۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۱
چاره‌ای جز حرکت به سمت بازارهای الکترونیک روستایی نداریم
کارشناس اقتصادی به بازار گفت:

چاره‌ای جز حرکت به سمت بازارهای الکترونیک روستایی نداریم

شاهرود- عباسی، کارشناس اقتصادی عمده مشکلات روستاها را فقدان زیرساخت فروش محصولات دانست و گفت: در این ناتوانی دولت به لحاظ اقتصادی چاره‌ای جز حرکت به سمت بازارهای الکترونیک روستایی نداریم.

محمدرضا عباسی در گفتگو با خبرنگار بازار، با بیان اینکه امروز شرایط حاکم بر روستاهای کشورمان به خصوص استان هایی که بر پایه کشاورزی اقتصادشان بنا شده مانند استان های گلستان، مازندران، سمنان، خراسان شمالی و غیره سبب شده تا چاره ای جز حرکت به سمت بازارهای الکترونیک روستایی نداشته باشیم، تاکید کرد: باید در نظر داشت که علیرغم همه ظرفیت های اقتصادی موجود در روستاهای کشورمان ما همچنان با مشکل بازار فروش روبرو هستیم.

وی افزود: به عبارت دیگر روستاهای ما مملو از مزیت‌های اقتصادی و تولیدی هستند اما خالی از بازار فروش؛ در نتیجه تاسیس یک بازار الکترونیک روستایی یک ضرورت است چرا که به روستایی ها کمک می کند تا بتوانند محصولات شان را با دغدغه کمتری به فروش برسانند و از سوی دیگر دغدغه فروش را از او و کسب و کار روستایی اش دور می سازد.

ضرورت توجه به بازار

این کارشناس اقتصادی که خود در استان های سمنان و گلستان نیز کارهای تجارت الکترونیک می کند، می گوید: وضعیت حاکم بر قیمت گذاری محصولات کشاورزی مانند گندم نشان می دهد که دولت بدون تعارف، توان خرید تضمینی محصولات را دیگر ندارد و این موضوع به شرایط اقتصادی کشورمان باز می‌گردد.

دولت‌ها توان ایجاد بازارهای واقعی در ابعاد عظیم را ندارند

عباسی با بیان اینکه دولت به واقع دیگر توان خرید را نخواهد داشت و باید مردم خودشان کاری را صورت دهند، ابراز کرد: باید روزی به این نتیجه برسیم که بازار فروش را هم مانند بازار تولید به مردم واگذار کنیم تا بتوانند به صورت مستقیم و بدون واسطه کالاهای تولیدی روستاها را به فروش برسانند.

وی با بیان اینکه از آنجا که امروز شاهد تحولات خوبی در عرضه فناوری ارتباطات هستیم به نظر می رسد بازار الکترونیک تنها راه چاره برای حل مشکل بازار تولیدات کشاورزی و روستایی باشد، گفت: دولت ها توان ایجاد بازارهای واقعی در ابعاد عظیم را ندارند در نتیجه باید از بستر الکترونیک به خوبی استفاده کرد.

توانمند سازی روستاها

این کارشناس بازارالکترونیک با بیان اینکه بازار الکترونیک روستایی همچنین سبب توانمندسازی خانواده روستایی می شود و در نتیجه کسب و کارهای مستقر در داخل روستاها را هم توسعه می بخشد، ابراز کرد: یکی از دلایل مشکلات کسب و کارهای روستایی ما این است که نتوانسته اند به درستی چرخه عرضه و تقاضا را داشته باشند در نتیجه این امر سبب تضعیف تولید در روستا شده است و تضعیف اقتصاد روستا نیز به تضعیف اقتصاد شهرها انجامیده است. مقوله ای که در دو دهه اخیر در استان های سمنان و گلستان شاهرود هستیم.

تا یک دهه آینده روستاهای ما اغلب خالی از سکنه می شود

عباسی با بیان اینکه این زیرساخت می تواند حتی به دولت هم کمک کند چرا که بخشی از دغدغه دولت پیرامون خرید محصولات روستایی را از بین می برد، تاکید داشت: دولت در واقع باید از این کار استقبال هم کند چرا که باری از دوش خودش برداشته است لذا تسهیل گری در این زمینه باید صورت دهد.

وی افزود: با تفاسیر بالا، در واقع باید گفت چاره ای جز حرکت به این سمت نداریم وگرنه تا یک دهه آینده روستاهای ما اغلب خالی از سکنه می شود چرا که مسائلی مانند خشکسالی و مهاجرت و افزایش هزینه تولید در کنار عدم صرفه اقتصادی فروش محصولاتی مانند گندم به دولت گریبان روستاها را بیش از پیش خواهد گرفت.

کد خبر: ۲۱۷٬۹۶۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha