۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۸
آیا بریکس تهدیدی برای دلار است؟| کسوف دلار لزوماً رخداد بدی برای آمریکا نخواهد بود
واضع بریکس مطرح کرد

آیا بریکس تهدیدی برای دلار است؟| کسوف دلار لزوماً رخداد بدی برای آمریکا نخواهد بود

«جیم اونیل» معتقد است تا زمانی که کشورهای عضو بریکس نتوانند جایگزین معتبری برای دلار برای پس‌انداز خود پیدا کنند، تسلط دلار واقعاً مورد تردید نخواهد بود.

بازار؛ گروه بین الملل: سایت پراجکت سیندیکت اخیرا مقاله ای با قلم «جیم اونیل»، رئیس سابق موسسه دارایی گلدمن ساکس و وزیر سابق خزانه داری بریتانیا و واضع اصطلاح بریکس با عنوان «آیا بریکس تهدیدی برای دلار است؟» منتشر کرده است. ترجمه متن مقاله در ادامه می آید.

تهدیدهای درک شده برای نقش دلار در سیستم مالی جهانی رخداد جدیدی نیست. این تهدیدات از دهه ۱۹۸۰ اتفاقی مکرر در عرصه نظام اقتصادی بین الملل بوده اند. اما تا زمانی که رقبای احتمالی نتوانند جایگزین معتبری برای دلار جهت پس‌انداز خود پیدا کنند، تسلط دلار واقعاً مورد تردید نخواهد بود.

گروه بریکس اکنون در حال بررسی توسعه خود است و عضویت کشورهایی مانند ایران و عربستان سعودی را بررسی می کند و سؤالاتی را در مورد معیارهای عضویت و نقش بانک توسعه جدید خود ایجاد می کند

جنگ روسیه و اوکراین، دیدار اخیر «ولادیمیر پوتین» و «شی جین پینگ» در مسکو و موفقیت آشکار چین در میانجی‌گری نزدیکی دیپلماتیک بین ایران و عربستان سعودی، به بحث‌های تازه درباره تهدیدها علیه برتری جهانی ایالات متحده آمریکا و به‌ویژه دلار آمریکا دامن زده است.

گروه بریکس اکنون در حال بررسی توسعه خود است و عضویت کشورهایی مانند ایران و عربستان سعودی را بررسی می کند و سؤالاتی را در مورد معیارهای عضویت و نقش بانک توسعه جدید خود ایجاد می کند. اما آیا بریکس پلاس بزرگتر و تأثیرگذارتر واقعاً خطراتی را برای دلار ایجاد می کند یا خیر؟

تهدیدهای درک شده برای نقش دلار در سیستم مالی جهانی رخداد جدیدی نیست. این تهدیدات از دهه ۱۹۸۰ اتفاقی مکرر در عرصه نظام اقتصادی بین الملل بوده اند. بدیهی است که اگر زمانی برسد که ایالات متحده بزرگترین اقتصاد جهان نباشد، وضعیت دلار زیر سوال خواهد رفت. همین امر در مورد پوند استرلینگ در نیمه اول قرن بیستم صادق بود.

کسوف دلار لزوماً برای ایالات متحده آمریکا رخداد بدی نخواهد بود، با توجه به همه مسئولیت‌های اضافی که با انتشار ارز ذخیره اصلی جهان همراه است. در یک اقتصاد جهانی که ایالات متحده آمریکا دیگر مانند گذشته قدرت مسلط نیست، وابستگی دیگران به سیستم پولی آمریکا و اولویت‌های داخلی فدرال رزرو عاقلانه نیست. سایر اقتصادها ترجیح می‌دهند که ارزها، سیاست‌های پولی و الگوهای تجاری آن‌ها تحت تأثیر ارزهای ایالات متحده آمریکا قرار نگیرد.

کشورهای بریکس و کشورهای بالقوه بریکس پلاس با چالش‌های مهم زیادی برای خود مواجه هستند و مشخص نیست که آن‌ها می‌خواهند با هم فراتر از صدور بیانیه‌های نمادین به چه چیزی دست یابند یا خیر

اما این واقعیت که گروهی از قدرت‌های نوظهور به استثنای ایالات متحده آمریکا، آرزوهای بالاتری برای خود دارند، لزوماً برای سیستم مالی ایالات متحده‌ محور معنایی ندارد. به هر حال، کشورهای بریکس و کشورهای بالقوه بریکس پلاس با چالش‌های مهم زیادی برای خود مواجه هستند و مشخص نیست که آن‌ها می‌خواهند با هم فراتر از صدور بیانیه‌های نمادین به چه چیزی دست یابند یا خیر. مهم‌تر از همه، مهم‌ترین اقتصادهای این گروه چین و هند هستند، دشمنانی سرسخت که به ندرت در مورد موضوعی همکاری می‌کنند. تا زمانی که این روند تغییر نکند، تصور اینکه بریکس یا حتی یک گروه گسترده می‌تواند چالشی جدی برای دلار ایجاد کند، خیالی است.

ما اغلب از فقدان همکاری بین چین و هند - دو کشور پرجمعیت دنیا - ناامید می شویم. اگر آنها بتوانند بر خصومت تاریخی خود غلبه کنند و یک برنامه مشترک جاه طلبانه برای گسترش تجارت و مقابله با مسائلی مانند تهدیدات بهداشتی و تغییرات آب و هوایی ایجاد کنند، ایده چالش برای تغییر وضعیت موجود مالی و پولی نه تنها قابل قبول، بلکه قریب الوقوع خواهد بود.

چین باید اولین حرکت را با دعوت از هند برای کمک به طراحی مشترک عناصر ابتکار یک کمربند یک جاده انجام دهد. تحقق برنامه جاه‌طلبانه یک کمربند یک جاده برای سرمایه‌گذاری‌های زیربنایی فراملی در همکاری با هند، کمک بسیار قوی‌تر و پایدارتری به آسیا و فراتر از آن خواهد داشت. در غیر این صورت، این طرح یک ابتکار ضعیف چینی باقی خواهد ماند که اساساً برای تحمیل ترجیحات چینی بر دیگر کشورها وجود دارد.

تا زمانی که بریکس و کشورهای بالقوه بریکس پلاس نتوانند جایگزین معتبری برای دلار برای پس‌انداز خود پیدا کنند، تسلط دلار واقعاً مورد تردید نخواهد بود

اضافه شدن احتمالی عربستان سعودی و ایران با اخطارهای مشابه همراه است. ورود دو تولیدکننده بزرگ نفت (علاوه بر روسیه) احتمال قیمت گذاری نفت به ارزهایی غیر از دلار را افزایش می دهد زمانی که خروج از سیستم مبتنی بر دلار هدفی صریح، مشترک واقعی و عمیق باشد.

هر عضو بریکس یا بریکس پلاس که چالشی استراتژیک برای دلار ایجاد کند، باید به پس‌اندازها و سرمایه‌گذاران خارجی و داخلی اجازه دهد خودشان تصمیم بگیرند که چه زمانی دارایی‌ها را بخرند یا بفروشند.

این بدان معناست که هیچ گونه کنترل سرمایه ای آن گونه که چین به طور معمول اعمال می کند وجود ندارد. تا زمانی که بریکس و کشورهای بالقوه بریکس پلاس نتوانند جایگزین معتبری برای دلار برای پس‌انداز خود پیدا کنند، تسلط دلار واقعاً مورد تردید نخواهد بود.

کد خبر: ۲۱۶٬۷۰۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha