۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۸
فصل خوب خرید طلا! | دلار مبادله ای به کانال ۴۱هزار بازگشت| کاهش ۲ میلیونی حباب سکه
«بازار» گزارش می دهد

فصل خوب خرید طلا! | دلار مبادله ای به کانال ۴۱هزار بازگشت| کاهش ۲ میلیونی حباب سکه

ثبات قیمت در بازار ارز به همراه چشم انداز رشد احتمالی نرخ انس جهانی، زمینه خرید طلا را برای خریداران این کالا فراهم کرده به طوری که بازار داد و ستد آن این روزها نسبتا گرم شده است.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: بازار طلا، سکه و ارز این روزها آرام است، آرامشی که در پی ثبات نرخ ارز در این بازار ایجاد شده و دیگر چون ماههای گذشته خبری از جهش بی منطق قیمت ها در چنین بازارهایی نیست، زیرا مدتی است سرمایه ها در بازارهای سرمایه گذاری توزیع شده است، آنطور که بخش عمده نقدینگی جذب بازارهایی چون خودرو، بورس و ... شده و خیلی از سرمایه گذاران با رونق بخشی بازار سرمایه مشغول خرید و فروش سهام هستند.

از طرفی سری افرادی که تخصص لازم را در چنین بازارهایی ندارند بعضا برای حفظ ارزش سرمایه هایشان راهی بازار سکه و طلا شده اند، بازاری که هم اکنون به دلیل ثبات نرخ ها در بازار ارز، سرمایه گذاران شرایط را مساعد می بینند تا بتوانند از این فرصت برای خرید طلا و سکه استفاده کنند. البته مطابق نظرکارشناسان؛ سرمایه گذاری روی طلا در کوتاه مدت اشتباه است و سرمایه گذاران نباید انتظارکسب سود را در این بازار در کوتاه مدت داشته باشند بلکه بایستی با دید بلند مدت به چنین سرمایه گذاریی بیندیشد.

سرمایه گذاران طلا برای خرید این کالا به سراغ طلای آب شده یا به اصطلاح طلای کهنه و شکسته می روند تا هزینه اجرت از قیمت تمام شده آن کم شود، غافل از اینکه برخی طلاهای آب شده خالص نیستند و این احتمال وجود دارد که آلیاژهای دیگری در طلای آب شده بکار رفته باشد

احتمال وجود سایر آلیاژها در طلاهای آب شده

نکته قابل توجه این است که سرمایه گذاران طلا برای خرید این کالا به سراغ طلای آب شده یا به اصطلاح طلای کهنه و شکسته می روند تا هزینه اجرت از قیمت تمام شده آن کم شود غافل از اینکه برخی طلاهای آب شده خالص نیستند و این احتمال وجود دارد که آلیاژهای دیگری در طلای آب شده بکار رفته باشد با این وجود کارشناسان صنعت طلا همواره به خریداران هشدار می دهند تهیه طلای آب شده ریسک خود را به همراه دارد و آنها بهتر است به جای خرید این نوع طلاها مصنوعات طلا را با خاطری آسوده خریداری کنند.

اینکه چرا بازار طلا در این روزها از رونق خاصی برخوردار است ناشی از آن بوده که قیمت ها در بازار ارز چون ماههای گذشته هرروز رکورد جدیدی را به ثبت نمی رساند، و نرخ دلار آزاد حدودد یکماه است در کانال ۵۰ تا ۵۱ هزار تومان قرار دارد، چنین موضوعی باعث شده تا بازار ارز از ثبات قیمتی خاصی برخوردار شود.

در چنین شرایطی نوسان قیمت طلا هم اکنون تابع افت و خیز بهای انس جهانی است به طوری که تصمیم گیری ها اقتصادی در فدرال رزرو آمریکا بخصوص ارزیابی شاخص تورم، نرخ بهره، بحث اوراق قرضه و سایر موئلفه ای اقتصادی تاثیر خود را بر نوسان قیمت طلا برجای می گذارد، مثلا طلا با کاهش ارزش دلار تقویت می‌شود. در این میان بالا و پایین شدن قیمت ها در بازار طلا هم اکنون بستگی به نوسان نرخ انس جهانی دارد.

ثبات قیمتی این روزها در بازار ارز حاکم بوده و حتی نرخ ها تا حدودی در این بازار بر مدار نزول قرار گرفته اند. از طرفی نوسان قیمت طلا نیز بسیار پایین است به طوری که هر گرم طلا بین ۲۰ تا ۳۰ هزار تومان نوسان دارد و قیمت سکه نیز با نوسان ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار تومان همراه است

ثبات در بازار ارز، قیمت طلا تابع نوسان بهای انس جهانی

نایب رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر تهران در گفتگو با خبرگزاری «بازار» گفت: قیمت ها هم اکنون در بازار طلا تابع بهای انس جهانی است زیرا ثبات قیمتی این روزها در بازار ارز حاکم بوده و حتی نرخ ها تا حدودی در این بازار بر مدار نزول قرار گرفته اند. از طرفی نوسان قیمت طلا نیز بسیار پایین است به طوری که هر گرم طلا بین ۲۰ تا ۳۰ هزار تومان نوسان دارد و قیمت سکه نیز با نوسان ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار تومان همراه است. در چنین شرایطی برخی ها برای خرید طلا با توجه به ثبات قیمت ارز راهی بازار طلا و سکه شده اند.

محمد کشتی آرای، با بیان اینکه تعادل عرضه و تقاضا در بازار طلا موجب شده است که قیمت ها در این بازار بی منطق افزایش نیابد اظهارداشت: با توحه به آرامش بازار ارز همچنین نوساناتی که در قیمت انس جهانی به چشم می خورد متقاضیان موقعیت را مناسب دیده تا در چنین شرایطی اقدام به خرید طلا یا سکه کنند. طلا و سکه ای که طی هفته های گذشته قیمت آن بالا بود اما اکنون به این شکل نیست. به طور مثال حباب قیمت سکه تا قبل از سالجاری بیش از ۸ میلیون تومان بود اما اکنون این حباب قیمتی به کمتر از ۶ میلیون تومان رسیده است. کاهش قیمتی که حکایت از خالی شدن حباب بیش از ۲ میلیون تومانی بهای سکه دارد.

با رونق گرفتن مراسمات، عقد و عروسی تا قبل از ماه محرم پیش بینی می شود طی هفته های آینده بازار طلا شرایط مناسب تری را سپری کند. از طرفی چون قیمت ها در بازار ارز با افت و خیزهای بالایی همراه نیست این موضوع نیز می تواند تاثیر بسزایی بر ثبات بخشی بازار و ترغیب مردم به خرید طلا و سکه به جای گذارد

پیش بینی رونق بازار طلا در روزها آینده

وی به وضعیت بازار طلا و سکه بعد از ماه رمضان اشاره کرد و افزود: نشانه های مثبتی از داد و ستد طلا و سکه در بازار به خوبی مشاهده می شود، این در حالی است که با رونق گرفتن مراسمات، عقد و عروسی و ... تا قبل از ماه محرم پیش بینی می شود طی هفته ها و ماههای آینده بازار طلا شرایط مناسب تری را سپری کند. از طرفی چون قیمت ها در بازار ارز با افت و خیزهای بالایی همراه نیست چنین موضوعی نیز توانسته است تاثیر بسزایی بر ثبات بخشی بازار و ترغیب مردم به خرید طلا و سکه به جای گذارد.

به هر حال آرامش در بازار طلا، ارز و سکه در حالی حکمفرماست که نرخ انواع ارز در مرکز مبادلات روندی کاهشی را می پیماید، به طوری که در تابلوی معاملاتی مرکز مبادله ارز و طلای ایران، امروز هر اسکناس دلار ۴۱هزار و ۹۶۶ تومان و نرخ حواله دلار ۳۸هزار و ۱۵۰ تومان اعلام شد. بر اساس معاملات بازار مبادله ارز و طلای ایران، قیمت هر اسکناس دلار امروز با کاهش نسبت به روز کاری قبل، ۴۱ هزار و ۹۹۶ تومان و قیمت حواله دلار ۳۸ هزار و ۱۵۰ تومان اعلام شد. در بازار آزاد ارز نیز نرخ دلار همچنان در کانال ۵۱ هزار تومان قرار دارد.

سکه تمام‌بهار آزادی طرح قدیم ۲۸ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان و بهای سکه تمام‌ بهار آزادی طرح جدید ۳۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان شد، علاوه بر این قیمت نیم‌سکه بهار آزادی ۱۸ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان، ربع سکه ۱۱ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان و هر گرم طلا ۲ میلیون ۹۰ تومان شد

هر گرم طلا ۲ میلیون ۵۹۰ هزار تومان و هر سکه تمام بهارآزادی ۳۱ میلیون ۲۰۰ هزار

قیمت طلای ۱۸عیار نیز امروز در بازار آزاد هر گرم ۲ میلیون و ۵۹۱ هزار تومان، سکه تمام‌بهار آزادی طرح قدیم ۲۸ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان و بهای سکه تمام‌ بهار آزادی طرح جدید ۳۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است. علاوه بر این قیمت نیم‌سکه بهار آزادی ۱۸ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان، ربع سکه ۱۱ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان و سکه یک‌گرمی ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان تعیین شده است و به فروش می‌رسد. هر مثقال طلا در بازار داخلی، ۱۱ میلیون و ۲۳۴ هزار تومان ارزش‌گذاری شده است؛ ضمن اینکه قیمت هر اونس طلا در بازارهای جهانی ۲۰۰۰ دلار است.

در تابلوی معاملاتی مرکز مبادلات ارزی، قیمت دلار با کاهش قیمت نسبت به دیروز ۴۱ هزار و ۹۹۶ تومان، نرخ اسکناس یورو نیز با کاهش نسبت به روز قبل معادل ۴۶ هزار و ۴۶ تومان، و نرخ حواله یورو ۴۱ هزار و ۸۶۰ تومان اعلام شده است. همچنین در مرکز مبادله ارز و طلا، نرخ اسکناس درهم ۱۱ هزار و ۴۲۷ تومان و نرخ حواله درهم نیز ۱۰ هزار و ۳۸۸ تومان اعلام شده است.

بنا به این گزارش با توجه به احتمال تداوم رشد قیمت انس جهانی کارشناسان می گویند؛ هم اکنون موقعیت مناسبی برای خرید طلاست چرا که در صورت افزایش بهای انس جهانی طلا گرانتر می شود.

کد خبر: ۲۱۷٬۵۷۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha