۱۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۰
تلفات ۱۰۰ هزار نفری آمریکا در جنگ با کرونا
آیا کرونا خاکریز ریاست جمهوری ترامپ را هم فتح خواهد کرد؟

تلفات ۱۰۰ هزار نفری آمریکا در جنگ با کرونا

رئیس جمهور «دونالد ترامپ» می تواند فرد بسیار خوش شانسی باشد و ستاره‌ها در ۳ نوامبر با بخت وی یار باشند.

فاطمه محمدی پور؛ بازار- سایت تحلیلی نشنال اینترست اخیرا مقاله ای با قلم «دزموند لاچمن» معاون سابق بخش توسعه و بازنگری صندوق بین المللی پول در مورد تاثیر ویروس کرونا بر اقتصاد ایالات متحده آمریکا قبل از انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ منتشر نموده است. متن کامل مقاله در ادامه می آید.

لنین مشهور گفت: ده ها سال هیچ اتفاقی رخ نمی دهد اما هفته هایی وجود دارد که به اندازه ده ها سال در آن حادثه رخ می دهد. بحران همه گیر کرونا ویروس در اوایل سال جاری میلادی آغاز شد اما به نظر می رسد اکنون مردم امریکا  در هفته های پرمخاطره ای زندگی می کنند. در این دنیای جدید که تغییر سریع مهمترین ویژگی آن است پیش بینی نتایج انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ دشوار است. حدود پنج ماه به زمان انتخابات نوامبر باقی مانده و کارشناسان با فروتنی در تلاش هستند زمینه های سیاسی، اقتصادی و بین المللی که در آن انتخابات برگزار می شود را حداقل بررسی کنند.

باید گفت که ما هرگز شاهد تغییر سریع در اقتصاد خود چه در داخل و چه در خارج از کشور نبوده ایم اما بحران کرونا باعث شد تغییری سریع در اقتصاد کشورها و به تبع آن اقتصاد بین الملل  ایجاد شود. از روزهای آفتابی و اقتصاد قوی ایالات متحده آمریکا و پایین ترین نرخ بیکاری در طی پنجاه سال گذشته ما به سرعت به سقوط اقتصادی و به سطوح بالای بیکاری شبیه به رکود بزرگ حرکت کرده ایم. در حالی که بیش از سه سال از آغاز رکود بزرگ گذشت تا میزان بیکاری در ایالات متحده آمریکا در سال ۱۹۳۲ به ۲۵ درصد برسد، امروز بیکاری در کمتر از سه ماه به چنین سطحی رسیده است.

ما هرگز پیش از این  شاهد خروج سریع سرمایه از اقتصادهای نوظهور بازار نبوده ایم آنطور که امروز می بینیم. همچنین ما هرگز شاهد کاهش سریع و شدید ارزهای خود نبوده ایم. این امر باعث می شود ما شاهد وقوع بحران تمام عیار در اقتصادهای نوظهور بازار - که هم اکنون بیش از ۴۰ درصد از کل تولید جهان را تشکیل می دهند - در اواخر سال جاری باشیم.

اگر بحران همه گیر کرونا ویروس به جنگ تشبیه شود، ایالات متحده آمریکا هرگز قبل از این شاهد این تعداد تلفات جنگی نبوده است. در فاصله کوتاه سه ماه، بیماری همه گیر کووید ۱۹ جان ۱۰۰ هزار آمریکایی را گرفته است که این مقدار بیش از تلفات ایالات متحده آمریکا در جنگ های طولانی کره و ویتنامی است

اگر بحران همه گیر کرونا ویروس به جنگ تشبیه شود، ایالات متحده آمریکا هرگز قبل از این شاهد این تعداد تلفات جنگی نبوده است. در فاصله کوتاه سه ماه، بیماری همه گیر کووید ۱۹ جان ۱۰۰ هزار آمریکایی را گرفته است که این مقدار بیش از تلفات ایالات متحده آمریکا در جنگ های طولانی کره و ویتنامی است. این مسئله فقط محدود به زمینه های اقتصادی و بهداشتی نیست و به نظر می رسد اکنون مسائل با سرعت پیچیده در حال رشد هستند.

به نظر می رسد که در حوزه روابط بین الملل نیز اتفاقاتی سریع رخ می دهد. در پایان سال گذشته در جنگ تجاری ایالات متحده آمریکا و چین آتش بس اعلام شد ولی اکنون به نظر می رسد بحران همه گیر کرونا ویروس ما را به سرعت به سمت جنگ سرد ایالات متحده و چین سوق می دهد. باید گفت که واکنش سنگین فعلی چین به اعتراضات هنگ کنگ و نزدیک شدن به انتخابات نوامبر ایالات متحده حاکی از  روابط اقتصادی خوب بین دو ابرقدرت اقتصادی جهان در ماههای پیش رو نیست.

خوشبینان در اردوگاه آقای ترامپ امیدوارند که با برچیدن قرنطینه روند بازگشت سریع اقتصادی در اقتصاد ایالات متحده آغاز شود و این امر راهی برای بازگشت بیکاری به سطح تک رقمی خواهد بود. این امکان وجود دارد که چنین سناریوی طلایی رخ دهد. هرچند برای انجام این کار لازم است دولت از موج دوم بیماری همه گیر کووید ۱۹ که می تواند مصرف کنندگان ایالات متحده را جهت از سرگیری الگوهای هزینه عادی خود منع کند، جلوگیری کند.

همچنین برای دولت ضروری است که بتواند راهی برای افزایش قدرت خرید  مصرف کننده پیدا نموده و اعتماد به نفس را به سرمایه گذارانی که از موج ورشکستگی های خانگی و شرکت ها آسیب دیده اند بازگرداند. جهت ایجاد یک سناریوی طلایی اقتصادی برای  ایالات متحده آمریکا، همچنین لازم است که اقتصاد ایالات متحده در اواخر سال جاری تحت تأثیر شوک بازار اقتصادی و اقتصادی خارجی یا جهانی قرار نگیرد.

متأسفانه برای آقای ترامپ، شناسایی عوامل محتمل برای ایجاد چنین شوک خارجی دشوار است. این امکان وجود دارد که تشدید بیشتر روابط تجاری ایالات متحده آمریکا و چین می تواند به یک جنگ تجاری منجر شود. همچنین این احتمال وجود دارد که با اقتصاد تضعیف شده اروپایی بطور اساسی  کشورهای قاره سبز به زودی دور دیگری از بحران بدهی اروپا را تجربه کنند  و اینکه عمیق تر شدن آشفتگی سیاسی کنونی در برزیل می تواند یک بحران در حال ظهور در بازار در حال ظهور را ایجاد کند. این موارد می تواند شوک های خارجی باشد که اقتصاد ایالات متحده امریکا را تا پایان سال جاری تحت تاثیر قرار دهد.

رئیس جمهور «دونالد ترامپ» می تواند فرد بسیار خوش شانسی باشد و ستاره ها در ۳ نوامبر با بخت وی یار باشند.   با این حال به همان اندازه ممکن است بدشانس باشد و با پشتوانه بسیار نامطلوب اقتصادی و بحران همه گیر کووید ۱۹ در انتخابات ۲۰۲۰ شرکت کند. همانطور که آقای ترامپ خیلی دوست دارد بگوید باید گفت: خواهیم دید چه اتفاقی می افتد.

کد خبر: ۲۱٬۷۷۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha