۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۳
حسرت مردم ایلام برای ریل قطار
یادداشت؛

حسرت مردم ایلام برای ریل قطار

ایلام- «پس از سال ها وعده، همچنان مردم ایلام در حسرت ریل قطار هستند» این جمله بخشی از یادداشت مهسا نظری فعال رسانه ای برای بازار است.

مهسا نظری؛ بازار:حمل و نقل ریلی به عنوان یکی از قدیمی ترین روش‌های جابه جایی مسافر و کالا به دلیل ویژگی‌های منحصر به فرد از جمله صرفه جویی در مصرف انرژی، سازگاری با محیط زیست، کاهش هزینه‌ها، امنیت بیشتر نسبت به سایر شقوق حمل و نقل و همچنین نقش بالایی که در رشد و رونق اقتصادی کشورها دارد، همواره از اهمیت بالایی برخوردار است.

برخی اقتصاددانان معتقدند هیچ اقتصاد پیشرفته ای بدون توسل بـه شبکه حمل و نقل مدرن قادر به ادامه فعالیت نیست و فعالیت های حمل و نقل از جملـه فعالیت‌های اساسی و زیربنایی رشد اقتصادی و لازمه تحول جامعه محسوب می شود.

نقش حمل و نقل ریلی در توسعه یافتگی

حمل و نقل ریلی، نه تنها یکی از شاخص‌های عمده توسعه یافتگی کشورها محسوب می شود، بلکه یکی از مهم‌ترین عوامل خدماتی در بخش حمل و نقل و جابجایی مسافران می‌باشد؛از این رو استان ایلام نیز به دلیل موقعیت استراتژیک خود در کشور ایران، قرار گرفتن در مسیر اربعین و جابه‌جایی سالانه چندین ملیون زائر، صادرات چندین ملیون دلاری و از سویی دیگر وجود مناظر و تفرجگاه‌های طبیعی و چشم نواز، شرایط کاملا مطلوبی جهت توسعه سیستم حمل و نقل ریلی در زمینه گسترش و رونق صنعت توریسم، جذب گردشگر، رونق اقتصادی و همچنین افزایش صادرات دارد.

ایلام با داشتن مرزهای مشترک و به واسطه همجواری و نزدیکی با کشور عراق در کانون توجه مسئولان و مردم قرار دارد، بهترین فرصت است که با اجرایی کردن راه آهن چهره این استان و به تبع آن سایر نقاط منتهی به مرز مهران متحول شود، زیرا بهره مندی از این مهم یکی از فاکتورهای اصلی توسعه است و نباید ساده از آن گذشت

در همین راستا از سال ۹۲ کلنگ احداث راه‌آهن در استان ایلام به منظور تسهیل در تردد و توسعه‌ی استان به زمین زده شد و انتظار می‌رفت راه‌اندازی راه‌آهن در استان ایلام موجب دستیابی به اهداف و برنامه‌های توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی شود، اما پس از کلنگ‌زنی، این پروژه نیز همانند اکثر پروژه‌های عمرانی استان به علت ایرادات و مشکلات فراوان به فراموشی سپرده شد.

بلاتکلیفی پروژه راه آهن ایلام

پروژه راه‌آهن استان ایلام که قرار بود از طریق خط غرب کشور و استان کرمانشاه به ایلام متصل شود هم‌اکنون با نواقص بالایی روبرو است و خبری از اجرای پروژه نیست، چراکه به دلیل صعب‌العبور بودن مسیرهای استان، کمبود اعتبار و بی‌توجهی مسئولان کشوری و استانی از این پروژه آن‌گونه که باید حمایت نشده است.

حسرت مردم ایلام برای ریل قطار

بررسی‌های آماری نشان داده استان محروم و مرزی ایلام جزو معدود استان‌هایی است که از امکان اتصال به شبکه سراسری راه آهن بی بهره مانده که همین امر نقش بالایی در توسعه نیافتگی و محرومیت استان دارد.

کوهستانی و سخت گذر بودن راه‌های ایلام، بالا بودن هزینه تمام شده ایجاد راه‌های اصلی و افزایش نیافتن پروازهای فرودگاهی در این استان بدون شک استفاده از شبکه سراسری راه آهن را ضروری می‌کند، از طرفی دیگر اکنون که ایلام با داشتن مرزهای مشترک و به واسطه همجواری و نزدیکی با کشور عراق در کانون توجه مسئولان و مردم قرار دارد، بهترین فرصت است که با اجرایی کردن راه آهن چهره این استان و به تبع آن سایر نقاط منتهی به مرز مهران متحول شود، زیرا بهره مندی از این مهم یکی از فاکتورهای اصلی توسعه است و نباید ساده از آن گذشت.

نیاز ایلام به راه آهن

به گفته کارشناسان امروز استان ایلام، برای صنعت، گردشگری، اشتغال و در یک کلام پیشرفت، به راه‌آهن نیازمند است و اگر به این مهم که این استان، در منطقه‌ی مرزی قرار گرفته توجه کنیم، فرصت‌های متعدد اقتصادی پدید آمده از راه آهن را غنیمتی بزرگ خواهیم شمرد و می‌توانیم از آن جهت رفع فقر، محرومیت و مشکلات اساسی استان بهره ببریم.

یقینا راه آهن یکی از مهمترین ساز و کارهای کارآمد در زمینه حمل و نقل دورن شهری و برون شهری محسوب می‌شود و هرکجا که شبکه‌های سراسری راه آهن ایجاد شده، رشد و توسعه اقتصادی را برای آن منطقه به دنبال داشته است، از این رو امیدواریم این مطالبه مردمی در دستور کار مسئولان قرار گیرد و هرچه زودتر صدای سوت قطار در استان ایلام بپیچد.

کد خبر: ۲۱۸٬۱۵۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 3
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • مهدی IR ۱۱:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
      5 1
      از مسیر خورستان به دهلران به مهران با کمترین هزینه میشه وصل شد هیچ کوهی هم وجود نداره مثل کف دسته اما چون مسولین ایلامی هستن و قدرتشون بیشتره حتما باید از شهر ایلام بگذره که هیچ توجیح اقتصادی نداره. دهلران مرکز نفت و گاز، کشاورزی غرب کشوره
    • کورد DE ۰۹:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۱
      2 0
      در پاسخ به شما جناب مهدی خان اگر هر طرحی رو میبیند که یا اجرا نمیشه یا خیلی طول می‌کشه دست کرمانشاه تو کاره استان ایلام با داشتن منابع های بسیار و توانایی های زیاد چشم استان همجوارش رو کور کرده و متاسفانه استان کرمانشاه خیلی آسیب ها به این استان زده چون تو این مملکت اسم استان رو استان هست ولی مدیریت خیلی ازجاهارو دادن کرمانشاه
    • قطار IR ۱۳:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۱
      2 0
      سالهاست که هی وعده و وعید میدن چی شد این راه آهن ???