۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۷
لمینت دندان بهتر است یا ایمپلنت دندان؟

لمینت دندان بهتر است یا ایمپلنت دندان؟

لمینت و ایمپلنت دندان هر دو روش های درمانی و زیبایی هستند که در ادامه درباره کاندیدای مناسب هر کدام از این روش ها صحبت خواهیم کرد.

به گزارش بازار، لمینت دندان بهتر است یا ایمپلنت دندان؟ پاسخ به این سوال به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد که با مراجعه به کلینیک دندانپزشکی و معاینات لازم، دندانپزشک می تواند تشخیص دهد که کدام روش برای شما مناسب تر است. آیا می دانید کدام یک از این دو روش برای بستن فاصله بین دندانی مناسب است؟ آیا با تفاوت این دو روش آشنا هستید؟ آیا می دانید هزینه ایمپلنت دندان بیشتر است یا لمینت؟ در صورتی که پاسخ این سوالات را نمی دانید با ما تا انتهای این نوشتار همراه باشید.

من کاندیدای کدام روش هستم؟

لمینت و ایمپلنت دندان هر دو روش های درمانی و زیبایی هستند که در ادامه درباره کاندیدای مناسب هر کدام از این روش ها صحبت خواهیم کرد:

کاندیدای مناسب ایمپلنت دندان

اصولا افرادی که یک یا چند دندان خود را از دست داده اند، با استفاده از ایمپلنت می توانند جای خالی دندان خود را پر کنند. به طور کلی افراد با شرایط زیر هم گزینه مناسبی برای این روش درمانی هستند:

  • افرادی که یک یا چند دندان خود را از دست داده اند.
  • افرادی که لثه های سالمی دارند.
  • افرادی که تراکم استخوان مناسبی دارند.
  • افرادی که به بهداشت دهان و دندان خود اهمیت می دهند.
  • افرادی از سلامت عمومی مناسبی برخوردارند.

کاندیدای مناسب لمینت دندان

افرادی که قصد اصلاح نقص های ظاهری دندان مانند بدرنگی دندان، ترک خوردگی دندان، شکستگی دندان، فاصله بین دندانی و ... را دارند می توانند از لمینت دندان استفاده کنند. در ادامه کاندیدای مناسب لمینت دندان را معرفی خواهیم کرد:

  • افرادی که دندان هایشان ترک خورده است.
  • افرادی که دندان هایشان لب پر شده است.
  • افرادی که دندان هایشان تغییر رنگ پیدا کرده است.
  • افرادی که فاصله بین دندانی جزئی دارند.
  • افرادی که دندان هایشان دچار بی نظمی یا کجی بسیار جزئی است.

لمینت دندان بهتر است یا ایمپلنت دندان؟

مقایسه لمینت و ایمپلنت دندان

لمینت و ایمپلنت دندان دو روش درمانی و زیبایی متفاوت هستند که در ادامه به مقایسه این دو روش خواهیم پرداخت.

قیمت

به طور معمول هزینه لمینت دندان به نسبت ایمپلنت دندان کمتر است؛ اما به طور کلی نمی توان این دو روش را از نظر قیمتی با یکدیگر مقایسه کرد چرا که کاربرد هر کدام متفاوت از دیگری است.

نحوه نصب

نحوه نصب ایمپلنت و لمینت دندان کاملا متفاوت از یکدیگر است. برای کاشت ایمپلنت دندان در صورتی که تراکم استخوان فک کافی باشد با جراحی پیچ فلزی به لثه پیوند داده می شود و پس از مدتی که این پیچ با لثه جوش خورد، تاج دندان بر روی آن نصب می شود.

به منظور نصب لمینت مقداری از مینای دندان تراشیده می شود، سپس از دندان ها قالب گیری انجام می شود و قالب گرفته شده به لابراتوار برای ساخت روکش ارسال می شود. حدودا ساخت لمینت های دندان 2 هفته زمان می برد که در این مدت دندانپزشک به بیمار خود روکش موقتی می دهد.

کاربرد

ایمپلنت دندان به عنوان دندان یا دندان های از دست رفته به کار برده می شود اما از لمینت دندان به منظور اصلاح کردن مشکلات ظاهری دندان ها استفاده می شود.

مدت زمان کاشت

دوره درمان ایمپلنت حدود 4 الی 10 ماه زمان می برد که این بازه زمانی به موراد مختلفی مثل میزان تراکم استخوان فک و مدت زمانی که پیچ ایمپلنت به استخوان فک پیوند می خورد بستگی دارد.

لمینت دندان بهتر است یا ایمپلنت دندان؟

دوره درمان لمینت دندان کوتاه تر است و در صورتی که دندان های بیمار نیاز به درمان های جانبی نداشته باشد حداکثر در 3 جلسه قابل انجام است.

جنس

لمینت های دندان از جنس سرامیک که ماده محکم و باداومی است ساخته می شود. جنس ایمپلنت دندان از فلز تیتانیوم است که علاوه بر استحکام و ماندگاری، سازگاری بالایی نیز با بدن انسان دارد.

مقاومت و ماندگاری

دوام و ماندگاری لمینت و ایمپلنت بالا است. ریشه ایمپلنت با استخوان فک جوش می خورد و به صورت مادام العمر ماندگاری دارد؛ تاج ایمپلنت نیز در صورت نگهداری صحیح بین 15 تا 20 سال ماندگاری دارد.

استحکام و ماندگاری لمینت دندان نیز بالا است و در صورت مراقبت صحیح از آن بین 10 الی 15 سال دوام خواهد داشت.

مزایای لمینت و ایمپلنت دندان

استفاده به هنگام از ایمپلنت و لمینت دندان از بروز عوارض جدی تر دندانی پیشگیری می کند. از جمله مزایای لمینت و ایمپلنت دندان عبارتند از:

مزایای ایمپلنت دندان

کاشت ایمپلنت دندان یکی از بهترین روش ها برای جایگزینی دندان های از دست رفته است که از جمله مزایای آن عبارتند از:

  • ایمپلنت باعث حفظ ساختار استخوان فک و جلوگیری از تحلیل رفتن استخوان فک می شود.
  • کاشت ایمپلنت باعث اصلاح طرح لبخند و بالا رفتن اعتماد به نفس فرد می شود.
  • در صورت وجود فضای خالی در لثه دندان های مجاور به سمت فضای خالی حرکت می کنند که به مرور باعث کجی و نامنظم شدن دندان ها می شود. با پر کردن فضای خالی با استفاده از ایمپلنت می توان از بروز این مشکل جلوگیری کرد.
  • با کاشت ایمپلنت جویدن و تکلم فرد بهبود پیدا می کند.
  • جالی خالی دندان ها و تماس مستقیم مواد خوراکی با لثه می تواند منجر به بروز بیماری پریودنتال شود که با کاشت ایمپلنت می توان از بروز این مشکل جلوگیری کرد.

مزایای لمینت دندان

از جمله مزایای درمانی و زیبایی لمینت دندان عبارتند از:

  • لمینت دندان باعث اصلاح طرح لبخند و زیبایی دو چندان دندان ها می شود.
  • برطرف کردن لکه های دندانی و بد رنگی دندان ها.
  • برطرف کردن مشکلاتی مثل لب پر شدگی و ترک خوردگی دندان ها
  • پر کردن فاصله جزئی بین دندان

آیا امکان انجام لمینت و ایمپلنت دندان به طور همزمان وجود دارد؟

انجام ایمپلنت و لمینت به طور همزمان منعی ندارد. کاربرد ایمپلنت برای جایگزینی دندان های از دست رفته است اما لمینت برای اصلاح نواقص دندانی است. نکته ای که باید در هنگام استفاده همزمان لمینت و ایمپلنت دندان توجه داشته باشید این است که در انتخاب رنگ روکش ها دقت داشته باشید.

دندان هایم را لمینت کنم یا ایمپلنت؟

کاربرد درمانی این دو روش کاملا متفاوت از یکدیگر است و تنها شباهت این دو روش از لحاظ زیبایی است؛ بنابراین نمی توانیم بگوییم که کدام روش نسبت به دیگری ارجحیت دارد.

دندانپزشک با توجه به نیاز بیمار و شرایط دهان و دندان وی یکی از این روش ها را انتخاب می کند. برای مثال به افرادی که دندان های خود را به هر دلیلی از دست داده اند انجام ایمپلنت دندان توصیه می شود. اما افرادی که دندان ها زرد، لب پر، ترک خورده، با فاصله و ... دارند انجام لمینت دندان پیشنهاد می شود.

کد خبر: ۲۱۸٬۳۳۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha