکینگ‌ها، گیربکس، الکتروموتور و…، همگی قطعات مصرفی کولینگ تاورها می باشند که دارای عمر مفیدی بوده و بایستی به صورت دوره ای حتماً تعویض شوند. چنانچه تعویض قطعات مصرفی پس از پایان عمر مفید یا خرابی ۱۰۰ درصدی آنها انجام نشود، با کاهش در راندمان برج خنک ‌کننده روبرو خواهیم بود.

زمان تعویض کامل کولینگ تاور ()

بروز تلفات و آسیب‌ ها در برج های خنک کننده در طول زمان استفاده، در نهایت بر ظرفیت عملکردی و کارآیی یک سیستم خنک کننده تأثیر می گذارد. مشکلاتی که به مرور زمان شدیدتر شده و در نهایت باعث می شود که انجام تعمیرات برج خنک کننده بی‌فایده باشد. یعنی در یک زمانی، انجام عملیات مختلف تعمیر و نگهداری و یا تعویض قطعات مصرفی دستگاه، موثر نخواهد بود و هیچگونه اطمینانی از اینکه برج خنک کن موردنظر، عملکرد لازم را برای پشتیبانی از پروژه دارد، نیز نخواهد بود.

ممکن است در نهایت اجرای یک پروژه بازسازی برای افزایش عمر و ظرفیت خنک سازی برج خنک کننده لازم و ضروری باشد. مسئله ای که شاید بتواند کیفیت کار دستگاه را تا چندین سال بیشتر، تضمین نماید.

پس از تکمیل بازسازی برج خنک کننده، چگونه باید به کار ادامه داد؟

درپاسخ به پرسش بالا باید گفت زمانی که پروژه بازسازی برج خنک کننده به پایان رسید، باید با انجام به موقع توصیه های مرتبط با  برنامه های نگهداری و تعمیر اجزاء و قطعات مختلف برج از تخریب کولینگ تاور جلوگیری کرد که این مهم از طریق تدوین برنامه‌ زمانبندی دقیق برای نگهداری و سرویس منظم سیستم خنک کننده امکانپذیر خواهد بود.

بعنوان یک قاعده کلی، هر سلول از برج خنک کن، باید سالانه یک بازرسی دقیق از اجزایی مانند گیربکس، میل‌ های محرک، حوضچه ‌های توزیع آب، سیلندرهای فن، لوله‌ های انتقال سیال و پرکننده، اجزای بیسین ها، فن ها و الکتروموتور، پورت ها، سیستم های توزیع و نازل‌ها، پکینگ های برج خنک کننده و سایر موارد، انجام شود.

یک تولید کننده حرفه ای و مجاز کولینگ تاور باید بتواند توصیه ‌های مشخص و خدمات پس از فروش تخصصی را برای شرایط مختلف کاری برج خنک کننده ارائه دهد.

تعمیر و ارتقاء قطعات مکانیکی برج خنک ‌کن

images_1682757412_644cd724861fb.png

  • جایگزینی سطوح پرکننده

برای اینکه یک برج خنک‌کن به درستی کار کند، سطوح پرکننده مثل پکینگ باید عاری از رسوب بیش از حد باشد. زیرا در صوتی که پکینگ‌ها دچار گرفتگی یا آسیب‌ باشند، می توانند باعث کاهش راندمان و افزایش هزینه ‌های مصرف انرژی شوند.

تعمیر و ارتقاء تجهیزات مکانیکی

با گذشت زمان، به دلیل فرسودگی تجهیزات مکانیکی، ارائه ‌ی سیگنال های الکترونیکی به اختلال روبرو خواهد شد. بنابراین باید در دوره‌ های زمانی مشخصی آنها را مورد بازدید قرار داد.

  • ارتقاء حرارتی برج خنک کن

اگر کولینگ‌ تاور در دمای مطلوب خود کار نکند، قطعاَ باعث افزایش هزینه‌ های انرژی می شود. این موضوع ناشی از رسوب گرفتگی سطوح پکینگ، عدم پاشش صحیح نازل ها و عدم بکارگیری سیستم های پیش خنک کننده جریان هوا می تواند باشد.

  • تغییر جنس فن استک

عرشه‌ های فن های چوبی و فلزی، همواره در معرض باران و به دنبال آن پوسیدگی و زنگ زدگی قرار دارند. استفاده از فن استک ‌های فایبرگلاس می تواند باعث کاهش احتمال فرسودگی باشد. در ضمن برای بالا بردن مقاومت اشعه‌ ای، حتماَ نیاز است که به ترکیبات فایبرگلاس ابتدایی، مواد Anti U.V اضافه شود.

  • تعویض حذف کننده دریفت

برای اطمینان از اینکه برج خنک کننده در بالاترین حد راندمان کار می کند، باید به طور منظم حذف کننده‌ های رانش را تعویض نمود.

  • پوشش و لوورها

لوورها برای عملکرد صحیح کولینگ تاور بسیار مهم می باشند. زیرا پوشش‌ها و لوورها می توانند در طول زمان آسیب ببینند. در نتیجه تعمیر و تعویض به موقع این بخش ها همواره موثر خواهد بود.

افزایش بازدهی از طریق ارتقاء برج خنک کننده

بازسازی علاوه بر افزایش ظرفیت موردنظر برج خنک کننده، فرصت ارتقا اجزای ساختاری برج را نیز فراهم می نماید. با ارتقاء صحیح اجزا مختلف و همچنین ساختار کولینگ تاور، راندمان و بازدهی آن نیز افزایش خواهد یافت. این ارتقاء باید از طریق تبدیل پکینگ به مدل های مختلف، انتخاب موتور با توان بالا، انتخاب فن منایب برای برج خنک کننده، نصب تجهیزات کنترلی انجام گیرد. البته در تمامی اقدامات بازسازی و ارتقاء دستگاه، باید تمامی سطوح رسوب گرفته را تمیز کرد.

جمع بندی 

انجام خدمات بازسازی و تعمیر برج خنک کننده، محاسبه راندمان برج خنک کن از سوی شرکت های سازنده، قاعدتاً برای انواع کولینگ تاورها (جریان متقاطع، جریان مخالف،کولینگ تاور خشک، برج خنک کن مرطوب، برج خنک کننده هیبریدی، برج های خنک کن مدار باز و مدار بسته، کولینگ تاورهای بتنی، فایبرگلاس، چوبی)  برای افزایش راندمان  برج های خنک کننده ارائه می گردد.

چنانچه برج های عظیم خنک کننده نیروگاه‌ها و پالایشگاه‌ها از سلول های متعددی تشکیل شده باشد، باید مطابق با برنامه نگهداری هریک از سلول‌ها از لحاظ افشانک ها، بیسین ها، محورهای محرک، سطوح پرکننده و غیره عملیات بازرسی انجام شود.

کد خبر: ۲۱۸٬۴۲۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha