۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۶
صدور دو هزار ۳۳۴ مجوز صنایع دستی در کردستان/ ۷۲۰ نفر صاحب شغل شدند
سرپرست میراث فرهنگی کردستان:

صدور دو هزار ۳۳۴ مجوز صنایع دستی در کردستان/ ۷۲۰ نفر صاحب شغل شدند

سنندج – سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کردستان از صدور دو هزار و ۳۳۴ مجوز فعالیت صنایع دستی در رشته های مختلف طی سال گذشته در این استان خبر داد.

منصور مهرزاد در گفتگو با خبرنگار بازار ضمن اشاره به ظرفیت های بالای استان کردستان در زمینه صنایع دستی، گفت: بهره برداری از ظرفیت های بخش صنایع دستی در راستای کمک به ایجاد اشتغال یکی از اولویت های استان کردستان است.

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در این بخش، یادآور شد: این اداره‌کل در سال گذشته که از سوی مقام معظم رهبری به‌نام سال تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین نام‌گذاری شد، توجه ویژه‌ای به هنرمندان حوزه صنایع‌دستی استان در بازارهای داخلی و خارجی داشته است.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی کردستان با بیان اینکه در حال حاضر ٢٥ هزار نفر صنعتگر فعال دارای مجوز در ٤٥ رشته صنایع‌دستی، فعالیت دارند، افزود: البته افراد بسیاری نیز به صورت سنتی و خودجوش در جای‌جای استان در زمینه صنایع‌دستی مشغول به فعالیت هستند.

وی بیان کرد: در همین راستا و با هدف حمایت از کارآفرینان و فعالان حوزه صنایع‌دستی استان، بالغ بر هفت میلیارد تومان تسهیلات در قالب تسهیلات مشاغل خانگی تبصره ۱۸، توسط بانک رفاه کارگران و بانک کارآفرینی امید به متقاضیان در راستای توسعه بخش صنایع دستی پرداخت شد.

وی یادآور شد: اغلب دریافت‌کنندگان تسهیلات در رشته‌های گلیم‌بافی، کلاش‌بافی، زیورآلات سنتی، سفال‌گری، نازک‌کاری، خراطی، البسه‌محلی، تولیدات چرم، جاجیم‌بافی، شال‌بافی و قلم‌زنی بوده‌اند که با پرداخت تسهیلات مورد نظر، برای بیش از ٧٢٠ نفر شغل ایجاد شده است.

مهرزاد گفت: در سال گذشته نیز در راستای تحقق شعار سال دو هزار و ٣٣٤ مجوز در استان صادر شد که از این تعداد، دو هزار و ١٠٣ فقره پروانه تولید انفرادی، ٥٦ مورد مربوط‌ به پروانه تولید کارگاهی، ١٧١ فقره کارت شناسایی و چهار مورد جواز تأٔسیس کارگاهی بوده است.

سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان افزود: این مجوزها برای صنعتگران فعال در رشته‌های رودوزی‌های سنتی، سفال‌گری، نازک‌کاری، البسه‌محلی، تولیدات چرم، جاجیم‌بافی، گلیم‌بافی، کلاش‌بافی، شال‌بافی، قلم‌زنی و... صادر شده است.

وی عنوان کرد: اختصاص بیش از ٣ میلیارد ‌و ٥٠٠ میلیون تومان اعتبار برای آموزش رایگان صنایع‌دستی در کردستان هم از دیگر اقداماتی است که در سال گذشته به‌منظور توسعه و ترویج این هنر و انتقال آن به نسل جوان انجام شده است.

مهرزاد با اشاره به موفقیت استان در تولید و صادرات صنایع‌دستی در سال گذشته، گفت: سال گذشته ١٢٤ هزار دلار انواع محصولات صنایع‌دستی که توسط هنرمندان استان تولید شده بود به خارج از کشور از جمله کشور عراق و به ‌ویژه اقلیم کردستان صادر شده است.

سرپرست اداره ‌کل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی کردستان یادآور شد: بیشترین حجم صادرات استان را نازک‌کاری چوب، دست‌بافته‌های سنتی، زیورآلات سنتی، کلاش، سفال‌، حصیربافی، گیوه‌، نمد و محصولات چرمی و... به خود اختصاص داده است‌.

وی با بیان اینکه ظرفیت‌های خوبی در حوزه صنایع‌دستی استان وجود دارد، افزود: خوشبختانه در سال گذشته توانستیم با برپایی نمایشگاه‌های متعدد ضمن معرفی این هنر ارزشمند، به رونق روزافزون تولید و عرضه آن شتاب ببخشیم.

کد خبر: ۲۱۷٬۰۸۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha