۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۲
 پیشنهاد گوترش برای تمدید قرارداد صادرات غلات اوکراین

پیشنهاد گوترش برای تمدید قرارداد صادرات غلات اوکراین

دبیرکل سازمان ملل متحد، «مسیری» پیشنهادی را برای تمدید توافق بر سر صادرات غلات اوکراین ارائه کرد.

به گزارش بازار، آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد، پس از دیدار با سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، در بیانیه‌ای اعلام کرد که «مسیری» پیشنهادی را برای تمدید توافق بر سر صادرات غلات اوکراین ارائه کرده است.

گوترش پیامی به لاوروف به رئیس جمهور ولادیمیر پوتین ارسال کرد که در آن خطوط مسیری را که باید طی شود مشخص کرد.

این پیشنهاد برای بهبود، تمدید و گسترش توافقنامه‌ای که اجازه می‌داد غلات اوکراینی از طریق دریای سیاه به رغم درگیری‌ها صادر شود، ارائه شد.

گفتنی است که پیام مشابهی برای «دو امضاکننده دیگر» این قرارداد یعنی اوکراین و ترکیه ارسال شد.

در ژوئیه ۲۰۲۲، کیف و مسکو، تحت نظارت ترکیه و سازمان ملل متحد، توافقنامه غلات دریای سیاه را امضا کردند که بحران جهانی غذایی ناشی از جنگ در اوکراین را با صادرات نزدیک به ۲۵ میلیون تن ذرت، گندم و سایر غلات کاهش داد ...

طبق شرایط آن، قرار بود قرارداد به طور خودکار برای مدت مشابه (۱۲۰ روز) تمدید شود، مگر اینکه یکی از دو طرف، دیگری را از قصد خود برای فسخ یا اصلاح آن مطلع کند.

در نوامبر به مدت ۱۲۰ روز، تا شنبه، ۱۸ مارس، ساعت ۲۳:۵۹ به وقت استانبول (۲۰:۵۹ GMT) تمدید شد.

اما در ۱۳ مارس، روسیه اعلام کرد که تنها تمدید ۶۰ روزه را به دلیل نارضایتی خود از اجرای دومین توافق با هدف تسهیل صادرات کود روسیه پذیرفته است.

دفتر دبیرکل سازمان ملل متحد گفت که گوترش نگرانی فدراسیون روسیه را در رابطه با تاثیر اعمال این توافق بر صادرات مواد غذایی و کودهای شیمیایی این کشور مورد توجه قرار داد و گزارش مفصلی از پیشرفت‌های حاصل شده در این زمینه ارائه کرد.

اما لاوروف در بیانیه‌ای که دفترش منتشر کرد، گفت: اکنون پیشرفت چندانی حاصل نشده است و از عدم تمایل کشورهای غربی برای انجام آنچه واقعاً برای اجرای موفقیت آمیز دو بخش توافق ضروری است ابراز تأسف کرد.

وی افزود: ما ایده‌هایی را که توسط دبیرکل به ما ارائه شده است، مطالعه خواهیم کرد.

گوترش همچنین نگرانی خود را درباره موانع مرکز هماهنگی توافق که نمایندگان چهار طرف (اوکراین، روسیه، سازمان ملل متحد و ترکیه) در آن حضور دارند، ابراز کرد. چراکه هفته گذشته بازرسی کشتی‌های حامل غلات اوکراینی به طور موقت به حالت تعلیق درآمد.

کد خبر: ۲۱۷٬۴۱۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha