۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۱
معرفی اسید دیسکلر پرکاربردترین ماده شیمیایی در رسوب زدایی دیگ بخار

معرفی اسید دیسکلر پرکاربردترین ماده شیمیایی در رسوب زدایی دیگ بخار

اسید دیسکلر ترکیب شیمیایی با فرمول HCl است که به صورت یک مایع بی ‌رنگ و بدون بو در دمای اتاق و فشار جوی تولید می ‌شود.

ساده ترین تعریف اسید دیسکلر (acid descaler ):

اسید دیسکلر ترکیب شیمیایی با فرمول HCl است که به صورت یک مایع بی ‌رنگ و بدون بو در دمای اتاق و فشار جوی تولید می ‌شود. اسید دی اسکلر بر پایه هیدروکلریک اسید یا اسید کلریدریک 33 درصد تولید می شود. این ماده یکی از اسیدهای قوی و خورنده است که در اکثر صنایع به عنوان رسوب زدا مورد استفاده قرار می گیرد.

این اسید را با نام هایی همچون: اسید دی اس کلر، دیسکلیر، دیسکیلر، رسوب زدا دیگ بخار، جوهر نمک، دیسکلر مایع و اسید کلریدریک صنعتی نیز می شناسند. اسید دیسکلر، اسید مخصوص رسوب زدایی می باشد.

رسوب چیست و به چه علت ایجاد می شود؟

تمامی صنایعی که با آب سر و کار دارند، حتی در صورت استفاده از دستگاه تصفیه آب صنعتی و فیلتر میکرونی، بعد از گذشت مدتی به علت وجود املاح موجود در آب سبب ایجاد رسوب می شود. مقدار این رسوبات به میزان املاح موجود در آب  بستگی دارد، هر چقدر مقدار رسوب موجود بیشتر باشد، مقدار مصرف اسید دیسکلر نیز بیشتر می شود.

5 مورد از مهم ترین کاربرد اسید دیسکلر:

1- رسوب زدایی دیگ بخار و موتور خانه ** (که در ذیل به توضیح بیشتر آن می پردازیم)

2- رسوب زدایی از لوله های آب

3- برای صنایعی همچون پتروشیمی و خودرو سازی

4- برخی از صنایع غذایی

5- صنایع داروسازی

** امروزه در بسیاری از صنایع استفاده از دیگ بخار امری بسیار متداول می باشد. بدیهی است بعد از مدتی دیگ بخار رسوب میکند و رسوب دیگ بخار یا موتور خانه باعث کاهش راندمان و افزایش هزینه های سالانه کارخانه میشود. به همین دلیل عملیات اسید شویی دیگ بخار امری ضروری می باشد. اسید دیسکلر بنا به دلایل متفاوتی به عنوان یکی از بهترین مواد رسوب زدایی دیگ بخار محسوب میشود. یکی از این دلایل قدرت رسوب زدایی بالا و قیمت پایین اسید دیسکلر به نسبت دیگر (رسوب زداها) مواد شیمیایی دیگ بخار می باشد.

معرفی اسید دیسکلر پرکاربردترین ماده شیمیایی در رسوب زدایی دیگ بخار

انواع اسید دیسکلر:

اسید کلریدریک انواع مختلفی دارد که در جدول زیر به بررسی آن میپردازیم:

انواع دیسکلر

توضیحات

اسید دیسکلر کمتر از 20 درصد

همان جوهر نمک است (جوهر نمک (HCL) ماده شیمیایی بی رنگ و بی بویی می باشد که به علت قدرت بالایی که دارد، برای انواع رسوب زدایی و جرم گیری، حذف انواع رسوب و خالص سازی مورد استفاده قرار می گیرد.) محبوبیت این اسید در منزل بیشتر از صنعت می باشد.

اسید دیسکلر 33 درصد

خالص ترین درصد اسید مربوط به اسید دیسکلر 33 درصد می باشد یرای مکان هایی که رسوب بیش از حد می باشد کاربرد بیشتری دارد.

اسید دیسکلر ویژه به همراه ماده ضد خورندگی

همان اسید دیسکلر 33 درصد می باشد با این تفاوت که دارای ماده ضد خورندگی اینهبیتور است.

اسید استخری

اسید دیسکلر استخری برای رسوبات داخل استخر بیشترین کاربرد را دارد به علت وجود اینهبیتور مخصوص لعاب کاشی مانع از آسیب به کاشی و سرامیک داخل استخر می شود.

دیسکلر پودری

دیسکلر پودری بیشتر برای لوله های استیل کاربرد دارد، و به صورت پودر قابل استفاده می باشد در صورتی که سایر اسید ها مایع می باشد.

مزایا و معایب استفاده از اسید دیسکلر:

اسید دیسکلر یکی از مواد شیمیایی مهم در بسیاری از صنایع است که در برخی موارد می ‌تواند به عنوان جایگزین مناسب برای جوهر نمک به کار رود. در مقایسه با جوهر نمک، اسید دیسکلر دارای مزایا و معایب خاص خود است:

 مزایا: قدرت پاک کنندگی بالاتری نسبت به جوهر نمک دارد و در تمیز کردن سطوح سخت و مانند فلزات، شیشه و سرامیک بسیار موثر است. در تمیز کردن تجهیزات پزشکی و دندانپزشکی، سنگ و بتن نیز مورد استفاده قرار می گیرد. به دلیل تولید کمتر دود و همچنین انباشت حداقلی روی سطح کار، اسید دیسکلر سازگار با محیط زیست می باشد.

 معایب: اسید دیسکلر به علت درصد بالایی که  در مقایسه با جوهر نمک دارد باید با احتیاط بیشتری استفاده شود. همچنین، پوشیدن لباس و دستکش محافظ برای جلوگیری از آسیب رسیدن در هنگام استفاده از این اسید توصیه می شود.

طریقه استفاده از اسید دیسکلر:

طریقه استفاده از اسید دی اسکلر به دلیل خطراتی که دارد، بسیار حائز اهمیت است. برای استفاده صحیح از این ماده شیمیایی باید از لباس ‌های مخصوص محافظتی و دستکش‌ استفاده شود و تا حد امکان در محیط‌ های دارای تهویه مناسب استفاده شود. همچنین، پیش از استفاده، نیاز است تا به صورت کامل با دستورالعمل ‌های استفاده آشنا شوید و توصیه ‌های سازنده محصول را رعایت کنید.

میزان مصرف این اسید بر اساس میزان رسوب متفاوت است اما به طور کلی به ازای هر 100 لیتر آب باید 33 لیتر از این محلول را استفاده کرد. این میزان از محلول را میتوان در منبعی که آب در آن ذخیره است و یا نقطه ای که آب در گردش می باشد به آب اضافه کرد.

مهم ترین ویژگی های اسید دیسکلر شرکت خانه آب آویژه:

1-ارسال فوری به سراسر نقاط ایران عزیزمان و پاسخگویی 18 ساعت از شبانه روز

2-استفاده از با کیفیت ترین اسید کلریدریک 33 درصد و بدون آهن

3-استفاده از با کیفیت ترین اینهبیتور در محصولات

4-دارای دسته بندی و تنوعی کامل از محصولات جهت مصارف گوناگون

5-دارای کارخانه تولید اسید دیسکلر در کرج و انبار در تهران و شهریار

معرفی اسید دیسکلر پرکاربردترین ماده شیمیایی در رسوب زدایی دیگ بخار

قیمت اسید دیسکلر:

در مورد قیمت اسید دیسکلر باید گفت که قیمت آن بسته به نوع، غلظت، مارک و شرکت تولید کننده  این ماده، ممکن است متفاوت باشد. به طور کلی، قیمت هر لیتر اسید دیسکلر در بازار ایران بین 5000 تا ۲۵۰۰۰ تومان برای هر لیتر آن است.

در آخر باید به این نکته توجه کرد که خرید اسید دیسکلر به دلیل خطراتی که دارد، از فروشگاه‌ های معتبر و با رعایت اصول ایمنی صورت گیرد. همچنین در صورت استفاده از اسید دیسکلر برای مصارف صنعتی، بهتر است از کارشناسان مجرب در این زمینه مشورت گرفت تا از هرگونه خطری جلوگیری شود.

در نهایت باید تاکید کرد که استفاده از اسید دیسکلر برای مصارف خانگی بسیار خطرناک است و تا حد امکان توصیه نمی ‌شود. در صورتی که نیاز به این ماده دارید، بهتر است از فروشگاه ‌های معتبر خرید کنید و همواره از دسترسی کودکان به آن جلوگیری کنید.

شرکت خانه آب آویژه به عنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان اسید دیسکلر مفتخر است؛ همواره بهترین اسید دیسکلر با مناسب ترین قیمت و ارسال فوری به سراسر نقاط ایران عزیزمان این امکان را برای مشتریان فراهم کند که با آسودگی خاطر، خریدی مطمئن را تجربه کنند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره نحوه خرید اسید دیسکلر و قیمت اسید دیسکلر میتوانید با کارشناسان شرکت خانه آب آویژه تماس حاصل فرمایید.

کد خبر: ۲۱۷٬۹۲۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • عاشوری IR ۱۵:۲۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۸
      0 0
      امکانش هست درباره ضد رسوب دیگ بخار dm مطلب قرار دهید؟ ممنونم