۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۲
کریدور ریلی ایران، عراق و سوریه راه اندازی می شود
وزیر راه و شهرسازی:

کریدور ریلی ایران، عراق و سوریه راه اندازی می شود

بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی گفت: رونق‌بخشی به حمل و نقل ریلی، گردشگری و برگزاری نمایشگاه بخشی از توافقات حاصل شده در کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و سوریه است.

به گزارش بازار، مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی گفت: در کمیسیون مشترک ایران و سوریه به گفته وزیر هم‌تراز که رئیس کمیسیون مشترک در کشور سوریه است، بزرگ‌ترین هیأت اقتصادی بوده که تا کنون از سوی کشور ایران به سوریه آمده است‌.

بذرپاش افزود: اهم مسائلی که در دستور کار بود،عنوان شد و فردا نهایی خواهد شد که اصلی‌ترین محور ما رفع کاستی‌ها و موانع فعالیت بخش خصوصی و تولیدی در کشور سوریه است و طی مذاکره با طرف سوری تلاش شد با آسیب شناسی، موانع موجود، بررسی و برطرف شود.

وی ادامه داد: کاهش تعرفه ورودی کالاها و به صفر رساندن آن‌ها مورد توافق طرفین قرار گرفت که فرصت مغتنمی برای فعالین اقتصادی و صادرات کالاست.

به گفته وزیر راه و شهرسازی توافق شد سالی ۵۰ هزارنفر سالانه به سفر زیارتی سوریه مشرف شوند و در کنار آن گردشگری سیاحتی نیز مورد توجه قرار گیرد.

وی در ادامه این گفت‌وگو گفت: سه منطقه آزاد تجاری مورد توافق قرار گرفت که ایران فعالیت خود را در این حوزه آغاز کند.

بذرپاش خاطرنشان کرد: کریدور ریلی مسافری میان سه کشور ایران، عراق و سوریه که در گذشته برقرار بود، مقرر شد مجدداً برقرار شود.با طرف عراقی نیز راه آهن شلمچه_ بصره در دستور کار است.

وی افزود: آماده سازی نمایشگاه دائمی که بخش خصوصی در سوریه برای معرفی محصولات و خدمات خود اقدام کنند با محیطی با بیش از ۳۰۰ غرفه فراهم شده است همچنین برپایی نمایشگاه‌های موردی که فرصتی برای معرفی بهینه است.

بذرپاش ادامه داد: تبادل مستقیم بین بانکی دو کشور مطرح شد چرا که شبکه بانک کشور تحت تحریم‌های ظالمانه قرار دارد و دو بانک عامل در دوطرف می‌توانند تبادلات مالی مستقیم را انجام دهند که فرصت خوبی برای تجار و فعالان اقتصادی است، همچنین انجام بانک مشترک و بیمه مشترک نیز در دستور کار قرار گرفت‌.

وزیر راه و شهرسازی به سرمایه گذاری در میادین نفتی و پالایشگاه‌ها اشاره کرد که فرصتی برای سرمایه‌گذاری صنعت نفت ما است و در این خصوص توافق برای ایجاد شرکت‌ شهرهای صنعتی را برشمرد که فرصت مغتنمی برای تهیه کننده هاست.

وی با اشاره به فعالیت در حوزه اقتصاد دریا خاطرنشان ساخت: کالاها با کشتی کانتینری به کشور سوریه حمل می‌شود و مقرر شد با افزایش ظرفیت و ارسال منظم، این بخش نیز رونق بگیرد.

بذرپاش با حائز اهمیت دانستن اپراتوری برخی از بنادر، گفته‌های خود را ادامه داد و افزود: مقرر شد یک بندر در اختیار طرف ایرانی قرار بگیرد که سرمایه‌گذاری در بستر بنادر کشورها فرصت بی‌نظیری برای ما فراهم می‌کند.

وی در خاتمه تصریح کرد: در مجموع کشور سوریه بازار مناسبی برای کالاها و خدمات ایرانی است و الحمدلله با استقبال شایسته طرف سوری مواجه شدیم، رفع بسیاری از مشکلات مورد توافق و در دستور کار قرار گرفت و بر عملیاتی کردن موارد یاد شده اهتمام ویژه داریم.

کد خبر: ۲۱۷٬۵۰۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha