۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۱
خشکسالی ادامه دارد؛ افت شدید منابع آب در سدهای پهناورترین استان ایران
گزارش بازار از کرمان؛

خشکسالی ادامه دارد؛ افت شدید منابع آب در سدهای پهناورترین استان ایران

کرمان – کاهش شدید سطح آب سدهای کرمان در حالی طی سال جاری روی داده که میزان بارندگی نیز کاهش یافته است.

بازار؛ گروه استان ها: استان کرمان به صورت طبیعی بر روی کمربند خشکسالی کشور قرار گرفته است و میزان متوسط بارندگی سالانه این استان ۱۳۷ میلیمتر است اما در سال جاری میزان بارندگی ها به نصف این میزان هم نرسیده است.

بارشها در شهرستانهای کرمان امسال پراکنده بوده و به گونه ای بارشها روی داده است که شاهد روان آب در استان نبودیم به همین دلیل کمتر رودخانه فصلی در استان جاری شده است.

آب همه سدهای کرمان با ورودی بسیار پایین مواجه بوده است و سدهای جیرفت، نساء بافت، سیرجان در وضعیت آبگیری مطلوبی قرار ندارند.

آب همه سدهای کرمان با ورودی بسیار پایین مواجه بوده است و سدهای جیرفت، نساء بافت، سیرجان در وضعیت آبگیری مطلوبی قرار ندارند

این در حالیست که برای تامین آب شرب نیز استان کرمان و به خصوص شهر کرمان طی سال گذشته نیز که میزان بارندگی بهتر بود با چالش عمده مواجه شده بود.

در حالیکه هر سال در فصل زمستان و اواخر تابستان شاهد بروز سیلاب های گسترده در کرمان بودیم تابستان سال گذشته و در سال جاری خبری از بارشهای سیل آسا هم نیست.

جنوب کرمان غرق در بی آبی

کمترین میزان بارندگی نیز به خصوص در شهرستانهای کشاورزی خیز استان روی داده است.

خشکسالی در کرمان ادامه دارد/ افت شدید منابع آب سدهای کرمان

هزاران هکتار زمین کشاورزی هم اکنون در جنوب استان کرمان زیر کشت قرار گرفته اما کمترین میزان بارندگی نیز دقیقا در همین شهرستانها روی داده و تامین آب زمین های کشاورزی چالش عمده ای است که با ان دست به گریبان هستیم.

در حالیکه به نظر می رسد چالش های جدی در بخش کشاورزی و صنعت به دلیل کمبود آب پیش روی کرمان است که همچنین کرمانی ها چشم انتظار انتقال آب خلیج فارس به شمال استان کرمان هستند.

طی روزهای اخیر هم هر چند هشداری بروز سیلاب در کرمان داده می شود اما خبری از بارندگی مطلوب در استان نیست.

فصل های پر آب کرمان کم آب تر از همیشه

فصلهای بهمن، اسفند، فروردین و اردیبهشت ماه طبق روند گذشته بیشترین میزان بارندگی در کرمان روی می دهد اما در عمل از ابتدای سال جاری تا کنون خبری از بارندگی در استان نیست و به نظر می رسد با توجه به اتمام فصل بارشها این روند همچنان ادامه خواهد یافت.

تغییرات اقلیمی، افزایش حداقل دما در استان، افزایش تعداد روزهای گرم در نهایت نتیجه ای جز افزایش بیابانها و روزهایی که مردم استان با طوفان شن دست به گریبان می شود نداشته است.

۴.۷ درصد مساحت استان کرمان تحت تاثیر خشکسالی خفیف، ۱۳.۶ درصد دچار خشکسالی متوسط، ۲۷.۵ درصد خشکسالی شدید و ۴۹.۹ مساحت استان تحت تاثیر خشکسالی بسیار شدید است.

شهرستانهای انار، بافت، جیرفت، رابر، رودبار جنوب، ریگان، سیرجان، شهربابک، فاریاب، فهرج، قلعه گنج، کهنوج، نرماشیر و منوجان به صورت کامل و ۱۰۰ درصدی دچار خشکسالی هستند.

سدها وضعیت مطلوبی ندارند

مدیر بهره‌برداری و نگهداری از تاسیسات آبی و برق آبی شرکت آب منطقه‌ای استان کرمان در این خصوص در گفتگو با خبرنگار بازار از مردم خواست همکاری لازم برای صرفه جویی در مصرف آب انجام دهند.

حامد فراز بیان کرد: هم اکنون با کاهش ۱۹ درصدی آبگیری سدهای کرمان مواجه هستیم.

وی عنوان کرد: در سال گذشته ۳۲۷ میلیون متر مکعب در سدهای کرمان ذخیره سازی شده و این رقم در سال جاری درکرمان ۲۱۷ میلیون و ۳۰۰ هزار متر مکعب رسیده است و این عدد نشان از کاهش شدید منابع ابی دارد.

وی بیان کرد که در زمینه آبخوان های استان نیز همین وضعیت را شاهد هستیم و باید اقدامات لازم برای مدیریت منابع آب موجود انجام شود.

وی گفت: در استان ۴ سد وجود دارد که شامل سد جیرفت ۱۱۹ میلیون مترمکعب معادل ۳۵ درصد، سد تنگوئیه سیرجان هشت میلیون مترمکعب معادل ۲۰ درصد، سد شهید سلیمانی بافت ۱۹ میلیون و ۶۰۰ هزار متر مکعب معادل ۴۹ درصد و سد نسا در بم ۷۷ میلیون و ۸۰۰ هزار متر مکعب معادل ۴۶ درصد است.

مدیر بهره برداری و نگهداری از تاسیسات آبی و برق آبی شرکت آب منطقه‌ای کرمان تاکید کرد: برای سال جاری باید منابع آبی موجود در استان کرمان مدیریت شود در غیر این صورت شاهد بروز مشکلاتی در استان در تابستان خواهیم بود.

برای سال جاری باید منابع آبی موجود در استان کرمان مدیریت شود در غیر این صورت شاهد بروز مشکلاتی در استان در تابستان خواهیم بود

وی تاکید کرد: متاسفانه بخش قابل توجهی از حجم آب های استان کرمان به دلیل کشاوزی سنتی در استان هدر می رود و باید برای رفع این چالش جدی برنامه ریزی مدون انجام شود.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس نیز در گفتگو با خبرنگار بازار بیان کرد: خشکسالی یکی از مهمتین چالشهای استان کرمان است که باید برای رفع این مشکل چاره اندیشی جدی انجام شود.

محمد رضا پور ابراهیمی افزود: ما می خواهیم روند مدیریت بهره وری منابع آبی در استان بهبود پیدا کند و در این زمینه نیز جلسات متعددی با دستگاههای مرتبط تشکیل شده است اینکه آب های موجود در استان بدون برنامه برای تولید برخی از محصولات کشاورزی که ارجحیت اقتصادی ندارند هدر برود کار اشتباهی است و باید مدیریت الگوی کشت و بهرهوری از آبهای موجود در دستور کار باشد.

هزاران چاه غیر مجاز آبهای کرمان را می بلعند

وی به وجود هزاران چاه غیر مجاز در استان اشاره کرد و افزود: نمی توان توقع داشت با وجود این تعداد چاه غیر مجاز در استان کرمان کاری پی برود بلکه باید برداشتها مدیریت شده باشد و محصولاتی تولید شود که صادرات محور باشند یا نیاز مصرف داخل کشور را تامین کنند.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس افزود: ما توقع داریم که روند برنامه ریزی مسئولان برای مهار خشکسالی در کرمان و جلوگیری از برداشت های بی حساب و کتاب از منابع آب زیر زمینی مثبت باشد و در عمل شاهد تحول در این زمینه باشیم.

وی عنوان کرد: انتقال آب خلیج فارس برای مصرف شرب در استان در دستور کار قرار دارد و در این زمینه باید عملگرا پیش برویم و شاهد پیشرفت فیزیکی طرح توسط وزارت خانه های مربوطه باشیم در عمل نماینده های مجلس با برگزاری جلسات متعدد این دغدغه مردم را دنبال می کنند و امیدواریم به زودی به اجرای این طرح کرمان حداقل در زمینه تامین آب شرب به وضعیت پایدار برسد تا شاهد بروز چالشهای متعدد در زمینه تامین آب در فصل گرم سال نباشیم.

کد خبر: ۲۱۷٬۱۲۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • محمد IR ۰۵:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۶
      0 0
      خدا رحمتش کنه استان کرمان را