۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۵
مالکان و فروشندگان تعیین کننده قیمت مسکن| املاکی ها: دیگر کارشناس نیستیم هر چه می گویند می نویسیم
«بازار» گزارش می دهد

مالکان و فروشندگان تعیین کننده قیمت مسکن| املاکی ها: دیگر کارشناس نیستیم هر چه می گویند می نویسیم

در حالی این روزها بازار مسکن هنوز در حالت رکود به سر برده و قیمت ها هنوز دستخوش تغییر نشده است که املاکی ها عنوان می کنند قیمت مسکن را این روزها مالکان تعیین می کنند.

بازار؛ گروه راه و مسکن: بازار مسکن در حالی چند روزی است وارد دومین ماه سال شده است که هنوز قیمت ها به طور دقیق مشخص در مناطق مختلف استخراج نشده است.

از عدم انتشار گزارش رسمی قیمت مسکن و اجاره بها از سوی مرکز آمار و بانک مرکزی بیش از ۲ ماه می گذرد و به نظر می رسد این عدم اعلام و ندادن گزارش بدتر از ارائه آمارها باشد.

فعالان و آگاهان بازار مسکن می گویند: اینکه دولت به این نتیجه رسیده است با ندادن گزارش های رسمی از تحولات بازار مسکن می تواند قیمت ها را کنترل کند دچار یک اشتباه محاسباتی شده است. اگر این عدم اطلاع رسانی قرار بود بازار مسکن را به ثبات و آرامش برساند قطعا بازار مسکن از آن خیلی قبل تر استقبال می کرد.

یکی از فعالان و مشاوران املاک در خصوص وضعیت این روزهای بازار مسکن به خبرنگار خبرگزاری بازار می گوید: این که قبلا املاکی ها در دادن قیمت به متقاضیان چه فروشنده و چه خریدار کمک می کردند و به عنوان کارشناس به آنها مشاوره می دادند این روزها بازی عوض شده است.

حمید رضا محمدی در خصوص اینکه وضعیت بازار مسکن این روزها در چه شرایطی قرار دارد و آیا قیمت ها استخراج و مشخص شده است گفت: اولا که خرید و فروش مسکن به شدت افت کرده است و فروشندگان و مالکان از قیمت های پیشنهادی خود عقب نشینی کرده اند. این عقب نشینی هم ترس از افزایش قیمت است. مالکان می ترسند واحد مسکونی خود را به فروش برسانند و بعد از آن از رشد قیمت ها عقب بمانند.

مشاوران املاک این روزها نه به عنوان کارشناس بلکه به عنوان یک کاتب و میرزا نویس هر چه مالکان می گویند آنها هم می نویسند

او با بیان اینکه مخفی‌سازی آمار تحولات بازار مسکن توسط بانک مرکزی و مرکز آمار به عنوان دو مرجع اعلام تحولات قیمت‌ها که ماههاست متوقف شده باعث مالکان قیمت ها را تعیین کنند ادامه داد: مشاوران املاک این روزها نه به عنوان کارشناس بلکه به عنوان یک کاتب و میرزا نویس هر چه مالکان می گویند آنها هم می نویسند.

مالکان و فروشندگان تعیین کننده قیمت مسکن| املاکی ها: دیگر کارشناس نیستیم هر چه می گویند می نویسیم

بنابراین گزارش، آنطور که برخی املاکی ها عنوان می کنند صاحبخانه‌ها و مالکان امسال باید دست به‌عصا حرکت کنند، چون دستمزدها رشد نهایتا ۲۷ درصدی را تجربه کرده‌اند. در چنین شرایطی باید حق بدهید که پس از گذشت سه هفته از سال ۱۴۰۲ بازار مسکن هنوز از خواب بیدار نشده باشد و به بهانه‌های مختلفی مثل ماه مبارک رمضان یا تعیین تکلیف قیمت ارز، همچنان به رخوت و سستی ادامه دهد.

یکی از املاکی های میدان ولیعصر به خبرنگار خبرگزاری «بازار» می گوید: اگر می خواهید قیمت مسکن کشف قیمت شود و متضرر نشوید باید حداقل تا ابتدای خرداد ماه صبر کنید.

نبود قیمت دقیق و ترس مالکان از ضرر و زیان احتمالی باعث شده تا این روزها اکثر مالکان از فروش منصرف شوند و در تماس با دفتر مشاور املاک درخواست مورد نظر خود را از فایل حذف کنند

رحمانی می گوید: نبود قیمت دقیق و ترس مالکان از ضرر و زیان احتمالی باعث شده تا این روزها اکثر مالکان از فروش منصرف شوند و در تماس با دفتر مشاور املاک درخواست مورد نظر خود را از فایل حذف کنند.

او در خصوص اینکه آیا قیمت مسکن رشد قیمت را در دو ماه آینده تجربه خواهد کرد یا خیر؟ می گوید: از قدیم و به طور سنتی تورم و نرخ ارز عواملی هستند که به‌طور سنتی روی بازار مسکن تاثیر می‌گذارند. در حال حاضر که هر دو عامل توان خود را از قبل صرف کرده‌اند و فعلا توان ندارند. به خصوص که نرخ ارز چند هفته ای است که به دلیل مثبت شدن اوضاع سیاسی و روابط حسنه با کشورهای همسایه، دلار در قیمت ۵۰ هزار تومان ثابت باقی مانده است و به نظر هم نمی رسد فعلا قصد رشد قیمت داشته باشد.

اگر بخواهیم در خصوص قیمت مسکن اظهار نظر کنیم باید بگویم که فعلا قیمت مسکن نمی تواند رشد کند اما به هر حال همواره در سال جدید قیمت ها رشد می کنند اما اینکه این رشد قیمت چقدر باشد باید منتظر ماند

این مشاور املاک ادامه داد: اگر بخواهیم در خصوص قیمت مسکن اظهار نظر کنیم باید بگویم که فعلا قیمت مسکن نمی تواند رشد کند اما به هر حال همواره در سال جدید قیمت ها رشد می کنند اما اینکه این رشد قیمت چقدر باشد باید منتظر ماند. چرا که هنوز میزان تورم و تحولات نرخ ارز مشخص نیست که به چه میزان باشد.

او می گوید: اما در مورد اجاره بها باید بگویم که متاسفانه امسال رشد قابل توجهی در بازار اجاره بها شاهد خواهیم بود چرا که اکثر افرادی که می توانستند اقدام به خرید مسکن کنند از بازار خرید خارج شده اند و به مستاجران جدید الورود به بازار مسکن تبدیل شده اند.

مالکان و فروشندگان تعیین کننده قیمت مسکن| املاکی ها: دیگر کارشناس نیستیم هر چه می گویند می نویسیم

اما کارشناسان بر این باور هستند که چون سال گذشته تورم عمومی سالانه ۴۷ درصد، تورم نقطه به نقطه۵۳ درصد و تورم مسکن در تهران ۶۶ درصد بود؛ بنابراین قیمت مسکن در پایتخت همین حالا هم ۱۳ درصد بالاتر از میانگین سایر کالاها است.

اما برخی کارشناسان نیز معتقد هستند که هنوز مسکن نسبت به سایر کالاها در رشد قیمت عقب است.

مالکان و فروشندگان تعیین کننده قیمت مسکن| املاکی ها: دیگر کارشناس نیستیم هر چه می گویند می نویسیم

حسن محتشم عضو هیات مدیره انجمن انبوه سازان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بازار می گوید: با توجه به اینکه در سال ۱۴۰۱ یک تجربه ۵۰ درصدی تورم را داشتیم و قیمت ارز افزایش و ارزش پول ملی افت کرد تمام کالاها افزایش قیمت پیدا کرد.

در سال ۱۴۰۲ با توجه به بودجه ای که دولت تنظیم و به مجلس ارائه کرده است حدود ۴۰ درصد تورم در بودجه دیده شده است. ۴۰ درصد تورم ناشی از افزایش هزینه های جاری، افزایش حقوق تا ۲۵ درصد و افزایش عوارض خدمات از ۲۵ تا ۳۰ درصد می تواند بر روی قیمت تمام شده ملک اثرگذار خواهد بود

وی افزود: در سال ۱۴۰۲ با توجه به بودجه ای که دولت تنظیم و به مجلس ارائه کرده است حدود ۴۰ درصد تورم در بودجه دیده شده است. ۴۰ درصد تورم ناشی از افزایش هزینه های جاری، افزایش حقوق تا ۲۵ درصد و افزایش عوارض خدمات از ۲۵ تا ۳۰ درصد می تواند بر روی قیمت تمام شده ملک اثرگذار خواهد بود. نهاده های ساختمانی نیز تحت تاثیر این تورم در تولید نقش خوبی ایفا خواهد کرد و قیمت تمام شده مسکن رشد خواهد کرد. وقتی این مواردی که ذکر کردم در کنار هم قرار می گیرند باعث رشد قیمت نهایی مسکن می شود. طبیعتا نمی توان انتظار داشت که مسکن در سال ۱۴۰۲ رشد نکند. قطعا رشد قیمت خواهیم داشت و این افزایش قیمت به اندازه تورم رخ خواهد داد.

با توجه به اینکه در سال ۱۴۰۱ قیمت مسکن نسبت به افزایش ارز عقب است این عقب ماندگی را در سال ۱۴۰۲ جبران خواهد کرد. متاسفانه با افزایش قیمت مواجه خواهیم شد

محتشم خاطر نشان کرد: یک بخش به اندازه تورم و یک بخش با ارزش ریال در برابر دلار و یک عامل دیگر برمی گردد به اینکه تقاضا در بخش مسکن به دلیل عرضه پایین رشد قیمت مسکن را تشدید بیشتری خواهد داد. این تقاضا الزاما تقاضای مصرفی هم نخواهد بود. سرمایه دارانی هستند که نقدینگی دارند و ترجیح می دهند که سرمایه خود را وارد بخش مسکن کنند. این اقدام تقاضا را افزایش می دهد. تقاضا باعث بالا رفتن قیمت مسکن می شود. با توجه به اینکه در سال ۱۴۰۱ قیمت مسکن نسبت به افزایش ارز عقب است این عقب ماندگی را در سال ۱۴۰۲ جبران خواهد کرد. متاسفانه با افزایش قیمت مواجه خواهیم شد.

به نظر می رسد با توجه به اینکه دولت تلاش کرده تا واحدهای مسکونی مهر باقیمانده و طرح ملی مسکن را در سال جاری وارد بازار کند نباید انتظار داشت حالا که قدرت خرید متقاضیان کاهش داشته معاملات مسکن رونق داشته باشد. این عدم توان خرید قطعا می تواند در بالا نرفتن قیمت مسکن تا یک مدتی دوام داشته باشد اما اینکه بتواند جلوی رشد قیمت را برای مدت طولانی بگیرد قطعا اینطور نخواهد بود.

کد خبر: ۲۱۷٬۱۲۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 4
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • مجتبی IR ۱۸:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۴
      0 1
      ایران از ترکیه که کمتر نیست قیمت ملک اونجا رو ببین ..حالا تهران که واقعا گرون شده ولی شهرهای دیگه هیچ تغییری نکرده
    • رضا IR ۲۳:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۴
      2 0
      سایت دیوار و املاکی ها عامل اصلی گرانی مسکن و اجاره
    • مستاجر .بدبخت IR ۱۲:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
      0 0
      ....الان ۱۰ روزه دنبال خونه اجاره ایی هستیم ۲۰۰ تومن پیش داریم خونه گیرمون نمیاد کرایه ها هم زیر ۸ تومن نیست .با بچه ۲۰ ساله دانشجو با ۲۸ سال زندگی میخوایم جدا زندگی کنیم .زن و بچه ام خونه یک خوابه کوچیک بگیرم خودم برم یک خاکی تو سر مسئولین بکنم .بماند که صاحبخانه هم بی رحم شدن ....
    • گوهری IR ۱۶:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
      0 0
      دولت محترم خواهشا هرچه سریعتر مسکن تهران را قیمت گذاری منصفانه سیستمی کند بر مبنای متری الان نوساز از ۸ تا ۱۰ میلیون درمیاد منطقه به منطقه قیمت گذاری منصفانه کنه تا دست دلالها و سوجویان و بنگاهیان کوتاه بشه از قیمت گذاری نجومی مسکن یه واحد مسکن مگه از طلاست که قیمت نجومی داشته باشه ما مردم زیر بار گرونی مسکن کمرمون شکسته دیگه بداد ملت برسین مسولین دولت ما مردم همیشه پشت نظام و رهبری بودیم و هستیم شما مسولین در عمل بداد مردم برسین مردم خوشحال کنید و مسکن ملی بیشتر و سریعتر تولید کنید و حصار حریم شهری را بروزرسانی و باز کنید جمیعت زیاد شده دیگه روز بروزم رو به افزایش هست رویه اجازه ساخت و ساز را آسان کنید بلکه از بحران مسکن که نیاز اولیه هر انسانیه تا هرکسی یه سرپناه برا خانوادش بتونه بگیره خواهشا زودتر بداد ما مردم برسین له شدیم زیر بار گرونی مسکن