۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۲
نفس مستاجران ایلامی به شماره افتاد| اینجا قیمت ها سلیقه ای است
بازار گزارش می‌دهد؛

نفس مستاجران ایلامی به شماره افتاد| اینجا قیمت ها سلیقه ای است

ایلام- افزایش نرخ اجاره خانه در استان ایلام در حالی سربه فلک کشیده که اقشار پایین جامعه فشار زیادی را در این بخش تحمل می کنند.

مهسا نظری؛ بازار: از گذشته تاکنون با افزایش نجومی قیمت مسکن شاهد کاهش قدرت خرید خانه و افزایش اجاره‌ نشینی و رهن منازل بین عموم مردم به ویژه قشر جوان بوده‌ایم، اما این در حالی است که طی سنوات اخیر به علت تورم و گرانی نه تنها خرید منزل برای تعداد کثیری تبدیل به رویا گردیده، بلکه موجب شده عموم مردم حتی توان اجاره مسکن را هم نداشته باشند؛ چرا که هر ساله با فرا رسیدن فصل گرما و آغاز فعالیت اجاره‌نشینان و بنگاه‌داران، اجاره بهای مسکن در اقصی نقاط کشور وارد فاز جدیدی از قیمت می‌شود و افزایش چشمگیری میابد، به حدی که مشکلات بسیاری را برای اجاره نشین‌ها به دنبال داشته است.

ایلام هم یکی از استان‌های محروم کشور است که همواره از مشکلات متعددی همچون فقر و بیکاری رنج می‌برد، با این وجود نرخ اجاره‌بها در این استان همپای کلان شهرها و با سرعت بالایی رو به افزایش بوده است، افزایش نرخ اجاره بها در استان ایلام توسط مالکان و بنگاه‌داران در حالی است که درآمد خانواده‌های مستاجر نه تنها افزایش نداشته بلکه روبه کاهش نیز بوده است و همین امر هم رفته رفته منجر به سردرگمی و حاشیه‌نشینی مستأجران شده است.

نارضایتی مردم از افزایش اجاره‌بهای مسکن

مجتبی حاتمی شهروند ایلامی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: گرانی قیمت‌ها و اجاره‌های سرسام آوری که این روزها از سوی مشاوران املاک و مالکان واحدهای مسکونی در استان ایلام و شهرستان‌ها به مستأجران پیشنهاد می‌شود یک افزایش چند برابری نسبت به پارسال را نشان می هد.

وی با بیان اینکه بسیاری از مستاجرانی به دلیل فقر و بیکاری دیگر توانایی پرداخت اجاره‌های بالا را ندارند، افزود: اکنون اجاره بهای منازل در این مناطق باعث شده تا قشر مستأجر که دیگر توانایی فشار مالی و کمرشکن اداره زندگی و اجاره بهای منازل را با توجه به رشد چند برابری قیمت‌ها بخصوص در بحث مسکن ندارند به فکر زندگی حاشیه نشینی نشینی که یقینا خالی از زیان نیست، بیفتند.

مسعود رحمانی یکی دیگر از شهروندان ایلامی با اشاره به اینکه سهم هزینه مسکن در سبد خانواده‌های ایلامی با درآمد آنها تناسبی ندارد، به خبرنگار بازار گفت: شرایط اجاره بها و مسکن و نیز خرید و فروش در ایلام به گونه‌ای است که کسی میلی نه تنها به خرید و فروش و اجاره بلکه زوج های جوان حتی میلی به ازدواج با وجود مشکلات و گرانی‌ها ندارند.

نفس مستاجران ایلامی به شماره افتاد| اینجا قیمت ها سلیقه ای است

وی در حالی که از روند رسیدگی مسئولان گله‌مند بود، افزود: علاوه بر تورم و گرانی، برخی از بنگاه‌های معاملاتی املاک با سودجویی بدون قیمت‌گذاری صحیح رقم اعلام می‌کنند که این نوع قیمت‌گذاری خود باعث ایجاد تنش در بازار مسکن می‌شود، از این رو امیدواریم که مسئولان قانونی برای نظارت بر اجاره‌ها و ودیعه منازل وضع کنند تا دیگر شاهد بی ثباتی در نرخ بازار مسکن نباشیم و این روند به ویژه مشکلات مستأجران ساماندهی شود.

رحمانی بیان کرد: برای یک واحد مسکونی در پایین ترین منطقه ایلام باید حداقل ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان پول رهن و سه تا چهار میلیون تومان اجاره ماهانه پرداخت کرد.

تاثیر گرانی مصالح ساحتمانی بر افزایش نرخ اجاره مسکن

علی احمدی یکی از بنگاه‌داران ایلامی درراستای گرانی اجاره مسکن به خبرنگار بازارگفت: افزایش قیمت زمین و مسکن و اجاره بها طی‌ماه‌های اخیر نسبت به گذشته در شهرستان افزایش یافته و علتش آن است که تابع افزایش برخی مصالح ساختمانی است که رشد بی‌رویه داشته است.

وی افزود: نظارت بر قیمت مصالح ساحتمانی و ایجاد رقابت با جذب بخش‌خصوصی و مشارکت دولت در ساخت واحدهای مناسب ارزان قیمت می‌تواند تا اندازه‌ای در پیشگیری و تعدیل قیمت املاک و اجاره بها در شهرستان موثر باشد.

وی گفت: در ایلام واحدهایی اجاره داده شده که تهران برابری می کند، مثلا روز گذشته در این بنگاه یک واحد مسکونی با ۴۰۰ میلیون تومان پول رهن و اجاره ماهانه ۱۴ میلیون تومان ثبت شد.

الهه شهبازی کارشناس اجتماعی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: نبود ثبات قیمت در بازار مسکن و به دنبال آن تورم، باعث شده تا سقف آرزوی خانه دار شدن تا اجاره نشینی پایین آمده و در برخی موارد سطح توقع مستأجران روز به روز از وسعت خانه اجاره‌ای مورد نظرشان نیز کاهش پیدا کند.

عوامل موثر در نرخ بالای اجاره مسکن

وی افزود: مشکلاتی از قبیل گرانی مصالح، سودجویی دلالان مسکن، نبود ضمانت اجرای مناسب جهت کنترل سقف قیمت‌ها و بی‌توجهی مسئولان موجب شده قیمت ملک و به تبع آن اجاره‌بها افزایش سرسام‌آوری پیدا کند که همین امر معیشت قشر اجاره نشین و کم درآمد جامعه را بیش از پیش با مشکل مواجه کرده است.

این کارشناس ادامه داد:مسکن به عنوان یکی از مهمترین نیازهای اولیه انسان، نقش مهمی در محافظت و امنیت او دارد، از این رو برخورداری از سرپناه اولین، لازم ترین و حداقلی ترین حق هر خانواده ای است که مجموعه حاکمیت باید و باید زمینه لازم برای دسترسی به آن را برای آحاد مردم فراهم کند.

نفس مستاجران ایلامی به شماره افتاد| اینجا قیمت ها سلیقه ای است

شهبازی در پایان تصریح کرد: از جمله اقدامات لازمه جهت کنترل قیمت اجاره مسکن می‌توان به تامین مسکن و کاهش اجاره بها، شناسایی خانه‌های خالی در شهرهای مختلف برای قرار گرفتن در چرخه استفاده و مصرف، اقدام موثر و علمی برای جلوگیری از دلال بازی و ایجاد اتش کاذب برای مسکن، بهره گیری از تجربه کشورهای موفق در عرصه تامین مسکن، استفاده از ایده‌های ایده پردازان مبتکران نخبگان و صاحبان و تجربه در تولید مسکن و نظارت بر قیمت مصالح اشاره کرد.

مسکن ملی ایلام به کجا رسید؟

مدیرکل راه و شهرسازی استان ایلام نیز بیان کرد:یکی از مهمترین وظایف قانونی و شرعی، تلاش در جهت رفع مهمترین دغدغه مردم در موضوع مسکن است و برای تحقق احداث مسکن برابر تعهد استان از هیچ تلاشی دریغ نخواهد شد.

فرشاد دوستی اظهار کرد: تلاش‌های زیادی برای تأمین زمین مورد نیاز برای ساخت مسکن در استان شده است که در این راستا برای تسریع در امور باید زمین‌های بلااستفاده و مازاد ادارات برای طرح نهضت ملی مورد استفاده قرار گیرد.

وی افزود: برای تأمین ۳۲ هزار مسکن شهری و روستایی در استان ایلام به ۹۳ هکتار زمین نیاز است که مدیران باید تلاش کنند تا با در اختیار قراردادن زمین های مازاد، این ۹۳ هم هکتار در استان تأمین شود.

دوستی خاطرنشان کرد: در مجموع بانک‌ها همکاری خوبی را در پرداخت تسهیلات مسکن روستایی داشتند، اما انتظار است بهتر از گذشته این رویکرد استمرار یابد، امیدواریم با توجه به گشایش‌های جدید در سطح ملی در تأمین منابع مالی که صورت می‌گیرد، جایگاه استان در مقام مقایسه با سایر استان‌ها در طرح نهضت مسکن ارتقا یابد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان ایلام اظهار داشت: به هر متقاضی در مرکز استان که قصد نوسازی بناهای فرسوده را داشته باشند، تسهیلات ۳۵۰ میلیون تومانی و در سایر شهرهای استان نیز رقم این نوع تسهیلات ۳۰۰ میلیون تومان است.

وی در ادامه به مشکل بافت فرسوده در استان اشاره و بیان کرد: ۳۷۴ هکتار بافت فرسوده داریم که این مقدار به ازای ۹ هزار واحد ساختمانی است، لذا با توجه به این شرایط مردم از این فرصت خوب در راستای ایجاد بافت جدید با در نظر گرفتن تسهیلات، تسهیل در صدور پروانه ساختمانی و سایر موارد استفاده کنند تا ساختمان‌های قدیمی بازسازی شود، که با این اقدام هم معابر استاندارد سازی می شود و هم ساختمان‌ها ایمن و بافت جدید شکل می‌گیرد.

گرانی بی‌سابقه و لجام گسیخته زمین و اجاره بهای مسکن در سطح استان فشار مضاعفی را بر اکثر مردم به خصوص جوانان و مستاجرین تحمیل کرده که اگر اقدام عاجلی توسط متولیان امر صورت نگیرد به یقین شاهد تداوم و افزایش آن خواهیم بود.

کد خبر: ۲۱۷٬۳۰۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha