۲۷ فروردین ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۴
دولت برای کاهش ناترازی انرژی به جای حمایت نابجا از صنعت خودرو به بهینه سازی توجه کند
عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس:

دولت برای کاهش ناترازی انرژی به جای حمایت نابجا از صنعت خودرو به بهینه سازی توجه کند

رحیمی مظفری، عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس گفت: نخستین قدم برای کاهش ناترازی این است که دولت هیچ کاری نکند! و فقط بخش خصوصی وارد میدان شود.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، عبدالعلی رحیمی مظفری درباره راهکارهای دستیابی به بهینه‌سازی مصرف سوخت در کشور، گفت: قبل از هر اقدامی باید به این مسئله -که در زمینه ناترازی انرژی به ویژه گاز به یک بحران رسیده‌ایم- واقف باشیم تا بتوان در ادامه قدم‌هایی برای رفع این ناترازی برداشت اما اگر بخواهیم این موضوع را به دلایل مختلف کتمان کنیم راه به جایی نخواهیم برد و نتیجه مثبتی تا زمستان نخواهیم رسید.

نماینده مردم سروستان، کوار و خرامه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه این بحران ناشی از مصرف نادرست است نه تولید کم، افزود: نخستین قدم برای کاهش ناترازی این است که دولت هیچ کاری نکند! و فقط بخش خصوصی وارد میدان شود، درواقع دولت به بخش خصوصی اجازه کار کردن بدهد و با ایجاد تسهیلات و زمینه‌های لازم اجازه دهد کارخانه‌های بزرگ با یک سیاست تشویقی وارد گود بهره‌وری انرژی شوند.

وی با بیان مثالی افزود: به عنوان مثال اکنون شرایط بهره‌وری انرژی در کارخانجات سیمان بسیار است اما کسی استقبال نمی‌کند، درواقع شرایط برای اینکه کارخانجات بزرگ ورود کرده و خودشان در تولید گاز سرمایه‌گذاری کنند فراهم است و تنها نیاز به یک تصمیم، اراده و ریسک جدی است اما متاسفانه چنین جدیتی در دولت مشاهده نمی‌شود.

وی معتقد است دولت باید مدل مالی برای بهینه‌سازی مصرف انرژی در جاهای که این مهم ممکن است تعریف کند و عایدی این کار را طی چند سال به بخش خصوصی دهد تا در این حوزه سرمایه‌گذاری کند.

رحیمی مظفری عنوان کرد: نیاز نیست دولت مثلا برای تعویض بخاری‌های فرسوده هزینه کند بلکه کافی است راه را باز کرده و مجوزهای قانونی را به بخش خصوصی دهد لذا به دولت توصیه می‌کنم از ظرفیت های قانونی استفاده کند.

عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی مطرح کرد:اهمیت انرژی در سبد تولید ملی بالاتر از «خودرو» است لذا اگر یک درصد از حمایت نابجا از تولید خودرو از حوزه انرژی شود اکنون وضعیت انرژی در کشور بسیار متفاوت بود.

کد خبر: ۲۱۶٬۰۹۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha