۲۹ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۰
اصلاح الگوی مصرف گاز خانگی مستلزم رفع ناترازی بین تولید و مصرف است
وزیر نفت:

اصلاح الگوی مصرف گاز خانگی مستلزم رفع ناترازی بین تولید و مصرف است

وزیر نفت یکی از اهداف اصلاح الگوی مصرف رفع ناترازی بین تولید و مصرف گاز دانست و گفت: نمی‌توان صرفاً الگوی مصرف گاز را بر مبنای رفتار مصرفی جامعه قرار داد.

به گزارش بازار، جواد اوجی در نشست علنی امروز (سه‌شنبه، ۲۹ فروردین ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی گزارش کمیسیون انرژی در مورد بررسی عملکرد وزارت نفت در تعرفه‌گذاری گاز مشترکان خانگی مطابق با مفاد تکلیفی بند (ک) تبصره (۱۵) قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور گفت: علیرغم عدم سرمایه‌گذاری کافی در دوره‌های گذشته برای توسعه صنعت گاز، با توکل به خدا توانستیم دوره سرد و طولانی زمستان سال ۱۴۰۱ را بدون قطعی گاز خانگی و بدون اهمال خاموشی برق به جهت تأمین سوخت نیروگاه‌ها پشت سر بگذاریم.

وزیر نفت با اشاره به مصرف قابل توجه بنزین در کشور افزود: باید عرض کنم به دلیل افزایش قابل توجه مصرف بنزین در کشور که موجب شده کشور در این بخش نیز با ناترازی مواجه گردد، به لطف الهی موفق شدیم بنزین مورد نیاز مردم را در ایام پایانی سال گذشته و با وجود افزایش بی‌سابقه مسافرت‌های بین شهری، در ایام تعطیلات نوروز تأمین کنیم، این در حالی است که در برخی روزها مصرف بنزین به بیش از ۱۴۰ میلیون لیتر در روز رسید اما هیچ جایگاهی با کمبود سوخت مواجه نشد.

وی بیان کرد: دشمن و عوامل استکبار جهانی برنامه‌ریزی کرده بودند که با جنگ ترکیبی و در شرایط ویژه کشور، با ایجاد چالش در تأمین گاز و بنزین زمینه گسترش نارضایتی عمومی را فراهم کنند که به لطف پروردگاه و همت همکاران پرتلاشمان در صنعت نفت، این ترفند دشمنان خنثی گردید.

اوجی با اشاره به بند (م) تبصره (۱) قانون بودجه سال ۱۴۰۱ تأکید کرد: به موجب این بند دولت مکلف به اصلاح الگوی مصرف گاز طبیعی کشور شده است، بنابراین دولت ملزم به اصلاح الگوی مصرف بوده است، همچنین در بند (ک) تبصره (۱۵) قانون بودجه سال ۱۴۰۱ نیز مقرر شده تعرفه‌های بخش خانگی را اصلاح کند. همان طور که در گزارش کمیسیون محترم انرژی آمده وزارت نفت در اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ قبل از موعد مقرر در قانون پیش‌نویس آیین‌نامه اجرایی بندهای مذکور را به دفتر هیأت دولت ارسال کرد.

عضو کابینه دولت سیزدهم ادامه داد: در ادامه دولت محترم این موضوع را پس از بررسی در کمیسیون‌های تخصصی و با توجه به مصلحت‌های اقتصادی و اجتماعی کشور نهایتاً در ۱۶ آذر ۱۴۰۱ آیین‌نامه مذکور را مصوب و ابلاغ کرد. همچنین در جدول پیوست آیین‌نامه مذکور تعرفه بخش خانگی در ۱۲ پله مصرف و در ۵ اقلیم آب و هوایی تعیین و ابلاغ شده است.

وزیر نفت تأکید کرد: در همین راستا شرکت ملی گاز ضمن اطلاع‌رسانی پیامکی به مشترکین پرمصرف، از ظرفیت سایر رسانه‌ها از جمله صدا و سیما و جرائد جهت آگاهی مشترکین استفاده کرد.

وی با اشاره به اجرای بند (م) تبصره (۱) قانون بودجه سال ۱۴۰۱ ادامه داد: این بند به اصلاح الگوی مصرف گاز و تعیین پله‌های مصرف اشاره دارد لذا ما در این بخش دو روز را مورد استفاده قرار دادیم، نخست؛ تلاش کردیم بر مبنای استانداردها و معیارهای مصرف انرژی مندرج در مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان عمل کنیم و دوم؛ تلاش کردیم در راستای اصلاح الگوی مصرف از بررسی توزیع فراوانی صورتحساب‌های مشترکین در سال ۱۴۰۰ و استخراج مصرف ۷۵ درصد مشترکین گاز را مدنظر قرار دهیم.

اوجی با بیان اینکه یکی از اهداف اصلاح الگوی مصرف رفع ناترازی بین تولید و مصرف گاز است، افزود: از این رو نمی‌توان صرفاً الگوی مصرف گاز را بر مبنای رفتار مصرفی جامعه قرار داد. در نهایت اصلاح الگوی مصرف گاز بر مبنای مبحث ۱۹ و در انطباق با توزیع فراوانی مصرف گاز ۷۵ درصد مشترکین و واقعیت عملکرد مشترکین گاز به هیأت دولت و وزیران پیشنهاد گردید. به عبارت دیگر الگوی مصرف گاز ترکیبی از دو روش مهندسی و توزیع فراوانی صورتحساب‌ها در سال۱۴۰۰ است که این مسئله مورد استخراج قرار دارد.

کد خبر: ۲۱۶٬۴۲۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha