۱۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۵
رشد اقتصادی جهان از نگاه ۲۵۰ اقتصاددان+ نمودار
تاریکی، میهمان ماندگار اقتصاد دنیا

رشد اقتصادی جهان از نگاه ۲۵۰ اقتصاددان+ نمودار

پیش‌بینی اقتصاد دنیا در این روزها رواج زیادی دارد ولی بررسی این پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد روزهای تاریک اقتصاد دنیا به این زودی‌ها تمام نمی‌شود و تا سال‌های بعد اثرات منفی اقتصادی ناشی از کرونا را حس خواهیم کرد.

بازار؛ گروه بین المللافق اقتصادی دنیا هر روز تیره تر می شود و جهان روزهای سخت تری را تجربه می کند. کشورها تلاش می کنند تا با یافتن دارویی برای این بیماری جدید، درمان معضلات اقتصادی خود را آغاز کنند ولی به نظر می رسد رقیب انسان در این جنگ شکست ناپذیر باشد.

 سوالی که این روزها پرسیده می شود شدت بحران ایجاد شده در اقتصاد دنیا و نحوه بازگشت اقتصاد به مسیر رشد است.  پیش بینی شده است در سال جاری اقتصاد دنیا با نرخ ۳.۲ درصد منقبض شود در حالیکه در روز ۲۳ آوریل سال جاری پیش بینی شده بود اقتصاد با نره ۲ درصد منقبض شود و کمتر از بیست روز قبل از این اتفاق نرخ رشد اقتصادی دنیا در سال ۲۰۲۰ برابر با منفی ۱.۲ درصد پیش بینی شده بود. همین پیش بینی به خود نشان می دهد که دنیا انتظار روزهای سخت تری را برای اقتصاد دارد.  

رویترز برای پاسخگویی به این سوال از ۲۵۰ اقتصاددان برجسته دنیا خواست تا دیدگاه خود را در این زمینه اعلام کنند. نتیجه مطالعه انجام شده توسط رویترز نشان داد در بهترین سناریو اقتصاد دنیا در سال جاری  با نرخی بین ۰.۳ تا ۶.۷ درصد منقبض می شود و در بدترین سناریو نرخ انقباض اقتصادی در دنیا بین سه تا ۱۵ درصد خواهد بود. در سناریوی بدبینانه  متوسط نرخ انقباض اقتصادی در دنیا برابر با ۶ درصد گزارش شده است.

بازارها امید واهی دارند
حال که کشورهای مختلف دنیا به تدریج در حال کاهش محدودیتها و آزاد کردن فعالیتهای اقتصادی هستند، بازارهای مالی و بازار سهام دنیا امیدوارانه به این شرایط عکس العمل نشان می دهند. این امیدواری را می توان در رشد شاخصها و افزایش سودآوری در بازارهای مالی دید. اما مساله مهم این است که این امیدواری به سرعت رنگ خواهد باخت.

فایننشال تایمز در این زمینه نوشت: «مشکلی که امروزه در اقتصاد دنیا مشاهده می شود بزرگتر از ان است که تصور می شد. از یک طرف همه گیری ویروس قرار دارد و از طرف دیگر انتقال تدریجی آن به کشورهای مختلف قرار دارد و مساله ای که باعث شد تا تعطیلی غیر همزمان یا باز شدن غیر همزمان فعالیت های اقتصادی و مرزها در کشورهای مختلف جهان اتفاق بیفتد و حتی آغاز به کار اقتصادی کشوری به بزرگی چین یا آمریکا هم نتواند باری از دوش اقتصاد دنیا بردارد. به عنوان مثال در روزهایی که کارخانه های چینی فعالیت خود را از سر گرفتهاند، عدم واردات مواد اولیه و کالاهای واسطهای به اندازه مورد نیاز  این کارخانهها یا حتی قطعات جانبی ماشین آلات سبب شده است تا  بسیاری در عمل تولیدی نداشته باشند. همین مثال ساده می تواند عمق بحرانی که اقتصاد دنیا در این روزها با آن روبرو است را تشریح کند.»

رکود سال جاری شدید تر از برآوردهای قبلی است
تحقیق انجام شده توسط رویترز نشان داد کشورهای صنعتی دنیا در سال ۲۰۲۰ رکودی عمیق از پیش بینی های قبلی را تجربه خواهند کرد. ایثان هریس یکی از پژوهشگران ارشد اقتصادی در بانک امریکا به رویترز گفت: «وضعیت کنونی اقتصاد دنیا بسیار پیچیده است. در فصل اول سال ۲۰۲۰ اقتصاد چین به دلیل همه گیری ویروس کرونا تعطیل شد و دنیا را با چالش روبرو کرد. زمانی که اوضاع در این کشور کنترل شد دیگر کشورهای دنیا درگیر ویروس شدند بنابراین در فصل دوم سال ۲۰۲۰ تقریبا تمامی کشورهای صنعتی تعطیلی اقتصادی و بسته شدن مرزها را تجربه کردند و در انتظار می رود این بحران در فصل سوم سال جاری در بازارهای در حال گذار مشاهده شود. در واقع در سال ۲۰۲۰ اقتصاد دنیا توان رشد نخواهد داشت و به محض اینکه می خواهد بایستد و از بحران عبور کند گودالی بزرگ در پیش پای او سبز می شود که اقتصاد را دوباره به چالش می کشد.»در این دوره پرتنش انتظار رشد اقتصادی سریع و بازسازی اقتصاد حتی بعد از یافتن واکسنی برای این ویروس، انتظاری نادرست است.

روند بازسازی کند خواهد بود
سه چهارم  اقتصاددانانی که به سوالات رویترز پاسخ دادند، اعلام کردند روند بازسازی اقتصاد دنیا یا یو شکل خواهد بود یا اینکه روند بازسازی بسیار کند می شود به گونه ای که نمودار  رشد اقتصادی شکل تیک را به خود می گیرد. در حال یو (U)شکل برای دوره ای طولانی اقتصاد دنیا در وضعیت رکود می ماند و سپس رشد می کند و در حالت تیک شکل بعد از آغاز روند رشد اقتصادی، سرعت بازسازی بسیار کند و تدریجی خواهد بود. بنابراین اگر یک سال طول کشید که اقتصاد دنیا وارد رکود شود سه سال طول می کشد تا به وضع قبل از رکود باز گردد.

تنها یک پنجم کل اقتصاددانان به بازسازی V شکل اقتصاد اعتقاد دارند و بقیه دوره رکود اقتصادی را بسیار طولانی ارزیابی می کنند. در واقع اکثر اقتصاددانان بر این باورند ما یک تا سه سال بعد از یافتن درمانی برای بحران کرونا یا از بین رفتن این ویروس  رکود اقتصادی را تجربه می کنیم و همین مساله افق اقتصادی پیش روی انسان را تیره و تار کرده است.

کد خبر: ۲۱٬۵۸۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha