۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۲:۱۷
 بانک‌های ناتراز به اقتصاد کشور آسیب می‌زنند
کارشناس مسائل اقتصادی:

بانک‌های ناتراز به اقتصاد کشور آسیب می‌زنند

کارشناس اقتصادی گفت: بانک‌های ناتراز، کاری به جز خلق نقدینگی انجام نمی‌دهند، بنابراین باید تحت فشار قرار بگیرند.

به گزارش بازار به نقل از ایبنا، حسین محمودی اصل؛ کارشناس اقتصادی، در رابطه با احتمال انحلال بانک‌های ناتراز گفت: برخی بانک‌ها به جای انجام فعالیت‌های بانکی، خود را به بنگاه دار تبدیل کردند که یکی از دلایل آن فاصله بین نرخ تورم و سود بانکی است و این بانک‌ها به دنبال این هستند که زیر مجموعه خودشان از تسهیلات استفاده کند، حتی با بی مدیریتی و کم توانی باز منابع بانک‌ها ارزش افزوده ایجاد می‌کند.

وی افزود: ایجاد ارزش افزوده باعث بالا رفتن دارایی بانک‌ها می‌شود و با ورود آن‌ها به حوزه مسکن دارایی آن‌ها ارزشمند می‌شود، اما متاسفانه به جای اینکه منابع را به سمت تولید هدایت کنند، به سمت دلالی رفتند. بخش تولید بدون حامی ماند و نتوانست منابع لازم را جذب کند. این‌ بانک‌ها از بانک مرکزی کمک خواستند که این باعث شد بدهی آن‌ها روز به روز به بانک مرکزی بیشتر شود.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: افزایش بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی باعث خلق نقدینگی و تورم به صورت غیر مستقیم شد. باید با بانک‌هایی که به زیر مجموعه خودشان چند برابر سرمایه تسهیلات می‌دهند، برخورد کرد، چون این بانک‌ها به اقتصاد کلان آسیب می‌زنند.

وی ادامه داد: بانک‌های ناترازی که کفایت سرمایه لازم را ندارند کاری به جز چاپ پول و خلق نقدینگی انجام نمی‌دهند، بنابراین باید جلوی آن‌ها گرفته شود.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه از طریق ایجاد قوانین جدید می‌توان بنگاه‌ها را به نفع دولت یا بانک مرکزی برای تسویه بدهکاری‌های بانک‌های ناتراز به فروش رساند، گفت: باید در جهت انحلال بانک‌های ناتراز اقدامی صورت بگیرد، چون یکی از چالش‌های اصلی اقتصاد کشور ما نظام بانکداری است.

محمودی اصل افزود: در تعدادی از بانک‌ها و زیر مجموعه هایشان فساد و رانت وجود دارد که این فساد باعث می‌شود آنها تمایلی به حل ناترازی خود نداشته باشند و همین ناترازی و فساد منجر به ناقص شدن پروژه‌ها می‌شود، بنابراین باید بانک‌های ناتراز تحت فشار قرار بگیرند.

این کارشناس اقتصادی در پاسخ به این پرسش که برای انحلال بانک‌های ناتراز ممکن است چه چالش‌هایی پیش بیاید؟ بیان کرد: در موضوع انحلال، با بانک‌ها مواجه هستیم که دارای قدرت هستند و همین قدرت در بسیاری از مسائل اقتصادی غالب شد و نگذاشت عدالت برقرار شود.

کد خبر: ۲۱۶٬۹۸۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha