۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۱
گردشگری سلامت در تب‌وتاب ناملایمات| آمار گردشگران افغانستانی رو به کاهش گذاشت
بازار گزارش می‌دهد؛

گردشگری سلامت در تب‌وتاب ناملایمات| آمار گردشگران افغانستانی رو به کاهش گذاشت

مشهد- در حالی که رقابت شدیدی میان برخی کشورهای منطقه برای تبدیل‌شدن به قطب گردشگری سلامت و جذب بیماران در جریان است اما در ایران هرروز به دلایل مختلف این بازار دچار تشنج می‌شود.

بازار؛ گروه استان‌ها: کشورهای منطقه باهدف جذب گردشگر سلامت با تبلیغات گسترده ماهواره‌ای و هم‌چنین ارائه بسته‌های خدماتی استاندارد، فراهم کردن زیرساخت‌های حمل‌ونقل، ارتباطات، ایجاد زنجیره خدمات گردشگری سلامت و پزشکی تلاش می‌کنند که بیماران نیازمند درمان را به‌سوی خود بکشانند.

ظرفیت‌های گردشگری سلامت در ایران و به‌ویژه مشهد بسیار بالاست اما به دلیل عدم تدبیر و ناهماهنگی میان وزارتخانه‌ها و نیز بخش خصوصی غیرحرفه‌ای، در چنین شرایطی چالش‌های سیاسی و امنیتی نیز مزید بر علت شده و شاهد آسیب جبران‌ناپذیری به این صنعت هستیم.

متأسفانه سال گذشته بسیاری از گردشگران عراقی و هم‌چنین کشور افغانستان که برای درمان و عمل‌های زیبایی به ایران سفر می‌کردند به دلیل بی‌ثباتی و ناآرامی‌های داخلی ترجیح دادند تا سایر کشورها مانند ترکیه را برای دریافت خدمات انتخاب کنند و این در حالی است که نرخ خدمات در ترکیه بسیار بیشتر از ایران است اما بااین‌حال این گردشگران این هزینه را برای حفظ سلامتی خود به جان می‌خرند.

درحالی‌که کشور ما از یک‌سو به دلیل برخورداری از شبکه گسترده و قوی بهداشتی و پزشکی در منطقه غرب آسیا و خاورمیانه، برخورداری از پزشکان باتجربه و بیمارستان‌ها و مراکز درمانی پیشرفته و از سوی دیگر به دلیل قیمت ارزان خدمات پزشکی و جراحی نسبت به سایر کشورها، در سال‌های اخیر به قطب پزشکی و گردشگری سلامت در منطقه تبدیل‌شده است اما به دلایل مختلف این بازار مورد شوک واقع‌شده و چند هرازگاهی مشتریان خود را از دست می‌دهد.

به گزارش خبرنگار بازار به‌تازگی تصمیم‌گیری در خصوص اتباع افغانستانی پیرامون صدور ویزا موجب شده تا باری دیگر این بازار مورد تشنج قرار گیرد.

در کشور ما به دلیل برخورداری از پزشکان باتجربه و بیمارستان‌ها و مراکز درمانی پیشرفته و از سوی دیگر به دلیل قیمت ارزان خدمات پزشکی و جراحی نسبت به سایر کشورها، در سال‌های اخیر به قطب پزشکی و گردشگری سلامت در منطقه تبدیل‌شده است اما به دلایل مختلف این بازار مورد شوک واقع‌شده و چند هرازگاهی مشتریان خود را از دست می‌دهد

بنا بر گفته عضو انجمن حرفه‌ای گردشگری سلامت ؛ وزارت امور خارجه از آبان سال گذشته فعالیت شرکت‌های گردشگری سلامت در صدور ویزای درمانی افغانستان را محدود کرده است.

گفتنی است اقدام به فروش ویزا به‌صورت متمرکز در قالب شرکت پیمانکاری موجب کاهش تعداد ورود گردشگر سلامت از افغانستان به ایران و مشهد شده است و لذا بسیاری از آژانس‌های افغانستانی ترجیح می‌دهند تا به‌جای ایران برای کشور پاکستان اینم بازاریابی را انجام بدهند.


کاهش گردشگران خارجی

مدیر داخلی یکی از دفاتر خدمات مسافرتی در مشهد بابیان اینکه نوسان ارز و سردرگمی دفاتر برای تعیین نرخ ثابت تورهای خارجی امسال برای آژانس‌های مسافرتی دردسرساز شده بود به بازار می‌گوید: استان خراسان رضوی و به‌ویژه شهر مشهد مقدس ظرفیت بسیار قابل قبولی برای پذیرش گردشگر خارجی و ارزآوری برای کشور دارد اما متأسفانه طی سال گذشته با ناملایمات بسیاری همراه شد.

همایون ضابطیان بابیان اینکه سال گذشته به دلیل وقوع ناآرامی‌ها حضور گردشگران اروپایی در کشور به نزدیک صفر رسید اظهار می‌کند: از طرف دیگر در طی سال‌های گذشته قطع روابط با کشورهای حاشیه خلیج‌فارس نیز به‌شدت از آمار گردشگران خارجی در این شهر کاست.

وی با اشاره به این موضوع که روند ورود گردشگر خارجی به کشور در اردیبهشت و خرداد سال گذشته به دلیل پایان یافتن کرونا روبه رشد بود ادامه می‌دهد: اما متأسفانه از مهرماه سال گذشته آمار ورود گردشگران خارجی به ایران به‌شدت کاسته شد.

گردشگری سلامت در تب‌وتاب ناملایمات | آمار گردشگران افغانستانی رو به کاهش گذاشت

وی با اشاره به اینکه امید می‌رود با بهبود روابط ایران با عربستان شاهد فصل جدیدی از ورود گردشگران خارجی به ایران و به‌ویژه مشهد مقدس باشیم اظهار می‌کند: به نظر من حال که تعداد گردشگران اروپایی به‌شدت کم شده است باید بر روی همین زائران آسیایی که مشتاقانه به مشهد سفر می‌کنند سرمایه‌گذاری کنیم.

وی در این راستا تأکید می‌کند: توسعه حوزه گردشگری و رونق اشتغال در این بخش فقط با افزایش جذب گردشگر خارجی، تبلیغ در بازارهای هدف و حضور در بازارهای جدید امکان‌پذیر است.

ضابطیان بابیان اینکه دفاتر خدمات مسافرتی کشور که در دوران رکود کرونا و پس‌ازآن به سبب ناآرامی‌های اجتماعی آسیب‌های فراوانی دیده‌اند با نزدیک شدن به نوروز امیدوار بودند که با اعزام انبوه مسافران به کشورهای همسایه ازجمله ترکیه و کشورهای حاشیه خلیج‌فارس بخشی از زیان خود را جبران کنند افزود: گرانی نرخ ارز و کاهش ارزش پول ملی اما باعث شده این رؤیا به واقعیت تبدیل نشود.

این کارشناس گردشگری افزود: نگاهی به هزینه تورهای نوروزی برای سفر به کشورهای همسایه گویای این مسئله است که هزینه سفر ۶روزه به کشورهای همسایه با در نظر گرفتن هزینه خوراک و حمل‌ونقل برای یک خانواده چهارنفره حداقل ۱۰۰میلیون تومان آب می‌خورد که با واقعیت امروز جیب‌های ایرانیان به‌هیچ‌وجه سازگار نیست.

ریزش گردشگران از دیروز تا امروز

رئیس انجمن حرفه‌ای گردشگری سلامت خراسان رضوی بابیان اینکه تاکنون عوامل و حوادث مختلفی ازجمله کرونا؛ اغتشاشات خیابانی و یا تیرگی روابط با عربستان موجب آسیب به تعداد گردشگران حوزه سلامت شده است به بازار گفت: خوشبختانه پس از رخت بربستن بیماری کرونا و برداشته شدن محدودیت‌ها گردشگری سلامت در ایران بارونقی مجدد همراه شد تا اینکه ناآرامی در عراق و بی‌ثباتی در این کشور موجب ریزش گردشگران شد.

تاکنون عوامل و حوادث مختلفی ازجمله کرونا؛ اغتشاشات خیابانی و یا تیرگی روابط با عربستان موجب آسیب به تعداد گردشگران حوزه سلامت شده است

حسین نیکونام بابیان اینکه در زمان کرونا بسیاری از شرکت‌های پزشکی و مراکز خدمات درمانی به دلیل نبود مشتری مجبور شدند نیروهای خود را تعدیل کنند اما بارونق گرفتن این صنعت دوباره این مراکز سعی کردند تا نیروهای خود را بازیابی و مراکز خود را برای پذیرش بیماران تجهیز کنند ادامه داد: اما متأسفانه برخی اتفاقات سیاسی مانند ناآرامی‌های سال گذشته موجب شد تا این صنعت دچار ریزش مشتری و بسیاری از سرمایه‌گذاران تا ثبات این صنعت از سرمایه‌گذاری دست بکشند.

وی در خصوص وضعیت فعلی این صنعت نیز بیان کرد: متأسفانه از آبان ماه سال گذشته با محدود شدن صدور ویزا برای اتباع افغانستانی باری دیگر این صنعت با ریزش گردشگر روبرو شده است.

نیکونام بابیان اینکه به دلیل تیرگی روابط با عربستان در حال حاضر بیشترین گردشگران خارجی از کشورهای عراق و افغانستان برای بهره‌مندی از خدمات گردشگری به ایران و به‌ویژه شهر مشهد سفر می‌کنند ادامه داد: این در حالی است که با محدودیت‌های اعمال‌شده آمار گردشگران افغانستان رو به کاهش نهاده است.

وی بابیان اینکه دفاتر و شرکت‌های گردشگری سلامت ایرانی و به‌خصوص خراسانی طی سال‌های گذشته تلاش وافری را برای تصاحب بازار افغانستان از خود داشتند بیان کرد: متأسفانه این اقدام وزارت امور خارجه موجب وارد آمدن ضرر و زیان بسیاری به این شرکت‌ها شده است.

وی در خصوص دلایل این تصمیم‌گیری توضیح داد: متأسفانه بسیاری از متقاضیان در قالب ویزای گردشگری سلامت به مواردی چون تفریح و کار در کشور ما می‌پردازند لذا صدور ویزا در حال حاضر با محدودیت همراه شده است.

نیکونام در خصوص بیشترین عمل‌های انجام‌شده در سال گذشته تشریح کرد: عمل‌ها به ۲ بخش بستری و سرپایی تقسیم می‌شوند، در این رابطه عمل‌های سرپایی با دوره نقاهت کوتاه که شامل کاشت مو و عمل‌های زیبایی می‌شود بیشترین مراجعه را به خود اختصاص داده‌اند. پس‌ازاین موارد درمان ناباروری، سرطان، ارتوپد، مغز و اعصاب و جراحی عمومی در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

کد خبر: ۲۱۵٬۹۵۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha