۲۲ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۰
رزین سختی گیر چیست؟ بررسی قیمت، نحوه خرید و مشخصات کامل

رزین سختی گیر چیست؟ بررسی قیمت، نحوه خرید و مشخصات کامل

زمانی که صحبت از کاربرد رزین سختی گیر می‌شود می‌توان به مصارف و موارد متعددی اشاره نمود.

رزین سختی گیر چیست؟

رزین سختی گیر که در زبان انگلیسی با عنوان Softener Resin شناخته می‌شود، شامل دانه‌های شیمیایی است که می‌تواند یون‌های سنگین آب مانند منیزیم و کلسیم را به خود جذب کند و آب نرم تولید نماید. در بعضی از مصارف برای تولید محصولات متعدد نیاز به آب نرم وجود دارد. منظور از آب نرم، آبی است که شامل یون های سنگین نباشد و کاملاً نرم و خالص شود. در چنین شرایطی است که رزین سختی گیر اهمیت خود را نشان می دهد.

در نظر داشته باشید این ماده شیمیایی با ورود به مولکول‌های آب همچون یک آهنربا می‌تواند یون‌های سنگین را به خود جذب کند و آب خالص و نرم در اختیار مصرف کننده قرار دهد. این فرایند با استفاده از تبادل یونی میان یون‌های سنگین آب و یون‌های سبک رزین سختی گیر انجام پذیر خواهد بود.

رزین کاتیونی پرولایت نیز یکی از پرطرفدارترین رزین‌های موجود در بازار است که برای حذف سختی از آب مورد استفاده قرار می گیرد. قیمت رزین پرولایت به عوامل متعددی بستگی دارد و دارای قیمت ثابتی نیست. این نوع رزین با هدف حذف کلسیم و منیزیم و یون های سنگین در آب، برای تولید آب خالص در صنعت تصفیه آب مورد استفاده قرار گرفته و با توجه به عملکرد خوبی که داشته توانسته به یکی از پر فروش ترین رزین‌های سختی گیر موجود در بازار تبدیل شود.

در ادامه نکات ضروری مرتبط با رزین سختی گیر همچون خرید رزین کاتیونی، قیمت رزین کاتیونی و آنیونی، لیست قیمت رزین پرولایت و قیمت رزین تصفیه آب بررسی خواهد شد.

کاربرد رزین سختی گیر

زمانی که صحبت از کاربرد رزین سختی گیر می‌شود می‌توان به مصارف و موارد متعددی اشاره نمود. در این بین استفاده از رزین سختی گیر در مبدل‌های حرارتی، سیستم‌های سرمایشی و دیگ‌های بخار، برج خنک کننده و تجهیزات گرمایشی به چشم می‌خورد. علاوه بر این برای حذف سختی آب‌های شور استفاده از رزین سختی گیر کاربرد زیادی دارد. در نظر داشته باشید در صنایعی مانند صنایع رنگرزی، خشکشویی‌ها، صنایع تصفیه آب و فاضلاب و حتی موتورخانه‌ها حضور رزین سختی گیر اهمیت زیادی دارد.

به اندازه‌ای حضور رزین در صنایعی مانند تصفیه آب اهمیت دارد که این نوع رزین را با عنوان رزین تصفیه آب نیز می‌شناسند. قیمت رزین تصفیه آب نسبت به حساسیتی که این صنعت دارد می‌تواند کمی بیشتر از سایر رزین‌های کاربردی در مصارف دیگر باشد. علت این موضوع مقاومت بالای ررزین تصفیه آب نسبت به سایر رزین‌ها و توان و قدرت بالای آن است.

در ادامه برخی از بهترین کاربردهای رزین کاتیونی در صنعت را مشاهده می‌کنید.

  1. نرم کردن و سختی گیری آب در مقیاس صنعتی
  2. معدنی سازی صنعتی هنگام بازیابی با اسیدها
  3. از این وسیله در تصفیه آب نیز به مقدار زیاد استفاده می‌شود
  4. با استفاده از رزین کاتیونی، سختی آب به میزان چشمگیری کاهش پیدا می‌کند
  5. به این وسیله می‌توان کارهای زلال‌سازی آب را نیز انجام داد
  6. یکی از مهم‌ترین موارد کاربرد رزین‌های کاتیونی در صنعت نساجی می‌باشد. از این وسیله برای تولید الیاف نایلونی و همچنین بهبود رنگرزی استفاده می‌شود
  7. رزین سختی گیر کاتیونی در صنعت داروسازی نیز کاربرد گسترده‌ای دارد
  8. به میزان زیادی می‌توان کاربرد این نوع رزین را در نیروگاه هسته‌ای مشاهده کرد
  9. در صنایع غذایی نیز این وسیله کاربرد زیادی دارد و برای دادن طعم و عطر به غذا از این وسیله استفاده می‌شود

انواع رزین سختی گیر آب

 چنانچه در یک دسته بندی کلی انواع رزین سختی گیر بررسی شود، لازم است چهار دسته‌بندی را به خاطر داشته باشید. رزین سختی گیر به دو دسته آنیونی و کاتیونی تقسیم‌بندی می شود. علاوه‌ بر این موضوع، هر کدام از این دسته بندی ها شامل دو گروه قوی و ضعیف خواهد شد. در نتیجه انواع رزین سختی گیر می‌تواند شامل رزین سختی گیر آنیونی قوی، آنیونی ضعیف، کاتیونی قوی و کاتیونی ضعیف باشد. به عنوان مثال رزین پرولایت C100E یک رزین کاتیونی قوی پرولایت محسوب می‌شود که از ژل پلی استایرن سولفونات تولید شده است.

با این تفاسیر در صورتی که قصد خرید رزین کاتیونی و یا اطلاع از قیمت انواع رزین سختی‌گیر را دارید، به نوع رزین و کاربردی که دارد توجه لازم را داشته باشید. شما می‌توانید از طریق ارتباط با مجموعه‌های ارائه ‌دهنده‌ی رزین سختی گیر اقدام به دریافت لیست قیمت انواع رزین از جمله رزین پرولایت نمایید.

تبادل یونی چیست؟

رزین سختی گیر عملکرد تبادل یونی را سرلوحه کار خود قرار داده است. منظور از تبادل یونی جابه‌جا شدن یون ها با یکدیگر است. در واقع رزین سختی گیر می‌تواند با جابجایی یون سبک‌تر با یون‌های سنگین موجود در مولکول آب باعث رفع سختی آب و نرم‌تر شدن آن شود. در واقع با استفاده از رزین سختی گیر یون های کلسیم و منیزیم موجود در آب به رزین جذب می‌شوند و به جای آن یون های سدیم جایگزین خواهد شد. این موضوع می‌تواند نرم شدن آب را به دنبال داشته باشد.

برای استفاده از این قابلیت لازم است رزین سختی گیر در اختیار داشته باشید. خرید رزین سختیگیر کاتیونی یکی از بهترین اقداماتی است که می‌توانید در راستای حذف سختی آب انجام دهید. فراموش نکنید انواع رزین‌ها مانند پرولایت و رزین کاتیونی با استفاده از واکنش تبادل یونی اقدام به حذف یون‌های سخت می‌نمایند و به همین دلیل با عنوان رزین‌های تبادل یونی نیز شناخته می‌شوند.

قیمت رزین سختی گیر

در صورتی که قصد دارید برای خرید رزین سختی گیر آب اقدام کنید، قطعاً قیمت آن می‌تواند برای شما چالش برانگیز باشد. در نظر داشته باشید که برای اطلاع پیدا کردن از قیمت رزین سختی گیر آب نکات زیادی را باید مد نظر قرار دهید. به قیمت این ماده به عوامل متعددی همچون نوع رزین وابسته است. به عنوان مثال زمانی که قصد دارید از قیمت رزین کاتیونی مطلع شوید، با زمانی که قصد اطلاع پیدا کردن از قیمت رزین آنیونی را دارید، با اعداد متفاوتی روبرو خواهید شد.

 علاوه بر این برای این که بتوانید بهترین خرید ممکن را داشته باشید، لازم است به تاریخ انقضا و تاریخ تولید رزین توجه کنید. نزدیک بودن تاریخ تولید و طولانی بودن تاریخ انقضا طبیعتاً تاثیر زیادی در افزایش قیمت رزین خواهد داشت. یکی دیگر از عواملی که در قیمت رزین سختی گیر تاثیر زیادی دارد، نوع تکنولوژی کارخانه و برند تولید کننده است. برندهای معتبر، قیمت‌های بیشتری را به محصولات خود تخصیص می‌دهند.

شکل ظاهری رزین سختی گیر

برای این که بتوانید رزین سختی گیر مناسب را خریداری کنید لازم است با شکل ظاهری این نوع رزین آشنایی لازم را داشته باشید. رزین سختی گیر شامل دانه‌های بلوری و کروی شکل با قطر نیم تا یک میلی‌متر است. این رزین رنگ کهربایی و زرد رنگ دارد. شما می‌توانید پس از اینکه از رزین سختی گیر استفاده کردید با بررسی رنگ آن و تیره‌تر شدنش متوجه شوید که رزین نیاز به تعویض دارد. در واقع رزین سختی گیر پس از استفاده و با گذشت زمان تغییر رنگ می‌دهد و به شما این اخطار را خواهد داد که زمان آن رسیده رزین سختی گیر قدیمی را با رزین سختی گیر جدید جایگزین کنید.

کد خبر: ۲۱۵٬۴۰۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha