۲۶ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۰
 حجم صادرات فرش و گلیم ایران به اسپانیا ۷۸ درصد افت کرد
بنا بر اعلام معاونت بین الملل اتاق ایران؛

حجم صادرات فرش و گلیم ایران به اسپانیا ۷۸ درصد افت کرد

بررسی آماری صادرات و واردات اسپانیا در سال ۲۰۲۲ نشان می‌دهد: صادرات فرش و گلیم دستبافت ایرانی به این کشور از نظر وزنی ۷۸.۳ و از نظر ارزش ۵۵.۲ درصد کاهش داشته است.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، بر اساس اعلام معاونت بین الملل اتاق ایران حجم تجارت خارجی اسپانیا در بخش فرش و گلیم دستباف در سال ۲۰۲۲ بالغ بر ۱۷ میلیون و ۳۴۱ هزار و ۹۱۰ یورو بوده که از این مقدار، ۹ میلیون و ۲۲۹ هزار و ۹۴۰ یورو مربوط به صادرات و هشت میلیون و ۱۱۱ هزار و ۹۷۰ یورو مربوط به واردات به این کشور بوده است. بنابراین تراز تجاری اسپانیا در زمینه فرش و گلیم دستباف در سال ۲۰۲۲ مثبت یک میلیون و ۱۱۷ هزار و ۹۷۰ یورو بوده است.

بر اساس این گزارش ۱۰ کشور اول مقصد صادرات فرش و گلیم دستباف اسپانیا به ترتیب: قطر با یک میلیون و ۸۸۷ هزار و ۵۷۰ یورو، ایالات متحده آمریکا (یک میلیون و ۱۷۱ هزار و ۲۹۰ یورو)، فرانسه (۹۰۲ هزار و ۸۳۰ یورو)، آلمان (۷۷۹ هزار و ۸۵۰ یورو)، نیجریه (۷۲۷ هزار و ۴۹۰ یورو)، بریتانیا (۴۳۲ هزار و ۷۵۰ یورو)، ایتالیا (۴۰۶ هزار و ۴۲۰ یورو)، سوئیس (۳۲۳ هزار و ۷۳۰ یورو)، پرتغال (۲۹۷ هزار و ۸۳۰ یورو) و هلند (۲۱۰ هزار و ۲۲۰ یورو) بوده اند.

ایران نهمین کشور مبدا واردات فرش و گلیم دستباف اسپانیا
همچنین ۱۰ کشور اول مبداء واردات فرش و گلیم دستباف اسپانیا نیز به ترتیب: هند (دو میلیون و ۷۵۶ هزار و ۷۵۰ یورو)، پاکستان (یک میلیون و ۷۱۷ هزار و ۳۵۰ یورو)، آلمان (۷۹۹ هزار و ۳۸۰ یورو)، ایتالیا (۵۹۰ هزار و ۱۵۰ یورو)، هلند (۴۸۴ هزار و ۸۷۰ یورو)، آلمان (۳۵۳ هزار و ۶۵۰ یورو)، ایتالیا (۶۲۶ هزار و ۲۸۰ یورو)، ترکیه (۳۷۶ هزار و ۱۲۰ یورو)، ایران (۲۷۶ هزار و ۱۶۰ یورو) و پرتغال (۲۱۸ هزار و ۵۵۰ یورو) بوده است.

بر اساس این گزارش ۱۰ استان اول اسپانیا که مقصد فرش و گلیم دستباف ایران به این کشور هستند به ترتیب عبارتند از: مادرید (۷۲ هزار و ۶۲۰ یورو)، تاراگونا (۴۹ هزار و ۶۸۰ یورو)، بارسلون (۳۸ هزار و ۶۰۰ یورو)، گیپوسکوا (۳۳ هزار و ۹۹۰ یورو)، جزایر بالئاری (۲۱ هزار و ۲۴۰ یورو)، اورنسه (۱۶ هزار و ۲۷۰ یورو)، مالاگا (۱۶ هزار و ۱۹۰ یورو)، مورسیا (۹ هزار و ۹۱۰ یورو)، آلیکانته (۲ هزار و ۹۵۰ یورو) و اوئسکا (۲ هزار و ۸۶۰ یورو).

هند و پاکستان بازار فرش ایران در اسپانیا را گرفتند
این گزارش نشان می دهد صادرات فرش و گلیم دستباف ایران به اسپانیا نسبت به سال ۲۰۲۰ از لحاظ وزنی و ارزش به ترتیب ۷۸.۳ و ۵۵.۲ درصد کاهش داشته و در حال حاضر هند و پاکستان بزرگ ترین تأمین کننده فرش دستباف اسپانیا هستند. این در حالی است که تا قبل از سال ۲۰۰۰ میلادی ایران بزرگترین تامین کننده فرش اسپانیا بود. بر اساس این گزارش دلیل کاهش تقاضای فرش ایرانی در اسپانیا، عدم همخوانی با سلیقه مخاطب اسپانیایی و قیمت بالاتر نسبت به فرش های هندی و پاکستانی است.

البته به طور کلی واردات فرش دستباف و گلیم اسپانیا در ۲۰ سال گذشته کاهش بسیار چشمگیری داشته است. دلیل این کاهش تغییر رفتار مصرف کننده اسپانیایی می باشد، که به دلیل قیمت نسبتاً بالای فرش دستباف، تمایل بیشتری به خرید فرش ماشینی دارد.

کد خبر: ۲۱۵٬۸۶۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha