۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۴
اشتغال ۴۰ درصدی در صنایع کوچک کشور| ۳هزار واحد تولیدی راکد به چرخه تولید بازگشتند
معاون وزیر صمت در گفتگو با بازار:

اشتغال ۴۰ درصدی در صنایع کوچک کشور| ۳هزار واحد تولیدی راکد به چرخه تولید بازگشتند

اردبیل- رسولیان، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: ۴۰ درصد اشتغال بخش صنعت در حوزه صنایع کوچک رقم خورده است.

علی رسولیان در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: بخشی از تسهیلات پرداختی تبصره ۱۸ در حوزه صنعت بوده که البته سهم صنایع کوچک از این تسهیلات بسیار کم است.

وی تصریح کرد: قرار است امسال از محل تبصره ۱۸ با همراهی بانک‌های عامل تسهیلات مناسبی برای صنایع کوچک در نظر گرفته شود چرا که بخش عمده‌ای از اشتغال کشور و فعالیت‌های تولیدی و اقتصادی در این حوزه رقم می‌خورد.

قول مساعد بانک توسعه تعاون در پرداخت ۶۰۰ میلیارد تومان تسهیلات برای بنگاه‌های اقتصادی با اشتغال زیر ۱۰ نفر

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت به قول مساعد بانک توسعه تعاون در پرداخت ۶۰۰ میلیارد تومان تسهیلات برای بنگاه‌های اقتصادی با اشتغال زیر ۱۰ نفر اشاره کرد و گفت: در این زمینه امیدواریم بانک عامل به تعهدات خود عمل کند.

رسولیان ضرورت احیای واحدهای راکد را با قابلیت‌های متنوع تولید محصولات به ویژه اشتغال پایدار در مناطق محروم یادآور شد و افزود: قرار شده در مناطق محروم مشوق‌های خاصی برای توسعه صنایع و ایجاد شهرک‌ها و نواحی صنعتی در نظر گرفته شود که بخشودگی ۵۰ درصد حق بهره‌برداری و پرداخت مبلغ نهایی حق بهره‌برداری با اقساط بلند مدت از جمله این حمایت‌ها است.

وی در مورد خوشه‌های صنعتی نیز خاطرنشان کرد: ۱۲۰ خوشه صنعتی در کشور ایجاد شده که ۱۲ مورد از این خوشه‌ها مربوط به یک سال گذشته است.

ضرورت راه‌اندازی شهرک‌های تخصصی

رسولیان ضرورت راه‌اندازی شهرک‌های تخصصی و حمایت از خوشه‌های صنعتی را یادآور شد و اضافه کرد: ۸۵ شهرک تخصصی در کشور فعالیت می‌کند که الگوی توسعه زنجیره تولید این واحدها در قالب خوشه‌های صنعتی هدف‌گذاری شده است.

وی به فعالیت ۶ شهرک فناوری در کشور اشاره کرد و ادامه داد: قرار است ۴۰ شهرک فناوری جدید نیز در استان‌های کشور نظیر اردبیل راه‌اندازی شود که مکان‌یابی ۲۰ شهرک فناوری به انجام رسیده و امسال مقدمات راه‌اندازی آن را شاهد خواهیم بود.

رسولیان بیان کرد: ۲۰ شهرک دیگر نیز در مرحله مطالعات امکان‌سنجی قرار گرفته که امیدواریم برای شرکت‌های دانش‌بنیان در این شهرک‌ها زمین با اقساط بلند مدت و همچنین زیرساخت‌های مورد نیاز فراهم آید.

استقرار ۱۰۰ شرکت دانش‌بنیان در شهرک‌های فعال فناوری

وی به استقرار ۱۰۰ شرکت دانش‌بنیان در این شهرک‌های فعال فناوری اشاره کرد و گفت: تولید محصولات این شرکت‌ها قرار است صادرات‌محور بوده و در کنار آن حمایت همه‌جانبه را از تولید نوآورانه این مجموعه‌ها شاهد باشیم.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های ایران در ادامه سخنان خود اظهار کرد: یک‌هزار و ۶۰۰ نیاز فناورانه در کشور احصا شده که تاکنون برای ۱۱۰ مجموعه فناورانه در کشور تأمین منابع انجام شده و سعی بر این است تا با همکاری شرکت‌های تخصصی رونق تولید را در این بخش شاهد باشیم.

رسولیان تصریح کرد: ۳۰۰ شرکت سال گذشته در این حوزه شناسایی و ۱۲۰ شرکت نیز به دانش‌بنیان تبدیل شده است.

۲۵ شهرک صنعتی جدید وارد فعالیت شد

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ضرورت تأمین زمین و سایر زیرساخت‌ها به ویژه آب، برق، گاز و فاضلاب را یادآور شد و گفت: در دولت سیزدهم ۱۰ هزار هکتار توسعه شهرک‌های صنعتی اتفاق افتاده است.

وی افزود: ۲۵ شهرک صنعتی جدید در یک سال اخیر وارد چرخه فعالیت شده که عقد قرارداد با صاحبان واحدهای صنعتی به انجام رسیده است.

رسولیان از تأمین آّب مورد نیاز واحدهای صنعتی در قالب پساب فاضلاب و باز چرخانی آب در تصفیه‌خانه‌های شهرک‌های صنعتی خبر داد و خاطرنشان کرد: ۵۹ هزار متر مکعب آب در این قالب برای تأمین آب مورد نیاز شهرک‌ها پیش‌بینی شده است.

وی اضافه کرد: در تأمین برق نیز قرار شده ۳۱ نیروگاه کوچک به همراه نیروگاه‌های خورشیدی به ظرفیت پنج هزار مگاوات در شهرک‌های صنعتی راه‌اندازی شود.

۱۳ درصد واحدهای صنعتی کشور راکد هستند

رسولیان بیان کرد: در دولت سیزدهم ۱۸ درصد واحدهای راکد صنعتی را با تلاش و پیگیری رئیس جمهور و مسئولان وزارت صمت به ۱۳ درصد کاهش دادیم و در حال حاضر ۱۳ درصد واحدهای صنعتی کشور راکد هستند.

وی در ادامه سخنان خود اظهار کرد: در دولت سیزدهم سه هزار واحد به چرخه تولید بازگشتند و همچنان تلاش ما بر این است تا سایر مجموعه‌ها را نیز مساعدت کنیم تا امکان افزایش توان تولید را داشته باشند.

رسولیان توسعه فضای سبز و تلاش برای راه‌اندازی ۷۵ واحد تصفیه‌خانه فاضلاب را در شهرک‌ها و نواحی صنعتی یادآور شد و تصریح کرد: ۲۶۰ مدول تصفیه‌خانه نیز در مرحله طراحی و اجرا قرار گرفته که از محل اعتبارات سفر رئیس جمهور برای تکمیل آنها منابع پیش‌بینی شده است.

وی گفت: در زوم‌بندی شهرک‌های صنعتی علاوه بر توسعه فضای سبز، معماری مناسب در شهرک‌های صنعتی هدف‌گذاری شده که انتظار می‌رود این رویکرد نتایج مثبتی را به همراه داشته باشد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت استقرار ۲۹۰ ایستگاه آتش‌نشانی را در شهرک‌ها و نواحی صنعتی یادآور شد و افزود: این ایستگاه‌ها به خودروهای خدمات‌رسان و امدادی مجهز و آراسته هستند.

کد خبر: ۲۱۷٬۷۱۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha