۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۳
نحوه درمان اختلالات ادراری به علت بزرگی پروستات

نحوه درمان اختلالات ادراری به علت بزرگی پروستات

مشکلات پروستات بسیار شایع است و در صورت عدم رسیدگی در زمان درست می تواند بیماری های بزرگتری مانند سرطان پروستات ایجاد کند.

به گزارش بازار، پروستات یک غده درون دستگاه تناسلی مردان است که بین مثانه و آلت تناسلی قرار دارد. غده پروستات دور مجاری ادرار را احاطه می کند و دارای بافتی عضلانی و همبند دارد. غده پروستات با بالا رفتن سن آقایان تغییر میکند و احتمالا بزرگتر می شود. بیماری پروستات بین آقایان سن ۴۰ تا ۵۰ سال رایج تر است. این غده به مرور زمان بزرگ و بزرگتر می شود تا اینکه در سن ۸۰ سالگی علائم و عوارض تغییر اندازه پروستات به وضوح قابل مشاهده است. تغییر سایز پروستات مشکلات ادراری و باروری در مردان را ایجاد میکند.

دلایل بزرگ شدن پروستات چیست؟

دلیل مشخصی برای تغییر اندازه و بزرگ شدن پروستات وجود ندارد. اما دلایل زیر می تواند در روند تغییر اندازه پروستات تاثیرگذار باشد:

  • سن (با افزایش سن)

  • عوامل ژنتیکی

  • عدم فعالیت جسمانی

  • چاقی و افزایش وزن

  • بیماری هایی مانند دیابت

در صورتیکه هر کدام از موارد بالا در شما بروز پیدا کرد حتما به یک متخصص اورولوژی مراجعه کنید.

مشکلات پروستات بسیار شایع است و در صورت عدم رسیدگی در زمان درست می تواند بیماری های بزرگتری مانند سرطان پروستات ایجاد کند. بهترین روش پیشگیری از بروز بیماری سرطان پروستات مراجعه و چکاپ دوره ای به متخصص اورولوژی و انجام آزمایشات مربوطه است.

برای درمان این بیماری روشهای مختلفی وجود دارد که پزشک با توجه به شرایط فرد و شدت بیماری می تواند بهترین راه درمان را پیشنهاد کند. مصرف دارو، تغییر رژیم غذایی و روش های جراحی از جمله روش های درمان بیماری پروستات می باشد.

روش های جلوگیری از بیماری پروستات

استفاده از روشهای پیشگیری مانند مراقبت های سلامتی و ورزش منظم به کاهش احتمال ابتلا به مشکلات پروستات کمک شایانی میکند. تحقیقات نشان میدهد که داشتن رژیم غذایی که شامل خرما و روغن گردو باشد هم میتواند در کنترل مشکلات پروستات کمک کند.

برای پیشگیری از بروز بیماری و مشکلات پروستات می توانید از روش های زیر بهره بگیرید:

  1. ورزش منظم: داشتن فعالیت بدنی به صورت منظم، به صورت قابل توجهی احتمال بروز بیماری را کاهش میدهد. ورزش هایی مانند پیاده روی، دویدن و شنا به سلامت پروستات کمک خواهد کرد.

  2. داشتن تغذیه سالم: گنجاندن میوه و سبزیجات و مواد غذای سرشار از آنتی اکسیدان به پیشگیری پروستات کمک میکند.

  3. دوری از دخانیات: مصرف دخانیات و سیگارف احتمال ابتلا به سرطان پروستات را افزایش میدهد. در نتیجه برای حفظ سلامت پروستات بهترین راه قطع و دوری از مصرف دخانیات است.

  4. قطع و کاهش الکل: مصرف بیش از حد الکل روی سلامتی پروستات تاثیر منفی میگذارد. برای اینکه احتمال ابتلا به سرطان را کاهش دهید، مصرف الکل را کم کنید.

  5. داشتن رژیم غذایی مناسب. : مطالعات نشان میدهد قرار دادن خرما و روغن گردو در کاهش ابتلا به سرطان پروستات تاثیر داشته است.

  6. چکاپ دوره ای و مراقبت از سلامتی: مراجعه به متخصص، انجام آزمایش دوره ای و منظم به تشخیص به موقع و درمان سریع پروستات کمک میکند.

  7. کاهش استرس: داشتن اضطراب و استرس احتمال ابتلا به بیماری های پروستات را افزایش می دهد. برای داشتن پروستاتی سالم، سعی کنید از محیط ها و عوامل استرس زا دوری کنید.

درمان پروستات

درمان پروستات

برای درمان پروستات، پزشک از روشهای مختلف درمان بسته به شدت بیماری و شرایط پزشکی شخص استفاده میکند. در این قسمت رایج ترین روش های درمان بیماری و مشکلات پروستات را بررسی خواهیم کرد.

  • بهره گرفتن از طب سنتی: استفاده از گیاهان دارویی مانند قرص سیاه، عصاره کدو حلوایی، سوسن می تواند در درمان بیماری پروستات مفید باشد.
  • تغییرات در لایف استایل و شیوه زندگی: تغییر عادت مخرب و مضر زندگی و جایگزین کردن آنها با ورزش منظم، داشتن رژیم غذایی سالم و کاهش موارد استرس زا می تواند در درمان پروستات مفید باشد.
  • استفاده دارویی: داروهایی که توسط پزشک معالج تجویز می شود یکی از روش های مناسب برای درمان بیماری پروستات است. داروهایی مانند انتی بیوتیک، آلفابلاکرها، داروهای ضدالتهاب در این دسته داروها قرار میگیرد.
  • جراحی: یکی از درمان های موثر در درمان مشکلات پروستات، عمل جراحی و برداشتن توده های بدخیم و حتی برداشتن پروستات می باشد.

درمان اختلالات ادراری به علت پروستات

بزرگ بودن پروستات می تواند مشکلات ادرای فراوانی مانند، تکرر ادرار، شب ادراری، سوزش ادرار و ... برای شما ایجاد کند. برای درمان اختلالات ادرای که ریشه در بزرگ شدن پروستات دارد، روش های درمانی زیر می تواند موثر باشد:

  • جراحی: در موراد شدید بروز این علائم، انجام جراحی پرسوتات روش بسیار موثری خواهد بود.
  • تغییر در شیوه زندگی: کاهش مصرف الکل، کافئین، داشتن تحرک فیزیکی و ورزش، تغذیه سالم در بهبود علائم ادراری کارآمد خواهد بود.
  • استفاده از دارو: در این مورد بهتر است با پزشک معالجتان مشورت کنید.

معرفی بهترین دکتر اورولوژی

اگر شما هم به مشکلات ادراری ناشی از بزرگ شدن پروستات دچار هستید و به دنبال پزشک معالج هستید میتوانید به سایت ویکی درمان مراجعه کنید. در سایت ویکی درمان لیستی از بهترین متخصصان و دکترهای اورولوژی را قرار داده ایم.

منبع

کد خبر: ۲۱۸٬۳۳۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha