۲۲ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۶
پیش بینی تولید جهانی غلات در ۲۰۲۳؛ عبور تولید ذرت از مرز ۱.۱۵ میلیارد تن

پیش بینی تولید جهانی غلات در ۲۰۲۳؛ عبور تولید ذرت از مرز ۱.۱۵ میلیارد تن

فائو می گوید در سال ۲۰۲۳ تولیدی بالغ بر ۱.۱۵ میلیارد تن ذرت و حدود ۷۸۴ میلیون تن گندم در سراسر جهان پیش بینی می شود.

بازار؛ گروه کشاورزی: غلات به عنوان یکی از محصولات استراتژیک در سراسر جهان مطرح است و کشت و توسعه این دانه های غله ای در بحث تامین امنیت غذایی کشورها و به طور کلی در تامین امنیت غذایی جهانی نقش حیاتی و بسزایی ایفا می کند. با وقوع خشکسالی ها و همچنین جنگ روسیه و اوکراین شاهد بودیم که بازار جهانی غلات دچار تغییر و تحولات بسیاری شد و لذا در طی سالی که گذشت شاهد بودیم کشورهای مختلف سیاست های تولید و بازار خود را با تغییراتی همراه کردند. به طوری که به عنوان مثال برخی کشورها سیاست به حداقل رساندن صادرات غلات به دیگر کشورها را اتخاذ کردند.

تولید حدود ۷۸۴ میلیون تن گندم در سال ۲۰۲۳

با این وجود بر اساس آمارهای منتشر شده از سوی سازمان های مربوطه همچون فائو در سال زراعی ۲۰۲۳-۲۰۲۲ تولید جهانی گندم به حدود ۷۸۳.۸ میلیون تن می رسد. این در شرایطی است که بیشترین غلات تولیدی در سراسر کشور ذرت بوده که به بیش از ۱.۱ میلیارد تن رسیده است.

از سوی دیگر در بحث تولید دیگر غلات برنج آسیاب شده در جایگاه سومین محصول پرتولید در حوزه غلات قرار دارد و در سال ۲۰۲۲-۲۰۲۳ در سراسر جهان ۵۰۲.۹۸ میلیون تن از این محصول تولید شده است.

همچنین بر اساس آماری که فائو منتشر کرده است در مدت نامبرده جو ۱۵۰.۴۸ میلیون تن تولید شده است. این در حالی است که در بحث تولید سورگوم به به عنوان یکی دیگر از غلات پرمصرف در جهان در مدت نامبرده تولیدی بیش از ۵۸.۵۴ میلیون تن در سراسر جهان تولید شده است.

تولید جهانی چاودار در سال ۲۰۲۳ از مرز ۱۲.۱۶ میلیون تن عبور می کند

از سوی دیگر در سال زراعی ۲۰۲۲-۲۰۲۳ در بخش تولید غلات بیش از ۲۵.۰۵ میلیون تن جو دوسر تولید شده است و به این ترتیب در جایگاه ششمین دانه غله ای تولیدی بالا قرار گرفته است. علاوه بر این داده های فائو نشان می دهد در مدت نامبرده تولید جهانی چاودار به بیش از ۱۲.۱۶ میلیون تن رسیده است.

گفتنی است در بخش تولید جهانی غلات اصلی ترین محصولات شامل ذرت، گندم، برنج آسیاب شده، جو، سورگوم، جو دوسر و چاودار است که بیشترین تولید مربوط به درت و کمترین نیز مربوط به چاودار می باشد و این دست از محصولات غالبا توسط انسان و یا به عنوان خوراک دام توسط طیور و دام های سبک و سنگین مصرف می شود. با این وجود به دلیل چالش های ایجاد شده در بازارهای جهانی غلات کشور شاهد هستیم که بسیاری از کشورها به سمت توسعه کشت دیگر دانه های غله ای جایگزین همچون ارزن هستند که در شرایط سخت اقلیمی و آب و هوایی مقاومت بالایی داشته باشند.

کد خبر: ۲۱۵٬۴۲۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha