۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۲
رشد ۲۷ درصدی صادرات ایران به قزاقستان
معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت جهاد کشاورزی:

رشد ۲۷ درصدی صادرات ایران به قزاقستان

معاون وزارت جهاد کشاورزی گفت: در سال ۲۰۲۲ ارزش مبادلات ایران و قزاقستان به ۵۲۸ میلیون دلار ارتقا یافته که سهم صادرات ایران حدود ۲۱۰ میلیون دلار و سهم صادرات قزاقستان ۳۱۸ میلیون دلار بوده است.

به گزارش بازار، جلسه اتاق ایران و قزاقستان به میزبانی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و با حضور هوشنگ محمدی معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت جهاد کشاورزی، هومن فتحی مدیرکل دفتر امور بین‌الملل و سازمان‌های تخصصی وزارت جهاد کشاورزی، سفیر قزاقستان در ایران، معاونین وزیر تجارت و همگرایی قزاقستان و تیم تجاری و بخش خصوصی دو کشور برگزار شد.

معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت جهاد کشاورزی در این جلسه گفت: همکاری‌های اقتصادی، تجاری، علمی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری قزاقستان با سرعت قابل توجهی در حال گسترش است.

هوشنگ محمدی افزود: حجم مبادلات دو کشور گویای همکاری‌های اقتصادی است، در سال ۲۰۲۲ ارزش مبادلات ایران و قزاقستان به ۵۲۸ میلیون دلار ارتقاء یافت که در این بین، سهم صادرات ایران حدود ۲۱۰ میلیون دلار و سهم صادرات قزاقستان ۳۱۸ میلیون دلار بوده است.

وی ادامه داد: صادرات ایران ۲۷ درصد و مجموع مبادلات دو طرف ۲۰ درصد افزایش یافته است.

معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به سفر نخست‌وزیر قزاقستان به ایران و دیدار با معاون اول رئیس‌جمهور کشورمان تصریح کرد: این سفر نشان دهنده اهمیت گسترش روابط برای دو کشور است، تاکنون ۱۸ اجلاس همکاری‌های مشترک اقتصادی، تجاری، علمی، فنی و فرهنگی بین جمهوری اسلامی ایران و قزاقستان برگزار شده است.

محمدی تاکید کرد: در دولت سیزدهم دو اجلاس کمیسیون مشترک بین ایران و قزاقستان با محوریت وزارت جهاد کشاورزی برگزار شده و در یک سال گذشته ۱۸ سند همکاری بین دستگاه‌های اجرایی دو کشور به امضا رسیده است.

وی اظهار کرد: یکی از دستاوردهای توسعه همکاری دو کشور در اجرای مصوبات هفدهمین کمیسیون مشترک، لغو روادید ۱۴ روزه برای کلیه ایرانیان در خرداد ماه ۱۴۰۲ توسط دولت قزاقستان و لغو روادید جمهوری اسلامی ایران برای قزاقستانی‌ها از آبان ماه ۱۴۰۲ بوده است.

معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت جهاد کشاورزی با بیان این که در یک سال اخیر حدود ۱۵۰ مقام دولتی قزاقستان در قالب هیات‌های مختلف از جمله رئیس‌جمهور، معاون نخست‌وزیر و وزرای مختلف به ایران سفر کرده‌اند، ادامه داد: از طرف جمهوری اسلامی ایران هم در بهمن ماه سال گذشته، با مسئولیت وزیر جهاد کشاورزی و به همراه هیات بلندپایه ۹۰ نفره متشکل از مقامات سیاسی، اقتصادی و هیات‌های تجاری به آستانه سفر کردند و هجدهمین اجلاس مشترک همکاری‌های دو کشور در سطح مطلوبی در آستانه برگزار شد.

کد خبر: ۲۱۷٬۴۹۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha