۲۷ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۷
۹۰ درصد کودهای کشاورزی توزیع شده در استان همدان تولید داخل است
مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی همدان:

۹۰ درصد کودهای کشاورزی توزیع شده در استان همدان تولید داخل است

همدان - الیاسی، مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان همدان گفت: ۹۰ درصد کودهای کشاورزی تامین و توزیع شده در استان همدان تولید داخل است.

بهروز الیاسی در گفتگو با خبرنگار بازار بابیان اینکه یکی از اقدامات اصلی در مهار تورم و ثبات قیمت ها در حوزه نهاده های کشاورزی افزایش تولید است، گفت: تا سال ۱۴۰۱ درچارچوب خودکفایی کودهای کشاورزی در کشور، ۲۵ برنامه و هدف در شرکت خدمات حمایتی کشاورزی تعریف شد که تاکنون ۱۷ برنامه به تولید رسیدند.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان همدان گفت: پارسال ۱۰.۶ درصد از مجموع سه میلیون و۲۰۰ هزارتن کودهای کشاورزی شامل کودهای یارانه ای (فسفاته، پتاسه، ازته) و کودهای غیرشیمیایی که در بخش کشاورزی کشور توزیع شده از طریق واردات تامین شده و نزدیک به ۹۰ درصد کودهای کشاورزی یارانه ای تامین و توزیع شده، تولید داخل هستند.

الیاسی افزود: کودهای کشاورزی از موثرترین نهاده های کشاورزی است که نقش مهمی در افزایش کمیت و کیفیت تولید محصولات کشاورزی دارد و علی رغم مشکلات بسیار در این مسیر، شرکت خدمات حمایتی کشاورزی سهم تولید داخلی را در سبد مصرفی یارانه ای کود کشاورزی کشور به ۹۰ درصد رساند.

در ابتدای سال های دهه ۸۰ تقریبا ۹۰ درصد کودهای کشاورزی مورد نیاز کشور از محل واردات تامین می شد و ظرفیت تولید داخلی کودهای کشاورزی در ایران تقریبا ۱۰ درصد مقدار تامین و تدارک سالیانه بود

وی با اشاره به روند رو به رشد تولید داخلی کودهای کشاورزی در کشور گفت: در دهه ۸۰ معادله سهم تولید داخل و واردات کودهای کشاورزی برعکس بود و در ابتدای سال های دهه ۸۰ تقریبا ۹۰ درصد کودهای کشاورزی مورد نیاز کشور از محل واردات تامین می شد و ظرفیت تولید داخلی کودهای کشاورزی در ایران تقریبا ۱۰ درصد مقدار تامین و تدارک سالیانه بود.

الیاسی از روند اجرای برنامه خودکفائی در این زمینه گفت و عنوان کرد: برنامه این است که در سال ۱۴۰۲ میزان تولید داخل را به بیش از ۹۰ درصد افزایش داده و طی سه سال آینده، ۱۰۰ درصد نیاز کشور به کودهای کشاورزی از تولید داخلی تامین شود و نیازی به واردات نداشته باشیم.

الیاسی افزود: سرمایه گذاری های انجام شده در سنوات گذشته برای تولید کودهای کشاورزی باعث شد که در حال حاضر کشور در بعضی از کودهای کشاورزی نظیر کود اوره، که نزدیک به ۷۰ درصد سبد کودی مصرفی کشاورزی کشور به آن اختصاص دارد، نه تنها وارد کننده نیست که از صادرکنندگان بزرگ منطقه هم هست.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی در پاسخ به سوالی در زمینه وضعیت تولید و مصرف کودهای میکرو در کشور گفت: همانطور که در سالهای گذشته این نوع کودها در برنامه ابلاغی تامین و توزیع کودهای یارانه ای آمده بود، امسال نیز، بخشی از برنامه به کودهای میکرو اختصاص دارد؛ البته با اینکه بخش کوچکی از مواد اولیه مورد نیاز تولید کودهای میکرو از خارج وارد می شود اما عمده مواد اولیه آن از محل منابع داخلی در اختیار بخش خصوصی قرار داده می شود که به این ترتیب میتوان گفت عملا این کودها ۱۰۰ درصد تولید داخل هستند.

الیاسی با تاکید بر اهمیت داخلی سازی تامین و توزیع کودهای کشاورزی مورد مصرف بخش کشاورزی کشور گفت: این امر ضریب خوداتکایی و خودکفایی کشور را افزایش داده و در کنترل قیمت کودهای کشاورزی و نهایتا محصولات کشاورزی بسیار مهم و موثر است.

کد خبر: ۲۱۵٬۹۹۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha