۳۱ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۶
استقبال خاورمیانه از نقش چین به عنوان سازنده صلح؛ رد جبرگرایی آمریکا
بازار گزارش می‌دهد؛

استقبال خاورمیانه از نقش چین به عنوان سازنده صلح؛ رد جبرگرایی آمریکا

دیدار مجدد مقامات عربستان و ایران در پکن نشان می دهد که چین سازنده صلح است و سیاست های چین بیشتر با منافع کشورهای خاورمیانه مطابقت دارد.

بازار؛ گروه بین الملل: «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه ایران و« شاهزاده فیصل بن فرحان آل سعود» همتای سعودی وی پنج شنبه گذشته در پکن دیدار کردند. این دیدار اولین دیدار رسمی بین ارشدترین دیپلمات های دو کشور در طی هفت سال گذشته است.

تصمیم دو کشور برای برگزاری مجدد مذاکرات در پکن ادامه توافقی است که ۱۰ مارس در پکن برای برقراری مجدد روابط دیپلماتیک و بازگشایی سفارت‌ها حاصل شد. این مهم سیگنالی مثبت است مبنی بر اینکه دو کشور در حال حرکت به سمت آشتی بیشتر در رابطه ای هستند که قبلاً یخ آن شکسته شده است.

«لیو ژونگمین»، استاد موسسه مطالعات خاورمیانه دانشگاه مطالعات بین‌المللی شانگهای در این ارتباط می گوید: نشست وزرای خارجه ایران و عربستان در پکن سیگنالی را ارسال می‌کند که چین در آینده به نقش محوری در تقویت صلح در خاورمیانه ادامه خواهد داد. اعتمادسازی بین عربستان سعودی و ایران یک شبه اتفاق نخواهد افتاد. در این فرآیند، نقش میانجی و تسهیل کننده چین به عنوان یک طرف ثالث که می‌تواند کمک قابل توجهی به ازسرگیری روابط دیپلماتیک بین دو کشور کند، ادامه خواهد داشت.

عربستان سعودی و ایران به دلیل نقش مثبت چین در جامعه بین المللی از جمله در خاورمیانه، مایلند به چین اعتماد کنند. به عنوان مثال سیاست های چین بیشتر با منافع کشورهای خاورمیانه مطابقت دارد، در حالی که ایالات متحده تمایل به ترویج جبرگرایی دارد. «تیان ونلین»، پژوهشگر مؤسسه روابط بین‌الملل معاصر چین گفت: یکجانبه‌گرایی و هژمونی از ویژگی های سیاست آمریکا بوده که ارزش‌های خود را بر منطقه تحمیل می‌کند.

دامن زدن به مشکلات، ایجاد درگیری و آسیب تاریخی به روابط دیپلماتیک عربستان و ایران از سوی آمریکا، اعتماد دو کشور به آمریکا را غیرممکن می کند

هم عربستان سعودی و هم ایران از تعامل بلندمدت خود با ایالات متحده آمریکا آگاه هستند و می دانند واشنگتن قابل اعتماد نیست. واشنگتن در استفاده از درگیری ها و مناقشات در خاورمیانه، به ویژه جنگ بین عربستان سعودی و ایران برای ایجاد هرج و مرج منطقه ای و نشان دادن نفوذ خود در منطقه خوب عمل کرده است. از این رو دامن زدن به مشکلات، ایجاد درگیری و آسیب تاریخی به روابط دیپلماتیک عربستان و ایران از سوی آمریکا، اعتماد دو کشور به آمریکا را غیرممکن می کند.

در مقایسه، سیاست خارجی چین در قبال عربستان سعودی، ایران و در کل خاورمیانه موضعی منصفانه و عینی اتخاذ می کند و همواره برای کاهش اختلافات و ترویج آشتی میان کشورهای منطقه تلاش می کند. چین مایل است به عنوان هماهنگ کننده در حل و فصل مناقشات در خاورمیانه عمل کند. موضع متعادل، منصفانه و عینی چین و همچنین تعامل قبلی آن با عربستان سعودی و ایران، اعتماد عمیقی را بین چین و دو کشور ایجاد کرده است. این مهم با روشی که ایالات متحده به مسائل مرتبط رسیدگی می کند متفاوت است.

در سال های اخیر، روابط ایالات متحده و عربستان سعودی بی سر و صدا دستخوش تغییراتی شده و عربستان نمی خواهد مطیع امریکا باشد

اقدامات و نگرش تحقیر آمیز ایالات متحده آمریکا باعث شده است که بیشتر کشورهای خاورمیانه رنگ واقعی ایالات متحده را ببینند. عربستان سعودی قبلا یک شریک امنیتی قابل اعتماد برای ایالات متحده بود، اما در سال های اخیر روابط عربستان و ایالات متحده به طور فزاینده ای با تنش مواجهه شده است. بر اساس گزارش اخیر وال استریت ژورنال، «شاهزاده محمد بن سلمان»، ولیعهد عربستان اواخر سال گذشته به همکاران خود گفت که دیگر علاقه ای به راضی نگه داشتن آمریکا ندارد.

در سال های اخیر، روابط ایالات متحده و عربستان سعودی بی سر و صدا دستخوش تغییراتی شده است. خودمختاری عربستان سعودی بیشتر در حال افزایش است و این کشور در حال اتخاذ یک استراتژی اقتصادی بدون وابستگی به ایالات متحده آمریکاست و دیگر از نظر سیاسی مطیع ایالات متحده نیست.

طبیعتاً عربستان سعودی اکنون سرمایه گذاری خود را در چین افزایش می دهد و به دنبال میانجیگری چین در روابط عربستان و ایران است. باید گفت موضع خشم نسبت به آمریکا در خاورمیانه فراگیر است - نه فقط در عربستان سعودی - زیرا دخالت ایالات متحده در منطقه عمدتاً ناشی از تمایل به تصرف منابع نفتی است و هیچ‌ کشوری نمی‌خواهد برای همیشه مهره آمریکا باشد.

واشنگتن باید درک کند که مسائل منطقه ای باید توسط کشورهای مربوطه در خاورمیانه حل شود اما آمریکا هنوز در توهم هژمونی و جبر زندگی می کند

تلاش های ایالات متحده آمریکا برای کنترل چشم انداز انرژی جهانی، به ویژه در پس زمینه درگیری روسیه و اوکراین، خشم بسیاری از کشورها را برانگیخته است، زیرا واشنگتن دائماً از برخی کشورهای خاورمیانه می خواهد که منافع خود را برای سرکوب روسیه قربانی کنند.

علاوه بر این، واشنگتن می خواهد منطقه را به میدان جنگ برای رقابت ژئوپلیتیکی قدرت های بزرگ تبدیل کند که اکثر کشورهای خاورمیانه در برابر آن مقاومت می کنند.

واشنگتن باید درک کند که مسائل منطقه ای باید توسط کشورهای مربوطه در خاورمیانه تصمیم گیری شود. ایالات متحده آمریکا هنوز در توهم هژمونی و جبر زندگی می کند. با این حال همانطور که همه می دانند، جهان به سمت تغییر حرکت کرده است.

کد خبر: ۲۱۵٬۶۹۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha