۲۸ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۰
وضعیت نگران کننده منابع آبی در کشور| استان های شمالی در مسیر خشکسالی
بازار گزارش می دهد

وضعیت نگران کننده منابع آبی در کشور| استان های شمالی در مسیر خشکسالی

تغییر اقلیم شرایط متفاوتی را برای کشور رقم زده؛ استانهای شمالی و شمال غربی که معمولا بیشترین بارندگی را داشتند، با کمبود منابع آبی مواجه شده و در برخی از استان های خشک افزایش بارندگی ها را شاهد هستیم.

بازار؛ گروه آب و انرژی: چند روزی بیشتر به پایان فروردین باقی نمانده اما وضعیت بارندگی ها در بسیاری از نقاط کشور روند کاهشی دارد. آمار کسری ذخایر آب دراستان های شمالی و غربی کشور بالا رفته و در استان های جنوبی، شرقی و مرکزی هم با کاهش بارش های جوی روبرو هستیم.

کاهش ۱۸ درصدی بارندگی ها نسبت به دراز مدت

مجموع بارندگی ثبت شده در کل کشور ۱۵۷ میلی‌متر بوده حال آنکه در متوسط بلندمدت در چنین بازه‌ای ۱۹۱.۵ میلی‌متر بارندگی دریافت می‌کردیم. بنابراین حدود ۳۵ میلی‌متر زیر نرم است و در مقایسه با متوسط دراز مدت کاهش ۱۸ درصدی را شاهد هستیم.

البته وضعیت بارندگی ها نسبت به پارسال کمی بهتر است. سال گذشته تا این زمان ۱۳۷ میلی‌متر بارش داشتیم و امسال نسبت به سال گذشته ۱۵ درصد میانگین کشور بهتر شده است اما نباید فراموش کرد که سال گذشته سال خشکی بوده است.

وضعیت بحرانی تامین آب در پایتخت

استان تهران به عنوان پرجمعیت ترین ناحیه کشور با مضیقه شدید آبی در ماه های آینده روبروست. به طوری که حجم آب ذخیره شده در سدهای تهران از ابتدای سال آبی جاری(اول مهر ۱۴۰۱) تا تاریخ ۲۷ فروردین ماه سال ۱۴۰۱، میزان ذخیره پشت سدهای تهران ۴۱۴ میلیون متر مکعب شده که نسبت به آمار ۲ روز گذشته تا پیش از سامانه بارشی ۴۷ میلیون متر مکعب معادل ۱۲ درصد ظرفیت رشد کرده است.

همچنین سازمان هواشناسی کشور بر اساس اطلاعات جدول پهنه‌ای بارش اعلام کرد که میزان بارش دریافتی تهران از ابتدای مهر ۱۴۰۱ تاکنون ۱۳۰ میلی متر بوده که ۷۸ میلی متر کمتر از شرایط نرمال است. بر مبنای این اطلاعات، تاکنون حدود ۴۷ درصد از بارش یک سال زراعی تهران تامین شده و انتظار نمی رود در پنج ماه باقی مانده سال زراعی ۵۳ درصد کسری بارش آن تامین شود.

همچنین میزان ذخیره آب مخازن این سدها ۲۲ درصد از کل فضای موجود را به خود اختصاص داده و شاخص پرشدگی، ۱۳ درصد از سال گذشته کمتر است.

مقدار بارندگی ها در کدام استان ها بیشتر شد

بر اساس اطلاعاتی که سازمان هواشناسی منتشر شده در استان‌هایی همچون چهارمحال، کهگیلویه، بوشهر، فارس، خوزستان، لرستان بارندگی خوب بود. ۵ تا ۲۵ درصد بارش بیش از نرمال داشتند. حتی در استانی مثل بوشهر بارندگی ۴۰ درصد بیش از نرمال گزارش شده است. در برخی از استان‌ها مثل کرمانشاه، ایلام و... هنوز بارندگی ها به سطح نرمال نرسیده اما شرایط نسبت به سال گذشته خیلی بهتر است. همچنین در فلات مرکزی تقریبا مثل اصفهان و یزد بیش از نرمال بوده و وضعیت خوبی وجود دارد.

کاهش بارندگی ها در استان های پربارش

اما مساله نگران کننده کاهش شدید بارندگی ها در استان های شمالی و شمال غربی است. به عنوان مثال بارندگی ها در آذربایجان غربی منفی ۲۵ درصد و در آذربایجان شرقی منفی ۱۱ اعلام شده است. در چهار استانی که نزدیک دریای خزر هستند یعنی اردبیل در شمال غرب و گیلان و مازندران و گلستان وضعیت جالب نیست. مقدار بارندگی های ثبت شده در گلستان ۴۵ درصد، گیلان ۳۴ درصد و مازندران ۳۶ درصد و اردبیل ۳۴ درصد کمتر از نرمال بوده است.

آنگونه که محمد جواد خانی پور معاون شرکت آب منطقه‌ای گیلان اعلام کرد که با وجود بارش های اخیر، ورودی آب به سد سفید رود نسبت به پارسال ۲۰ درصد کمتر شده است.

به گفته وی، برای اولین بار در طول ۶۰سال عمر فعالیت و آبگیری سد سفید رود طی سه سال پیاپی شاهد خشکسالی و کمبود منابع آبی هستیم.

سد سفیدرود بزرگ‌ترین سد مخزنی گیلان است که آب مورد نیاز ۱۷۲هزار هکتار از مجموع ۲۳۸هزار هکتار شالیزارهای استان را تامین می‌کند، با این حال شرکت آب منطقه ای گیلان اعلام کرده که نشاکاران تا موعد کاشت نشا، نباید منتظ دریافت آب از این سد باشند.

کد خبر: ۲۱۶٬۰۲۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha