۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۴
بانک مرکزی روسیه پیش بینی رشد اقتصادی را بهبود بخشید

بانک مرکزی روسیه پیش بینی رشد اقتصادی را بهبود بخشید

بانک مرکزی روسیه انتظار دارد تولید ناخالص داخلی این کشور در سال جاری تا ۲ درصد افزایش یابد و سال آینده به سطح رشد سال ۲۰۲۱ بازگردد.

به گزارش بازار به نقل از ایبِنا، بانک مرکزی روسیه در جلسه نظارتی روز جمعه، نرخ بهره کلیدی را بدون تغییر نگه داشت و پیش بینی رشد اقتصادی این کشور را بهبود بخشید. با وجود کاهش تورم و کاهش انتظارات تورمی و همچنین رشد سریع فعالیت‌های اقتصادی، نرخ کلیدی در ۷.۵ درصد نگه داشته شده است. این نرخ از ماه سپتامبر سال گذشته تاکنون بدون تغییر باقی مانده است. فعالیت اقتصادی بیشتر از پیش‌بینی بانک روسیه در ماه فوریه رشد می‌کند. این رگولاتور در بیانیه‌ای گفت: این امرهم نشان دهنده گسترش تقاضای داخلی و روندهای در حال تحول اقتصاد روسیه است... رشد تقاضای داخلی از بهبود تمایل تجاری با وجود شرایط خارجی چالش برانگیز حمایت می‌کند.

بانک مرکزی، پیش‌بینی تورم خود را برای سال ۲۰۲۳ بهبود بخشید. پیش از این پیش‌بینی کرده بود قیمت‌ها بین ۵ تا ۷ درصد افزایش یابد، اما اکنون، افزایش متوسط ۴.۵ تا ۶.۵ درصدی را پیش‌بینی می‌کند. این انتظارات برای سال ۲۰۲۴ بدون تغییر در ۴ درصد باقی مانده است. نرخ‌های فعلی رشد قیمت از اواخر سال ۲۰۲۲ افزایش یافته است، اما از جمله مؤلفه‌های باثبات تورم، در حد متوسط باقی مانده و انتظارات تورمی خانوارها کاهش یافته است. با این حال، آن‌ها همچنان بالا هستند، همانطور که انتظارات قیمتی کسب و کارها بالاست.

این رگولاتور خاطرنشان کرد که اکنون انتظار دارد که اقتصاد روسیه در سال جاری تا ۲ درصد رشد کند در حالی که این کشور به فعالیت تحت تحریم‌های شدیدتر غرب عادت کرده است. طبق سناریوی قبلی در ماه فوریه، این تنظیم کننده، تغییر در تولید ناخالص داخلی را از منفی یک درصد به ۱ درصد برای امسال پیش بینی کرد. پیش‌بینی رشد تولید ناخالص داخلی برای سال‌های ۲۰۲۴ و ۲۰۲۵ به ترتیب ۰.۵ تا ۲.۵ درصد و ۱.۵ تا ۲.۵ درصد بدون تغییر باقی ماند.

کد خبر: ۲۱۸٬۳۱۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha