۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۴
بانوان در میدان فناوری | تولید نرم افزارهایی که رقیب ندارد
گفت‌وگوی بازار با مدیر شرکت فناور منیر؛

بانوان در میدان فناوری | تولید نرم افزارهایی که رقیب ندارد

بیرجند- مدیر شرکت فناور منیر در استان خراسان جنوبی بانوانی را پای کار آورده که نرم افزاری هایی همچون راه نگار را تولید کرده اند که رقیب ندارد اما از سوی مسئولان دولتی استان حمایت نمی شوند.

بازار؛ سمیرا قاسمی گزیک: کسب و کارهای کوچک و فناور به دلیل کوچکی و چابکی که دارند می‌توانند در توسعه اقتصادی منطقه و شهر خود با ارائه خدمات خلاقانه کمک فراوانی انجام دهند اما برخی از مشکلات مانند بروکراسی اداری باعث دلسردی و فرار جوانان از این بخش می‌شود.

خراسان جنوبی همواره در حوزه پروسه اداری طولانی سرآمد بوده است ولی نیاز داریم برای توسعه استان این نوع نگاه به هر شیوه‌ای تغییر کند.

در این مطلب با (منیره مقری)، مدیرعامل شرکت فناور مشاور نرم‌افزاری منیر گفت‌وگو کردیم تا چالش‌ها، مشکلات و راهکارها در توسعه کسب و کارهای کوچک را بررسی کنیم.

از چه زمانی کار خود را شروع کردید؟

شرکت نرم افزاری منیر از سال ۹۴ تأسیس شد و در حوزه تولید نرم افزارهای متعدد، طراحی سایت و مشاوره برای فروش مجازی و کسب و کارهای اینترنتی کار می‌کنیم.

از مهمترین نرم افزارهایی که تولید کرده‌اید بگویید؟

نرم افزار «راه نگار» را تولید کردیم که در تمام کشور به مدت دو سال است که مورد استفاده ارگان‌ها و فعالان حوزه راه‌سازی قرار گرفته و نرم افزار آنلاین است و برای محاسبه ضریب پرداخت با ضابطه ۷۷۳ قرار می‌گیرد همچنین یک سری آزمایش برای اجرای کار و کیفیت سنجی انجام می‌دهند که در این نرم افزار موارد مختلف را به آنها نشان می‌دهد.

در حوزه نرم افزاری راه نگار رقیب ندارد اما فایل‌های اکسل وجود دارد که برخی از آن استفاده می‌کنند ولی فعالانی که مزایای نرم افزار ما را متوجه شده‌اند از آن استفاده می‌کنند.

نرم افزار مدیریت حسابداری اصناف مختلف مانند گازرسانی به عنوان دستیار مجری گاز را داشته‌ایم. همچنین در طراحی سایت فعالیت زیادی داشته‌ایم که در طی سال گذشته به دلیل مشکلات فیلتر افزایش پیدا کرد. یک فروشگاه برای محصولات خراسان جنوبی نیز با نام منیر مارکت ایجاد کرده‌ایم.

اشتغال‌زایی و فروش شما چگونه است؟

سه نیروی تمام وقت و دو نیرو پاره وقت داریم و دو نفر هم مدیر شرکت که در مجموع هفت نفر کار می‌کنیم و تمام نیروها بانو هستند.

در حوزه فروش هم سال گذشته سال سختی بود چرا که ما از طریق اینستاگرام فروش نرم افزار داشتیم که به دلیل مشکلات مجبور شدیم که تغییراتی داده و از طریق سایت فروش داشته باشیم. در کل فروش ما در سایر استان‌ها است به عنوان مثال نرم افزار راه نگار حمایت‌هایی که از دیگر استان‌ها شدیم خیلی بیشتر از خراسان جنوبی بود و حتی ارگان‌های دولتی با اینکه پیگیری کردیم هیچ حمایتی نداشتند ولی راهداری زاهدان و پیمانکاران آن از همین نرم افزار استفاده می‌کنند ولی بخش خصوصی استان استقبال خوبی داشته است.

مشکلات شما در این مسیر چه بود و چه درخواستی برای رفع آن دارید؟

مشکل اصلی ما در حوزه تبلیغات است و نیاز داریم با حمایت شهرداری و استانداری یک بنرهایی در سطح شهر بگیریم و معرفی شویم و هزینه بنرها در سطح شهر بسیار زیاد است. در همین راستا اگر هزینه را برای شرکت‌هایی مانند ما معقول‌تر کنند یا اینکه یک همکاری دو طرفه انجام شود تا بتوانیم تبیلغات کنیم، چرا که تبلیغات باید همیشه به صورت مداوم باشد.

همچنین نیاز به فرهنگ سازی در جامعه برای بخش کارآفرینی است چرا که حتی در جذب نیرو اکثر شرکت‌ها با این چالش مواجه هستند که کارآموز با نگاه کارمند محوری می‌آید و به دنبال کارآفرینی و فکر و ایده جدید نیستند.

در حوزه اینترنت یک چالش بزرگ داریم چرا که اینترنت مشکل پیدا می‌کند و سرتاسری است و نیاز داریم که این محدودیت‌ها برای شرکت‌هایی که در مجموعه پارک علم و فناوری هستند یا هر شرکتی که با اینترنت کار انجام می‌دهند وجود نداشته باشد. تمام پایه کار ما با اینترنت است و نیاز داریم که یک نوع نگاه و تدبیر و زیرساختی در این باره دیده شود.

برای توسعه کسب و کارهای کوچک و فناور چه کارهایی می‌توان انجام داد؟

توسعه کسب و کارها به تمام افراد جامعه بازمی‌گردد ما اکنون در بیرجند یک جامعه کارمند محور داریم و به همین دلیل به سمت شرکت خصوصی و فناور نمی‌آیند و انتظاری هم که دارند مانند یک کارمند است.

همچنین در خراسان جنوبی شرکت‌های خصوصی و فناور چندان مورد قبول نیستند و ما با استان‌های دیگر خیلی راحت‌تر ارتباط می‌گیریم تا با ارگان‌‎ها و ادارات دولتی داخل استان خود که برخورد خوبی ندارند.

چه زیرساخت‌هایی مورد نیاز است که جوانان استان ما بیشتر به این سمت بیایند؟

یکی از زیرساخت‌های مهم این است که از همان ابتدایی که وارد مدرسه می‌شود این تفکر در آنها شکل بگیرد و مهارت آموزی در آموزش وجود داشته باشد چرا که اکنون آموزش ما کاملاً تئوری است و هیچ گونه خلاقیت و مهارتی آموزش داده نمی‌شود. که اگر مهارت پروری از ابتدا با این دانش‌آموزان و دانشجویان پیش برود این افراد موفق‌تر خواهند بود و به همین دلیل ما شاهد این هستیم که فارغ‌التحصیلان فنی و حرفه‌ای و کارودانش در حوزه کسب و کار موفق‌تر از حوزه نظری هستند.

زیرساخت هم در حوزه کارآفرینی نیاز به تسهیل شدن دارد چرا که ما به عنوان یک شرکت فناور حتی برای دریافت یک تسهیلات پروسه شش ماهه را باید طی کنیم، به همین دلیل جوانی که وارد این حوزه می‎‌شود درگیری‌های دولتی فراوانی سر راه او قرار می‌گیرد که از آن کار دور خواهد شد و در همین راستا لازم است که کارهایی مانند ثبت شرکت، بیمه، مالیات و موارد دیگر حداقل تا پنج سال زیرساخت دیده شود که هیچ کاری انجام ندهند و از همه چیز معاف باشد. مثلا ما در ابتدای کار یک سری موارد حقوقی را نمی‌دانستیم و جریمه شدیم که به همین دلیل نیاز است که این موارد دیده شود تا جذابیتی برای ورود به این حوزه داشته باشند و این پروسه تسهیل شود.

چه توصیه و پیشنهاداتی برای جوانان و مسئولان دارید؟

جوانان باید بدانند که کار سختی در پیش دارند و خود را آماده کنند و با مشاوره درست وارد حوزه شوند و قبل از آن در همان حوزه با یک شرکت دیگر کار کنند تا بدانند اصلا برای این کار ساخته شده‌اند و چه مشکلاتی دارند، همچنین پارک علم فناوری و بنیاد برکت در ابتدای کار خیلی کمک کننده هستند.

در حوزه دولتی استان هم دوندگی زیاد دارد و حتی اگر با آنها کار کنیم پرداخت پول سخت است، حتی درخواست خدمات رایگان از سمت ما دارند و نیاز است که مسئولان بالادستی تدابیری در این حوزه بیندیشند. چرا که ما با ادارات دولتی دیگر استان‌ها به صورت تلفنی همکاری داریم ولی در خراسان جنوبی حتی حضوری نیز نتیجه‌ای ندارند و این به دلیل یک پروسه اداری طولانی است که در استان ما وجود دارد و اگر تصمیم گیری با یک یا دو نفر بود به راحتی کار اجرایی می‌شد.

کد خبر: ۲۱۶٬۰۲۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha