۲۶ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۱:۱۰
قیمت‌گذاری دستوری، سد راه توسعه صنایع
مدیرعامل سبدگردان هیوا مطرح کرد

قیمت‌گذاری دستوری، سد راه توسعه صنایع

مدیرعامل سبدگردان هیوا گفت: سال‌هاست که سابقه قیمت‌گذاری دستوری در مورد کالاها و خدمات مختلف را داریم که فقط موجب شکل‌گیری رانت و فساد گسترده شده است.

به گزارش بازار به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)، مهدی دلبری مدیرعامل شرکت سبدگردان هیوا با اشاره به ظرفیت‌های بورس کالا برای کاهش قیمت‌ها، بیان کرد: تجربه چند سال گذشته در مورد معاملات محصولات پتروشیمی، فلزی، سیمان، خودرو و حتی سکه نشان می‌دهد بورس کالا، بازاری کاملاً شفاف برای کشف قیمت های واقعی است.

وی افزود: اگر چه منطقا نباید انتظار داشت بورس کالا، تورم را کاهش دهد؛ اما با توجه به حذف دلالان از فرآیند عرضه و تقاضا، به نظر می‌رسد این بازار تاثیر قابل توجهی در کاهش قیمت‌ها داشته است. گواه این ادعا، کاهش قیمت خودرو در بازار پس از عرضه در بورس کالا و بعد هم افزایش قابل توجه قیمت خودرو پس از توقف عرضه‌ها در بورس کالا است. عملکرد بورس کالا در حوزه شفافیت عرضه و تقاضا و کشف قیمت‌های واقعی در این سال‌ها کاملاً قابل دفاع است.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه ضمن انتقاد از قیمت گذاری‌های دستوری گفت: سال‌هاست که سابقه قیمت‌گذاری دستوری در مورد کالاها و خدمات مختلف را داریم. قیمت‌گذاری‌های دستوری در این سال ها فقط موجب شکل‌گیری رانت و فساد گسترده شده است. در نظر داشته باشید که در دو سال گذشته تحت تاثیر قیمت‌گذاری‌های دستوری و کاهش حاشیه سود در صنایع مختلف از جمله صنعت تایر، دارو، لبنی و... هیچ طرح توسعه‌ای در شرکت‌های تولیدی تعریف نشده است. قیمت‌گذاری‌های دستوری موجب شده آهنگ رشد بهای تمام شده، تندتر از آهنگ رشد نرخ فروش محصولات باشد. نمودار حاشیه سود بنگاه‌های تولیدی نشان می‌دهد در ٢ سال اخیر حاشیه سودها افت محسوسی داشته و تداوم این شرایط اصلاً به نفع اقتصاد کشور نخواهد بود.

دلبری با اشاره به شعار "مهار تورم، رونق تولید" برای سال ۱۴۰۲ اظهار کرد: نکته اینجاست که به نظر می‌رسد تمرکز و انرژی سیاست‌گذاران بیشتر معطوف به مهار تورم شده و ابزار سیاست‌گذار برای مهار تورم نیز سرکوب قیمت‌هاست. این روش اشتباه سال‌هاست که در حال تکرار است و تبعات آن در صورت‌های مالی بنگاه‌های بزرگ تولیدی کشور به خوبی نمایان است. حال آنکه معتقدم اگر دولت از فشار روی بنگاه‌های تولیدی بکاهد و به نوعی از حاشیه سود معقول بنگاه‌های تولیدی حمایت کند، بازار سرمایه بهترین مسیر برای کمک به تامین مالی بنگاه‌های تولیدی از طریق افزایش سرمایه از محل آورده نقدی خواهد بود و تسهیل تأمین مالی بنگاه‌های تولیدی، به اجرای طرح‌های توسعه‌ای و افزایش ظرفیت شرکت‌ها و رونق تولید کمک کند کرد.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: کما اینکه در ۱۰ سال گذشته بسیاری از شرکت های بزرگ فولادی و معدنی و پتروشیمی با کمک افزایش سرمایه‌هایی که در بازار سهام صورت گرفته، موفق به اجرای طرح‌های توسعه شده‌اند و با این کار، هم سود بنگاه‌های تولیدی افزایش یافته و هم اشتغالزایی صورت گرفته است. فراموش نکنید که تقویت چرخه فعالیت بین بورس کالا، ناشران و بازار سهام می‌تواند منجر به افزایش جذابیت سرمایه‌گذاری در حوزه تولید شود و رونق تولید و افزایش عرضه کالاها، خود سبب کاهش تورم خواهد شد.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه بخش قابل توجهی از اقشار کم‌درآمد کشور، بازنشستگان و دارندگان سهام عدالت هستند، به نوعی حمایت از حاشیه سود شرکت‌های فعال در بازار سرمایه، به نفع این گروه هم خواهد بود.

کد خبر: ۲۱۵٬۷۰۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha