۲۱ دی ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۳
بورس در گریز از هراس، آماده جهش
گزارش بازار از برندگان و بازنده های بورس در هفته ای که گذشت

بورس در گریز از هراس، آماده جهش

در معاملات هفته قبل بسیاری از کانال ها و افرادی که دانش کافی از بازار سرمایه نداشتند خبر از تمام شدن بازار در این نقطه داده بودند در حالی که امروز بورس با 5999 واحد رشد با وجود محدودیت دو درصد نشان داد که روزهای بهتری را خواهد دید.

بازار- وحید بلالی: معاملات در بازار بورس در روز شنبه بعد از یک هفته حرکت در محدوده قرمز رنگ، مثبت شد. شاخص کل در هفته گذشته بیشتر از ۳۵۰۰۰ واحد ریخت و همه سهامداران را در محدوده نگرانی قرار داد. در معاملات هفته قبل بسیاری از کانال ها و افرادی که دانش کافی از بازار سرمایه نداشتند خبر از تمام شدن بازار در این نقطه داده بوده و سرمایه داران را برای خروج از بازار تحریک می کردند. اما برخی دیگر از فعالان بازار سرمایه هفته قبل را فرصتی  برای خرید نمادهای با ارزش می دانستند که تا قبل از آن فرصتی برای خرید نمی دادند، این فعالان تا توانستند خریدهای سنگینی را انجام داده تا در بازار صعودی پیش رو سودهای بیشتری را ببرند.

عده سوم فعالان بازار سرمایه در بهت سنگینی قرار داشتند و سایه جنگ ایران و آمریکا آنان را نگران کرده بود، در هفته گذشته نیز این عده ریسک نکرده و سهام های خود را نفروختند زیرا باید با ضرری سنگین این فروش را متحمل می شدند.

بعد از  انتقام ایران،  ترامپ در چهارشنبه شب سخنانی را درباره حمله موشکی انجام داده  که در سرتاسر آن عقب نشینی از مواضع مشهود بود. بعد از این عقب نشینی بازارهای جهانی و بازارهای داخلی توانستند روی آرامش ببینند و دلار و طلا در ایران و جهان  ارزان شدند.

فعالان بازار سرمایه پیش بینی بازگشت برای بازار سرمایه در روز شنبه را انجام داده بودند، سازمان بورس ابتدا در پنج شنبه دامنه نوسان بازار را به عدد ۵ رساند و سپس در عصر جمعه خبری آمد که دامنه نوسان برای حمایت از سهامداران به عدد ۲ رسیده است. این تصمیم سازمان بورس تاثیر روانی مثبت در بازار داشته و طبق این تصمیم بیش از ۹۰ درصد نمادها در محدوده پرتقاضا قرار داشتند، البته عطش خرید سهامدارانی که در هفته قبل نمادهای خود را با قیمت ارزان فروخته بودند مزید بر علت شد تا بسیاری از نمادها در محدوده صف خرید قرار بگیرند.

فرصت خرید نمادهای ارزنده تنها برای عده ای از سرمایه گذاران باهوش

در آموزش های بورسی به سرمایه گذاران گفته می شود تمام سرمایه خود را صرف خریدن سهام نکرده و مقداری از سرمایه خود را در حساب کارگزاری نگه دارند تا در مواقع اضطراری آن را استفاده کنند.

شاید هیچ فردی انتظار چنان ریزشی را در بازار سرمایه ایران آن هم در بازار صعودی نداشت، اما افراد آینده نگر که تعدادشان نیز در بازار سهام ایران زیاد نیست، مقداری از پول خود را که در کارگزاری داشتند به نمادهای با ارزشی تبدیل کردند که ارزش بالایی داشته و سودآوری زیادی را در هفته های آتی به سهامداران‌اش می دهد.

اما افرادی که تمام پول خود را به سهام تبدیل کرده بودند در هفته گذشته تنها توانستند حرص بخورند، زیرا نه می توانستند سهام خود را بفروشند و نه می توانستند نماد ارزش دیگری را بخرند. بیشتر از همه افرادی در این میان ضرر دیدند که در بازار نزولی سهام خود را به قیمت ارزان فروخته و نماد دیگری را نیز نخریدند، همین افراد امروز بعد از ایجاد جو خرید در صف های خرید سنگین قرار گرفتند و باز نتوانستند نماد قبلی خود را بخرند.

بیش از همه شاید در این بازار کدهای حقوقی سود بردند که برای حمایت از بازار دست به کار شده و سهام سنگینی را از افراد حقیقی خریداری کردند. خالص تغییر مالکیت هفتگی بورس تهران در هفته گذشته ۳۷۴۳ میلیارد تومان از حقیقی به حقوقی بود. نمادهای محصولات شیمیایی، بانک ها، فلزات اساسی، خودرو و قطعات و فرآورده های نفتی پنج صنعتی بود که حقوقی ها بر آنان زوم کرده و توانستند مالکیت قابل توجهی را در آنان برای خود کسب کنند.

در معاملات امروز همان طور که در بالا گفتیم، حقیقی ها عطش زیادی برای خرید سهام داشتند که این عطش توانست تغییر مالکیت ۳۶۳ میلیارد تومانی را از حقوقی به حقیقی بازگرداند که یک دهم تغییر مالکیت هفته گذشته حقوقی هاست. ارزش معاملات خرد نیز در شنبه به عدد ۹۲۶ میلیارد تومان رسید که این میزان یک سوم ارزش معاملات خرد در دو هفته قبل بوده و نشان دهنده صف خرید در نمادهای مختلف بورسی است.

شاخص کل در روز شنبه با افزایش ۵۹۹۹ واحدی توانست ۱.۷۰ درصد رشد کرده و در محدوده ۳۵۹ هزار واحد بایستد، شاخص کل فرابورس نیز با افزایش ۱.۸۹ درصدی توانست در پله ۴۶۴۵ واحدی بایستد. تمام شاخص های دیگر بازار نیز امروز مثبت بوده که نشان دهنده رشد همه جانبه بورس و بازگشت به روند صعودی بعد از اصلاح عمیق قیمتی در هفته قبل است.

برخی سهامداران این هفته منتظر رشد تاریخی بورس و گذر کردن از محدوده سابق یعنی ۳۸۰ هزار واحد هستند، بازگشت دامنه نوسان ۵ درصد در معاملات فردا  عمق بازار و تعداد معاملات خرد را احتمالا افزایش می دهد و بازار با پس زدن ترس باز هم به رشد خود ادامه خواهد داد.

کد خبر: ۲٬۱۷۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha