۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۸
برخورداری جوانان ایرانی از دانش فنی تولید و صادرات تجهیزات و ماشین آلات پزشکی به قلب اروپا
یک فعال صنعت تجهیزات و ماشین آلات پزشکی مطرح کرد

برخورداری جوانان ایرانی از دانش فنی تولید و صادرات تجهیزات و ماشین آلات پزشکی به قلب اروپا

شریفی فعال صنعت تجهیزات پزشکی به بازار گفت: در صورتی که زیرساخت های تولید تجهیزات پزشکی از جمله تامین مواد اولیه فراهم شود می توان بخش مهمی از نیاز داخلی را با کمک جوانان کشور برطرف کرد.

بازار؛ گروه صنعت: صنعت تجهیزات پزشکی به عنوان یکی از صنایع در حال توسعه کشور شناخته می شود؛ صنعتی که طی سال های به خصوص تحریم توانسته دستاوردهای خوبی را برای خود به ثبت برساند. دستاوردهایی که با اخذ مجوزها و استانداردهای بین المللی اعتماد مشتریان این بازار را به خود جلب کرده و برای این صنعت جایگاهی ویژه ساخته است.

از این رو دور از انتظار نیست که طی سال های آینده تجهیزات پزشکی ایران به عنوان یکی از صنایع صادراتی و ارزآور معرفی شود. صنعتی که شاید تا همین چند سال گذشته نه تنها وابستگی خاصی به واردات داشت بلکه برای نگهداری تجهیزات وارداتی هم وابسته به تکنسین های خارجی داشتیم.

در رابطه با پیشرفت صنعت تجهیزات پزشکی و جایگاه آن در بین کشورها میثم شریفی کارشناس طراحی یک شرکت تولیدکننده تجهیزات و ماشین آلات پزشکی به بازار گفت: اواخر سال گذشته بود که نمایشگاه سلامت بنیان برگزار شد و شاهد بودیم که شرکت های دانش بنیان بسیاری با رونمایی از محصولات حوزه تجهیزات پزشکی در آن شرکت کردند. حضور چنین شرکت هایی در چنین رویدادهایی خود نشان دهنده پیشرفت صنعت تجهیزات پزشکی ایران است.

وی افزود: در حال حاضر شرکت های تولیدکننده تجهیزات پزشکی با سابقه چند دهه ای خود نیز اکنون به سمت تولیدات دانش بنیان حرکت کرده اند که این خود نشان دهنده حرکت توسعه ای این تولیدکنندگان است. برای مثال مجموعه ای که در آن فعالیت می کنم بالغ بر ۲۵ سال سابقه برای خود به ثبت رسانده و اکنون به عنوان یکی از فعالان حوزه دانش بنیان معرفی می شود.

ظرفیت کاهش ارزبری با تولیدات دانش بنیان

شریفی در خصوص نقش شرکت های دانش بنیان تولید کننده تجهیزات پزشکی گفت: یکی از اثرات مهم تولید ماشین آلات دارویی دانش بنیان این است که نیاز کشور به واردات دستگاه هایی که هم از قیمت بالایی برخوردار هستند و هم به دلیل تحریم ها امکان بهره مندی از تکنسین تخصصی شرکت های تولیدکننده در ایران نیست برطرف شود. بنابراین با تولید داخلی نه تنها نیاز به ارز بری را کاهش داده ایم بلکه نگرانی فعالان صنعت دارو در خصوص خدمات پس از فروش را هم برطرف کرده ایم.

تولیدات داخلی نسبت به نمونه های وارداتی بین یک پنجم تا یک دهم ارزان تر هستند

وی افزود: در حال حاضر شرکت های داروسازی می توانند با استفاده از تجهیزات داخلی برای تولید محصولاتشان در هر زمانی از خدمات پس از فروش ماشین آلات برخوردار شوند. البته خدمات شرکت های تولیدکننده تجهیزات پزشکی به همین جا محدود نمی شود و با تولیدات داخلی ظرفیت تامین نیاز دانشگاه های داروسازی، آزمایشگاه ها، تولیدکنندگان ماده موثره دارویی و حتی تولیدکنندگان مواد غذایی را هم در اختیار داریم.

این فعال صنعت تجهیزات پزشکی در خصوص رقابت پذیر بالای تولیدات داخلی با نمونه های وارداتی ادامه داد: خوشبختانه به طور متوسط تجهیزات داخلی نسبت به نمونه های وارداتی خود در حدود یک پنجم تا یک دهم فاصله قیمتی دارند و ارزان تر هستند.

وی در خصوص پیشرفت های اخیر صنعت تولید ماشین آلات داروسازی تاکید کرد: با توجه به افزایش شرکت های تولیدکننده تجهیزات و ماشین آلات پزشکی و داروسازی طی سال های اخیر انجمنی با هدف ساماندهی شرکت های این حوزه تاسیس شده که همواره به لحاظ کیفی، دریافت استانداردها و قیمت محصولات را می سنجد. بر این اساس صاحبان شرکت های داروسازی نیز با خیال آسوده تر می توانند مجموعه های خود را به روز رسانی کنند. از این رو انجمن تازه تاسیس یه نوعی تایید کننده کیفیت محصولات و پل ارتباطی تولیدکنندگان تجهیزات با داروسازان است.

دانش تولید و بازسازی ماشین آلات پزشکی

شریفی در خصوص پیشرفت هایی که در حوزه تولید ماشین آلات و تجهیزات پزشکی کسب شده است بیان کرد: در حال حاضر توان تولید ماشین آلات و تجهیزات پزشکی مطابق استانداردهای روز دنیا در بین شرکت های داخلی ایجاد شده است. همچنین تولیدات این حوزه اغلب دارای استانداردهای «اف تی اف» و «جی ام و» و «جی ال پی» آزمایشگاهی و تولیدی هستند. همین استانداردها خیال مصرف کنندگان این حوزه را راحت می کند و با افزایش تامین از داخل جلوی ارزبری نیز گرفته می شود. در کنار این مزایا، اشتغال زایی هم یکی از مزایای مهم تولید تجهیزات در داخل کشور است.

این فعال صنعت تجهیزات و ماشین آلات پزشکی افزود: تولیدکنندگان تجهیزات و ماشین آلات تولیدات دارویی نه تنها خود نسبت به تولید تجهیزات جدید دست می زنند بلکه ماشین آلاتی که در گذشته به کشور وارد شده اند را هم اورهال می کنند و قابلیت استفاده مجدد از آن ها را برای فعالان صنایع با صرف هزینه کمتر فراهم می کنند. بنابراین دانش فنی ایجاد شده در بین شرکت های تولیدکننده این فرصت را برای داروسازان فراهم کرده که از خدمات پس از فروش شرکت های دانش بنیان تولید کننده تجهیزات پزشکی برای بازسازی و به روز رسانی خطوط تولید نهایت استفاده را با خیال آسوده ببرند.

حمایت های دولتی محرک تولید صنایع پزشکی

شریفی در خصوص موانع تولید و درخواستی که از مسئولان برای بهبود شرایط تولید دارد بیان کرد: یکی از درخواست های تولیدکنندگان ماشین آلات و تجهیزات پزشکی- داروسازی این است که دولت نسبت به امور مالیاتی سخت گیری کمتری داشته باشد تا این شرکت های دانش بنیان بتوانند مسیر مستحکم تری را برای تولید کیفی داخلی فراهم کنند. علاوه بر این با توجه به اینکه یکی از دغدغه های اصلی تولیدکنندگان این است که تجهیزات، مواد اولیه و ملزومات تولید به موقع فراهم شود شرایط برای واردات تا تامین داخلی قدری تسهیل تر شود تا چرخ تولید با قدرت بیشتری به حرکت در بیاید.

زیرساخت های تولید و حمایت مسئولان از تولیدکنندگان تجهیزات و ماشین آلات پزشکی باشد صادر کننده خواهیم شد

وی افزود: در صورتی که زیرساخت های تولید و و مواد اولیه مورد نیاز تولیدکنندگان تامین شود می توانیم با خیال آسوده تر نسبت به طراحی و ساخت محصولاتی که در داخل کشور نیاز به تولیدات آن ها احساس می شود اقدام کنیم. همچنین گام بعد از تامین نیاز داخلی به طور قطع صادرات محصولات به کشورهای بخصوص اطراف است. تولیداتی که به لحاظ کیفی چیزی از محصولات خارجی کم ندارند و فقط قدری حمایت نیاز دارد تا بتوانیم در این حوزه موفق تر و قوی تر عمل کنیم.

این فعال صنعت تجهیزات و ماشین آلات پزشکی ادامه داد: در حال حاضر صادرات محصولات به کشورهایی همچون آلمان و هند را در لیست اهداف بلند مدت خود قرار داده ایم و این مهم به حقیقت نمی پیوندد مگر اینکه مسئولان از این حوزه حمایت بیشتری کنند و بسترهای تولید را بیش از پیش فراهم کنند.

کد خبر: ۲۱۷٬۱۰۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha