۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۷
سیگنال وزیر بهداشت به سهامداران گروه دارویی؛ مجوزها و ارزها بدون تغییر
بازار گزارش می دهد؛

سیگنال وزیر بهداشت به سهامداران گروه دارویی؛ مجوزها و ارزها بدون تغییر

وزیر بهداشت خبر داد که سال ۱۴۰۲ نه تنها نرخ ارز واردات مواد اولیه داروها همان نرخ سال ۱۴۰۱ است، بلکه مجوزها برای واردات داروها و مواد اولیه هم تغییری نخواهد کرد.

بازار؛ گروه بورس: در حال حاضر بازار سرمایه تا محدوده مقاومتی دو میلیون و چهارصد هزار واحد فاصله چندانی ندارد و بسیاری از تحلیلگران بازار معتقدند که ادامه حرکت رو به بالای آن وابسته به سیاست های کلان اقتصادی از جمله قیمت گذاری دستوری، تعیین تکلیف نرخ ارز و... است. در حال حاضر یکی از گروه های که به شدت تحت تأثیر قیمت گذاری دستوری قرار دارد گروه دارویی است. این گروه در چند ماه گذشته نسبت به سایر گروه ها و حتی میانگین رشد شاخص کل بورس عقب مانده، که بخشی از این موضوع تحت تاثیر همین سیاست گذاری هاست. بسیاری از سهامداران خرد منتظر اعلام قیمت گذاری های سال جدید بودند تا بر مبنای آن، شاهد بازدهی بالاتری در گروه دارویی باشند، اما شفاف سازی وزیر تغییر مخالف با پیش بینی ها اتفاق افتاد.

وزیر بهداشت اعلام کرد که در حال حاضر هیچ مشکلی برای تخصیص ارز دارو وجود ندارد و در چند ماهه اخیر هم تخصیص ارز برای واردات اتفاق افتاده و در سال جاری هم ارز مورد نیاز شرکت ها تامین می شود

وزیر بهداشت در گفتگو با خبرنگار بازار درباره وضعیت تخصیص ارز برای واردات مواد اولیه دارو گفت: سال ۱۴۰۲ نه تنها نرخ ارز واردات مواد اولیه داروها همان نرخ سال ۱۴۰۱ است، بلکه مجوزها برای واردات داروها و مواد اولیه هم تغییری نخواهد کرد.

بهرام عین اللهی افزود: با توجه به اینکه در مقطع کنونی مشکل خاصی برای تولید و تامین نیاز داخلی دارو وجود ندارد روال سال گذشته دنبال می شود و هیچ داروی جدید واردات نخواهد شد و میزان واردات دارو هم همان مقدار قبلی خواهد بود.
او درباره نگرانی تولیدکنندگان دارو از تاخیر در تخصیص ارز برای واردات مواد اولیه تولید، گفت: در حال حاضر هیچ مشکلی برای تخصیص ارز دارو وجود ندارد و در چند ماهه اخیر هم تخصیص ارز برای واردات اتفاق افتاده و در سال جاری هم ارز مورد نیاز شرکت ها تامین می شود.

دلایل عقب ماندن گروه دارویی از بازدهی شاخص

در حال حاضر بازار دار تجربه یک مرحله کمبود شدید در پاییز ۱۴۰۱ را در کارنامه خود دارد، هرچند در آن مقطع مجوزهایی برای افزایش قیمت برخی داروها صادر شد اما رویکرد دولت دمیدن بر قیمت دارو تخت هر شرایطی نیست، از این رو به نظر نمی رسد فعلا خبری از مجوز افزایش قیمت به غیر از هزینه دستمزد کارگران باشد، به همین دلیل پیش بینی می شود که گروه دارویی در بازار سرمایه هم فعلا یک مرحله استراحت پشت سر بگذارند، هرچند برخی نمادهای بزرگ این گروه از ابتدای سال جاری تا کنون بیش از ۷۰ درصد بازدهی ثبت کرده اند.

به گفته کارشناسان از آنجایی که هزینه ها بالا رفته و از طرف دیگر دولت اجازه افزایش قیمت برخی محصولات مانند دارو را نمی دهد برخی شرکت ها در صورت های مالی خود زیان شناسایی کرده اند، به همین دلیل در چند وقت اخیر بسیاری از سهامداران آنها سهام خود را عرضه کرده اند تا نمادهای دیگری جایگزین کنند

یک کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه قیمت گذاری دستوری منجر به کاهش تولید برخی شرکت ها شده است، گفت: از آنجایی که هزینه ها بالا رفته و از طرف دیگر دولت اجازه افزایش قیمت برخی محصولات مانند دارو را نمی دهد برخی شرکت ها در صورت های مالی خود زیان شناسایی کرده اند، به همین دلیل در چند وقت اخیر بسیاری از سهامداران آنها سهام خود را عرضه کرده اند تا نمادهای دیگری جایگزین کنند، از این رو می توان گفت تا زمانی که مشکل قیمت گذاری دستوری حل نشود عملا رشد گروه هایی مانند دارو متوقف می ماند.

همایون دارابی با بیان اینکه برخی گروه ها که تحت تاثیر قیمت گذاری دستوری و بلا تکلیفی نرخ ارز هستند در صورتی که این مشکلات حل شود یک جهش را تجربه خواهند کرد، گفت: با توجه به اینکه برخی گروه ها پتانسیل بالایی برای سودسازی دارند به دلیل سیاست گذاری های غلط فعلا نتوانسته اند نقدینگی خوبی از بازار جمع کنند به همین دلیل یک خبر مثبت می تواند سیگنالی برای آغاز رشد آنها باشد.

دولت امسال تلاش می کند تا آنجایی که ممکن است مانع افزایش قیمت های بالا بگیرد اما اگر کمبود عرضه داشته باشیم حتما دولت با تصویب مجوزهای جدید سیگنال رشد تولید را به شرکت خواهد داد


به گزارش خبرنگار بازار، در هفته های گذشته برخی از تحلیلگران بازار اعلام کردند که از اردیبهشت ماه موج جدیدی از صدور مجوز افزایش قیمت برای محصولات صادر می شود و همین مسأله انگیزه برای خرید سهام برخی شرکت ها خواهد بود. از این رو به نظر می رسد که گروه دارویی هم پیشنهاد خود برای افزایش قیمت را ارائه خواهد کرد اما اینکه قیمت محصولات چند درصد افزایش یابد بستگی به شرایط کنونی کشور دارد در صورتی که کمبود دارویی وجود نداشته باشد قطعا دولت تلاش می کند تا آنجایی که ممکن است مانع افزایش قیمت های بالا بگیرد اما اگر کمبود عرضه داشته باشیم حتما دولت با تصویب مجوزهای جدید سیگنال رشد تولید را به شرکت خواهد داد. وزیر بهداشت خبر داد که سال ۱۴۰۲ نه تنها نرخ ارز واردات مواد اولیه داروها همان نرخ سال ۱۴۰۱ است، بلکه مجوزها برای واردات داروها و مواد اولیه هم تغییری نخواهد کرد.

کد خبر: ۲۱۶٬۸۹۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha