۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۵
بورس در آستانه مقاومت به سیاست های دولت حساس تر است| فاکتورهای اثرگذار برای رشد بورس در اردیبهشت
بازار گزارش می دهد؛

بورس در آستانه مقاومت به سیاست های دولت حساس تر است| فاکتورهای اثرگذار برای رشد بورس در اردیبهشت

بازار سرمایه در حال حاضر ارزنده است و همچنان ارزش سرانه خرید و حجم معاملات بالاست و همین موضوع ادامه رشد بورس را تایید می کند، استیضاح وزرا، تغییر نرخ کالاها و...می تواند بازار را دستخوش تغییراتی کند.

بازار؛ گروه بورس: بازار بعد از تعطیلات متعادل دنبال شده، زیرا بعد از رشد در سهام مختلف این تنفس و وقفه کوتاه در ادامه صعود طبیعی است البته خیلی از سهام ها هم ابتدای هفته صف خرید بودند. گرچه کارشناسان شرایط کلی بازار را با توجه به تورم و دیگر پیش بینی‌ها همچنان مثبت و رو به بالا ارزبابی می‌کنند به طوری که از دید آنها بازار تازه در ابتدای یک راه طولانی صعود است.

به نظر برخی کارشناسان بازار در آستانه یک رشد نرم و پیوسته است با حرکت گروه خودرو و... که در حال گذراندن دوره نرخ گذاری هستند، دوباره شرایط کلی بازار حکایت از این دارد که این روند می‌تواند به خوبی تداوم داشته باشد.

به گفته برخی کارشناسان اقتصادی در سه سال گذشته شاهد کاهش حاشیه سود بنگاه ها بوده ایم اما بخشی از آن با افزایش فروش جبران شده است و از طرف دیگر پولی هم وارد بورس نشد و مردم در بازارهای دیگر مانند ارز، خودرو، طلا، مسکن و... فعال شدند

یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه نسبت قیمت به درآمد حدود ۱۰ است که کمی بالاتر از میانگین قرار دارد اما با سقف ۳۵ فاصله معناداری دارد، گفت: نمادها هنوز از سقف قیمت بازار سرمایه در مرداد ۹۹ فاصله زیادی دارند هرچند در آن زمان قیمت دلار ۲۲ هزار تومان بود و الان به بالای ۵۱ هزار تومان رسیده است.
مهدی دلبری با بیان اینکه در سه سال گذشته شاهد کاهش حاشیه سود بنگاه ها بودیم اما بخشی از آن با افزایش فروش جبران شده است، افزود: در همین مدت سه سال گذشته شاهد ورود پول به بورس نبودیم و مردم در بازارهای دیگر مانند ارز، خودرو، طلا، مسکن و... فعال بوده اند، از طرف دیگر بازار کالایی هم نسبت به بازار سرمایه شرایط بهتری داشته اند و از آنجایی که حاشیه سود تولید کاهش یافته و به نوعی از ۲۵ درصد به ۱۵ درصد رسیده به همین دلیل بنگاه های اقتصادی هم طرح های توسعه اجرا نمی کنند چون صرفه اقتصادی ندارند.

وی با تاکید بر اینکه میزان افزایش سرمایه بنگاه ها حکایت از این دارد که آنها بیشتر به حفظ سرمایه تمرکز کرده اند، تصریح کرد: به همین دلیل برای بررسی وضعیت آینده بازار سرمایه باید به سیاست های دولت برای تولید و همچنین حمایت از بازار سرمایه توجه کرد.

خوشبینی مردم به بورس می تواند علاوه بر بسترسازی برای ورود پول به این بازار، زمینه رشد بیشتر شرکت ها از طریق تامین نقدینگی را فراهم کند

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه در نظر گرفتن قیمت های جهانی و نرخ در پیش بینی بورس اهمیت دارد، اظهار کرد: به طور قطع مذاکرات سازنده با کشورهای منطقه می تواند اثرات مثبتی بر اقتصاد و بازار سرمایه داشته باشد، از طرف دیگر نباید نادیده گرفت که خوشبینی مردم به بورس می تواند علاوه بر بسترسازی برای ورود پول به این بازار، زمینه رشد بیشتر شرکت ها از طریق تامین نقدینگی را فراهم کند.

دلبری درباره ظرفیت گروه های مختلف بورسی در موقعیت کنونی، اظهار کرد: شرکت هایی که بتوانند در موقعیت کنونی افزایش تولید بدهند و قدرت چانه زنی با دولت برای اصلاح قیمت گذاری دستوری باشند بهتر می توانند در ادامه بازار رشد داشته باشند، به همین دلیل فعلا نمی توان پیش بینی کاملی از وضعیت بازار تا پایان سال داشت.


نکات مثبت و منفی بازار اردیبهشت

در حال حاضر شاخص کل بورس در محدوده مقاومت دو میلیون و چهارصد هزار واحد قرار دارد و در روزهای اخیر بحث استیضاح وزیر صنعت و احتمالا استیضاح وزیر اقتصاد اقتصاد باعث شده که چشم انداز متفاوتی در بازار سرمایه شکل بگیرد، زیرا برخی معتقدند که با رفتن فاطمی امین احتمال عرضه خودرو در بورس کالا افزایش می یابد و همچنین با رفتن خاندوزی شاید شاهد تغییراتی در نرخ خوراک و... باشیم به همین دلیل بازار با حساسیت خاصی دنبال می شود.

در روزهای اخیر ارزش سرانه های خرید همچنان بالا و در محدوده ۳۵ میلیون تومان است و از طرف دیگر ارزش سرانه های فروش حدود ۲۷ میلیون تومان است می توان پی برد که تقاضای خوبی در بازار وجود دارد

یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه بعد از تعطیلات چند روزه اخیر شاهد ورود پول به بازار بودیم، گفت: از آنجایی که ارزش سرانه های خرید همچنان بالا و در محدوده ۳۵ میلیون تومان است و از طرف دیگر ارزش سرانه های فروش حدود ۲۷ میلیون تومان است می توان پی برد که تقاضای خوبی در بازار وجود دارد، هرچند روند مثبت بازار بیشتر از سوی نمادهای کوچک دنبال می شود.

محمود مرادی با بیان اینکه در چند روز اخیر به نظر می رسد که بازار در حال پیمودن یک اصلاح زمانی است، افزود: هرچند یک اصلاح قیمتی کوچک در بازار هم نمی تواند مشکل چندانی برای بازار ایجاد کند، زیرا در شرایط کنونی خریدار در بازار وجود دارند و سهام شرکت ها را می خرند.

در مقطع کنونی برخی از سهام ها رشد خودشان را کرده اند و در ادامه یا درجا خواهند زد یا وارد اصلاح می شوند به همین دلیل مردم در خرید و فروش های خود باید این موضوع را ملاک قرار دهند


او درباره دلایل افزایش تقاضا برای نمادهای کوچکتر بورس، تصریح کرد: از آنجایی که راحت تر می توان سیگنال خرید یا فروش را از سهام های کوچک بازار گرفت تقاضای بیشتری برای خرید این نمادها وجود دارد.

به گزارش خبرنگار بازار، در حال حاضر بازار سرمایه ارزنده است و همچنان ارزش سرانه خرید و حجم معاملات بالاست و همین موضوع ادامه رشد بورس را تایید می کند. اما بازار سرمایه بسیار حساس و تحت تاثیر فاکتورهای سیاسی و اقتصادی قرار دارد به همین دلیل نمی توان پیش بینی قطعی نسبت به وضعیت بازار در ادامه داشت، بسیاری از تحلیلگران بازار سرمایه همواره به معامله گران و به ویژه افرادی که تجربه ندارند تاکید می کنند که برای سرمایه گذاری در بازار حتما صندوق های سرمایه گذاری بخرند یا از تجربه بازارگردان های دارای مجوز رسمی سازمان بورس و اوراق بهادار بهره ببرند تا از روند صعودی بازار سود ببرند، زیرا در مقطع کنونی برخی از سهام ها رشد خودشان را کرده اند و در ادامه یا درجا خواهند زد یا وارد اصلاح می شوند.

کد خبر: ۲۱۷٬۲۷۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha