۱۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۲
سرگردانی کشاورزی بین وزارتخانه‌ها، مانع بزرگ در مسیر جهش تولید
تحلیل بازار از دغدغه های روز کشاورزی

سرگردانی کشاورزی بین وزارتخانه‌ها، مانع بزرگ در مسیر جهش تولید

در حالی امسال، سال جهش تولید نامیده شده است که برخی کارشناسان معتقدند تحقق این شعار در بخش کشاورزی مستلزم «فراهم بودن زمینه صادرات، جلوگیری از تغییر دائم قوانین، داشتن تولید پایدار، نوسازی زیرساختها و به تبع آن داشتن تولیدی اقتصادی تر و حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی» از این صنعت است.

یاسمن بلوردی؛ بازار: محمدعلی کمالی سروستانی، مشاور عالی اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی ایران در خصوص الزامات جهش تولید در بخش کشاورزی اظهار داشت: مساله اصلی امروز این است که ما بازار هدف عمده محصولات کشاورزی مان را در داخل کشور قرار داده ایم، اما در مورد برخی محصولات ظرفیت بازار داخل اشباع است. بنابراین بایستی از ظرفیت و زیرساختهایی که داریم برای ارزآوری استفاده کنیم یعنی کاری کنیم که با سرمایه گذاری‌هایی که انجام داده‌ایم بازارهای هدف منطقه را پوشش دهیم. بخصوص اینکه کشورهای منطقه به واسطه شباهت‌های فرهنگی و مذهبی قدرت جذب این تولید را دارند، البته به شرطی که بتوانیم خواسته های آنها را پوشش دهیم.

کمالی سروستانی افزود: در نتیجه برای فراهم ساختن زمینه صادرات و به تبع آن گام برداشتن در جهت جهش تولید، نیاز به یک دیپلماسی بازرگانی داریم و وزارت خارجه باید کمک کند و همچنین رایزن‌های اقتصادی در سفارت‌خانه‌ها تلاش کنند و شرایط برای صادرات را فراهم سازند.

وی تصریح کرد: از سوی دیگر برای بحث صادرات باید سیاست پایداری داشته باشند و از تغییر دائم مقررات جلوگیری کنیم، بازارهای هدف را بصورت پایدار حفظ کنیم و تامین نیازهایشان را برای بلند مدت داشته باشیم.

با یک کاسه کردن قوانین از سرگردانی تولیدکنندگان بین وزارتخانه‌ها و کارگروه‌ها جلوگیری شود
این مقام مسئول خاطرنشان کرد: بحث بعدی که می‌تواند در جهش تولید به ما کمک کند این است که بخش زیادی از سرمایه گذاری‌هایی که در این صنعت انجام شده زمان طولانی از عمرشان میگذرد و طبیعتا نیاز به نوسازی و بهسازی دارند که باید در این زمینه هم با تسهیلات ارزان قیمتی که دولت می دهد، بهسازی و نوسازی‌های لازم صورت بگیرد تا هزینه‌های تولید کاهش پیدا کند و بتوانیم تولیدی اقتصادی تر  داشته باشیم.

در بحث صادرات به صورت خاص باید در مورد مسائل بهداشتی برخی کالاهای صادراتی دقت کنیم؛ یعنی در مورد بسته بندی محصولاتمان اصلاحاتی داشته باشیم و بتوانیم از این طریق به قوانین جاری بین المللی بهداشتی نزدیکتر شویم تا کشورهای مقصد در مورد خوردن محصول ایرانی مردد نباشند

کمالی سروستانی تاکید کرد: نکته مهم دیگری که در این جریان باید  به آن توجه شود یک کاسه شدن قوانین و جلوگیری از سرگردان شدن تولیدکنندگان بین وزارتخانه‌ها، ارگانها و  کارگروه‌ها است  تا  دچار تناقض در سیاست گذاری نشویم.

