۳۰ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۳:۲۱
 هدف از قانون مالیات بر عایدی سرمایه ایجاد هزینه برای دلالان است
کارشناس مسائل اقتصادی:

هدف از قانون مالیات بر عایدی سرمایه ایجاد هزینه برای دلالان است

قدوسی، کارشناس اقتصادی اعلام کرد: قانون مالیات بر عایدی سرمایه باید کمکی برای مهار تورم باشد تا دست دلالان از بازار کوتاه شود.

به گزارش بازار به نقل از ایبنا، نوید قدوسی، درباره قانون مالیات بر عایدی سرمایه اعلام کرد: قانون مالیات بر عایدی سرمایه در بسیاری از کشورهای دنیا اجرا می‌شود. هدف از اجرای این قانون محدود کردن سفته‌بازی و ایجاد هزینه برای سفته‌بازان است.

وی ادامه داد: تفاوت مهمی که بین ایران و کشورهای دیگر در اجرای این قانون وجود دارد این است که در ایران با تورم بالایی روبه رو هستیم که برای دهه‌ها ادامه پیدا کرده است و طبیعی است که بخشی از بازدهی که در دارایی‌های مختلف ایجاد می‌شود، ناشی از تورم است.

او با اشاره به اینکه تورم نیز یکی از اشکال مالیات است، گفت: اگر قرار باشد به محصول تورم مالیات تعلق بگیرد کمی غیر منصفانه است. کشورهایی که این قانون را اجرا می‌کنند تورم پایینی دارند و رشد قیمت دارایی در آن‌ها به دلیلی غیر از تورم رخ می‌دهد. بنابراین مالیات باید به آن بخش از دارایی‌ها تعلق گیرد که مازاد بر تورم است.

قدوسی گفت: موضوع دیگری که باید به آن توجه شود، دوره نگهداری یک دارایی توسط افراد است که اگر مدت زمان نگهداری دارایی از یک حدی بالاتر است، معافیت مالیاتی یا کاهش نرخ مالیات برایش در نظر گرفته شود تا مالیات بر عایدی سرمایه متوجه دارایی‌های مصرفی مردم نشود.

وی با بیان اینکه خیلی از افراد برای اینکه یک پوشش تورمی داشته باشند و ارزش پولشان حفظ شود یک دارایی را می‌خرند، اعلام کرد: با توجه به اینکه غالبا ارزش این دارایی همگام با تورم پیش می‌رود، اگر قرار باشد مالیات از بخش تورمی گرفته شود دیگر این دارایی‌ها خاصیت پوشش تورمی ندارد. در واقع این قانون باید کمکی برای مهار تورم باشد تا بتواند از دست دلالان و سفته بازان را از بازار کوتاه کند نه اینکه خود عاملی باشد برای تورم بیشتر.

این کارشناس اقتصادی در پاسخ به اینکه آیا این قانون می‌تواند تاثیری بازار ارز داشته باشد، گفت: به دلیل اینکه معاملات ارز بیشتر به صورت بازار سیاه و غیر رسمی است این قانون تاثیر چندانی ندارد چرا که معاملات شفاف و قابل رصد نیست، باید همزمان اقدامات انجام شده برای شفاف‌سازی بازار ارز تداوم یابد.

قدوسی در ادامه افزود: این قانون در بازارهایی که معاملات شفافی دارند، مانند خودرو و مسکن می‌تواند موثر باشد و فعالیت‌های سفته‌بازانه را کاهش دهد، اما موضوع این است که تا وقتی که مشکلات کلان اقتصادی حل نشوند، انگیزه برای سفته‌بازی و دلالی وجود خواهد داشت.

وی گفت: با توجه به اینکه بازار سرمایه معاف از مالیات بر عایدی است با تصویب شدن این قانون انتظار می‌رود بخشی از سرمایه‌هایی که در بازارهای دیگر حضور دارند، به سمت بازار سرمایه آمده و باعث رشد شاخص شوند.

این کارشناس اقتصادی در پایان اعلام کرد: البته باید این اطمینان کافی به فعالان بازار سرمایه داده شود که این قانون در آینده هم شامل حال بازار سرمایه نخواهد شد چرا که معاملات در این بازار بسیار شفاف است و خرید و فروش‌ها تماما ثبت می‌شود، اگر این نگرانی به وجود بیاید که مالیات بر عایدی سرمایه در آینده سراغ بورس هم خواهد آمد تاثیر منفی شدیدی روی این بازار دارد.

کد خبر: ۲۱۶٬۴۴۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • ظریفی US ۰۳:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۱
      0 0
      درامد برای دولت بدون منافع برای مردم
    • نریمان جهان فر IR ۰۹:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۱
      0 0
      فقط طرح هرایرانی فقط یک خانه راه جاده است واز احتکار مسکن جلو گیری می‌کند این طرح جلد عرضه را می‌گیرد وممکن را گران میکند