ایجاد رابطه سیاسی و اقتصادی با کشورهای همسایه زمینه ساز جهش تولید
عنایت الله بیابانی قائم مقام دبیر کل خانه کشاورز کشور در این خصوص گفت: یکی از مهمترین الزاماتی که برای جهش تولید باید در نظر گرفت ایجاد زمینه صادرات برای تولیدات کشاورزی است. همانطور که میدانید ما به علت اقلیم خاصی که داریم تولیدات متنوعی داریم که بازارهای خاص خودش را دارد. در نتیجه  این امر می‌طلبد که زمینه‌های ایجاد رابطه سیاسی و اقتصادی را با کشورهای همسایه داشته باشیم؛ یعنی اگر مازاد محصول داریم بتوانیم به کشورهای دیگر صادر کنیم.

بیابانی افزود: دومین مساله این است که ما زمینه‌های صنایع تبدیلی را داشته باشیم چون اگر برفرض مازاد گوجه فرنگی، پیاز، سیب زمین یا دیگر محصولات را داریم که نمی توانیم که کل مازاد را صادر کنیم، بلکه باید بخش مازاد مصرف داخلی را یا بصورت خام یا بصورت صنایع تبدیلی و صنایع تکمیلی صادر کنیم و  تحقق این امکان نیز مستلزم این است که سرمایه گذاران ما به مسائل اقتصادی این قضیه فکر کنند.

وی گفت: جهش تولید یعنی اینکه زمینه را برای افزایش تولید فراهم کنیم و با در نظر گرفتن اقتصاد کشاورزی آن را توسعه دهیم همچنین باید زمینه ایجاد تولید را بر اساس ساختار الگوی کشت در نظر بگیریم.

این مقام مسئول اظهار داشت: یکی از نگرانی های بخش کشاورزی بعد از کرونا است؛ به این معنا که اگر الان به علت نبود برخی امکانات نمیتوانیم محصولاتمان  را صادر کنیم و زمینه های صادرات حذف شود، مردم دیگر به سمت کاشت برخی محصولات نمی روند که این نتیجه اش رخ دادن یک کمبود جدی  حتی برای مصارف داخلی است.

ضرورت نزدیک شدن به قوانین بین المللی بهداشتی محصولات صادراتی
بیابانی گفت: با توجه به اینکه ما به رسم عادت معمولا استمرار کشت داریم، اگر جایگاه صادراتی نداشته باشیم نمیتوانیم پایداری و توسعه تولید را داشته باشیم در حالی که جهش تولید از یک جهت مستلزم پایداری و توسعه تولید است.

بخش زیادی از سرمایه گذاری‌هایی که در صنعت کشاورزی انجام شده زمان طولانی از عمرشان میگذرد و نیاز به نوسازی و بهسازی دارند که باید در این زمینه با تسهیلات ارزان قیمتی که دولت میدهد، بهسازی و نوسازی‌های لازم صورت بگیرد تا هزینه‌های تولید کاهش پیدا کند و بتوانیم تولیدی اقتصادی‌تر  داشته باشیم

وی تصریح کرد: در بحث صادرات به صورت خاص باید در مورد مسائل بهداشتی برخی کالاهای صادراتی دقت کنیم؛ یعنی در مورد بسته بندی محصولات‌مان  اصلاحاتی داشته باشیم و بتوانیم از این طریق به قوانین جاری بین المللی بهداشتی نزدیکتر شویم تا کشورهای مقصد در مورد خوردن محصول ایرانی مردد نباشند.

خارج کردن ارز دولتی از بخش کشاورزی در راستای تحقق جهش تولید
مهدی مسعودی، قائم مقام اتحادیه کارخانجات خوراک دام و طیور نیز گفت: به نظر من برای اینکه جهش تولید اتفاق بیفتد ارز ۴۲۰۰ تومانی باید از صنعت کشاورزی خارج شود. چرا که رانت و فسادی که در این ارز وجود دارد باعث ضرر کردن کشاورز، دامدار و مرغدار می‌شود.

مسعودی افزود: به جهای اینکه این ارز را بدهند تا عده‌ای وارد کننده از آن منتفع شوند، می توانند ماحصلش را تبدیل به سوبسید کنند و به سه دهک پایین جامعه بدهند.

وی خاطرنشان کرد: امروز شاهد هستیم که تمام جنسها با ارز دولتی وارد کشور میگردد اما با ارز آزاد فروخته میشود که این خیانت به کشاورزی است. بنابراین اولین کاری که باید در راستای جهش تولید انجام داد خارج کردن ارز دولتی از بخش کشاورزی است.

کد خبر: ۲۱٬۸۰۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha